Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-12, 15:24
  #13
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stripperella
Ponera att MR visar plack på hjärnan (som är vanligt vid MS), då får man väl reda på det ganska snabbt? Jag var inte orolig innan, men nu börjar jag bli det...

Av egen erfarenhet om du är oerfaren patient. Läs inte journalen, det är ändå rena grekiskan med läkartermer skrivna av läkare för andra läkare som bara förvillar dig i onödan.

Tänk så här. Ju äldre du är desto mer "Plack" får dina kärl. Är du i 60 års åldern och räknar med att ha 20 år kvar här i livet så lär inte försämringen förkorta livet på dig.

Däremot om familjemedlemmar har dött i medelåldern av kärl/hjärtsjukdommar på grund av kolestrolproblem som slaggat igen halspulsådrorna och ådror kring hjärtat som snabbats på av rökning, sprit och övervikt då gäller att du lägger om livsstil om du vill leva.

Visserligen försöker dom pracka på dig statinmediciner som sänker kolestrolhalten i blodet, men läser du Fass så ser du biverkningarna Statinmedicinerna kan ge dig därför undviker många läkare att sätta patienterna på statiner.

En sak jag fick lära mig efter att man konstaterat att ena halspulsådern var igenslaggad var att ögonen reagerar först och mest på syrebrist. Helt plötsligt kändes det som vatten forsade genom ögonen fast det kom varken tårar eller vatten.
Idag fem år senare har jag inga problemet alls trots att jag förbjöds av läkaren att använda statiner. Kroppen läker sig själv, förmodligen för att jag inte har kolestrolproblem i släkten och varken röker eller dricker och är slank.
Lycka till.
Citera
2017-12-12, 15:32
  #14
Medlem
Stripperellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Har du testat om du har Briquets syndrom?
Obviously har jag BS, men en ska väl få svar från MR-undersökning ändå?
Citera
2017-12-12, 15:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stripperella
Obviously har jag BS, men en ska väl få svar från MR-undersökning ändå?
Eftersom man vid BS i regel inte hittar någonting somatiskt är det ju för det första inte lika bråttom att meddela resultatet. Kvinnor som har BS har till och med råkat ut för amputationer helt i onödan, så det är väl för det andra bra om sjukvården är försiktig och inte låter sig hetsas av patientens uttalade undersökningsbehov.
Citera
2017-12-12, 15:49
  #16
Medlem
Stripperellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Eftersom man vid BS i regel inte hittar någonting somatiskt är det ju för det första inte lika bråttom att meddela resultatet. Kvinnor som har BS har till och med råkat ut för amputationer helt i onödan, så det är väl för det andra bra om sjukvården är försiktig och inte låter sig hetsas av patientens uttalade undersökningsbehov.

Även om det påverkar försiktighetsgraden, borde det inte påverka hur snabbt man får svar - kan jag tycka.

Citera
2017-12-12, 16:09
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stripperella
Även om det påverkar försiktighetsgraden, borde det inte påverka hur snabbt man får svar - kan jag tycka.

Då har du alltså inte undersökt dig för det? Det är vanligare än man tror. Problemet med BS är att man (läs kvinnor) hittar mer fysiologiska avvikelser än man räknar med, så kallade ”false positives”.
Det beror på att även de som upplever sig som friska ändå har kroppsligt sjukliga förändringar. Det gäller väldigt ofta diskbråck och artroser, exempelvis. Men de är symtomfria.
En person med BS är per definition aldrig symtomfri, det är en sjukdom om än inte en fysiologisk sådan. Men om en sådan person får en artros bekräftad försvinner givetvis inte symtomen, de stärks.
Antagligen tycker du att jag pratar i nattmössan, men det är bara en vänlig upplysning. Jag har själv en personlighetsstörning så jag kastar inte sten i glashus.
Lycka till, hur som helst!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback