Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-13, 09:12
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Hur länge har du varit anställd på det här företaget? Började du 2017-08-20 eller har du haft någon annan sorts anställning på samma företag innan dess?

Började i augusti.
Citera
2017-12-13, 09:14
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Det är ändrat.
Var så tidigare.
Men drt ändrades på grund av att nan inte ska kunna "låsa" in människor.

Det är olagligt att låsa fast någon så länge när det inte är en tillsvidareanställning.

Är det sant? Så nuförtiden har man alltså rätt att sluta innan sista dagen?
Ska nämligen prata med min chef imorgon.. Är pissnervös.
Känns som han kommer säga att jag inte får sluta och jag själv är ganska dålig på att stå på mig, så det lär bli lagom jobbigt detta.
Citera
2017-12-13, 09:55
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmhej
Känns som han kommer säga att jag inte får sluta och jag själv är ganska dålig på att stå på mig, så det lär bli lagom jobbigt detta.

Vad är problemet? Han kan ju välja att ha kvar någon som inte kommer producera något eller släppa en person och ta in en ny som kan producera. Ganska enkelt val från hans sida.
Citera
2017-12-13, 12:05
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vad är problemet? Han kan ju välja att ha kvar någon som inte kommer producera något eller släppa en person och ta in en ny som kan producera. Ganska enkelt val från hans sida.

Jag säljer nästan mest på hela avdelningen och jag har jobbat här kortast. Vet att han kommer bli riktigt sur om jag säger att jag vill sluta och har hört att han har gått från noll till hundra med andra som har sagt upp sig. Från att vara riktigt schysst till att säga att personerna kan glömma att sluta innan sista datum.

Kommer dock säga att om jag inte får avsluta denna tjänst inom en rimlig tid (helst inte över en månad) så kommer det synas på min arbetsprestation. Tänker inte slita arslet av mig isåfall.
__________________
Senast redigerad av mmmhej 2017-12-13 kl. 12:06. Anledning: Stavfel
Citera
2017-12-13, 12:10
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Det är ändrat.
Var så tidigare.
Men drt ändrades på grund av att nan inte ska kunna "låsa" in människor.

Det är olagligt att låsa fast någon så länge när det inte är en tillsvidareanställning.

Citat:
Ursprungligen postat av mmmhej
Är det sant? Så nuförtiden har man alltså rätt att sluta innan sista dagen?
Ska nämligen prata med min chef imorgon.. Är pissnervös.
Känns som han kommer säga att jag inte får sluta och jag själv är ganska dålig på att stå på mig, så det lär bli lagom jobbigt detta.

Prata gärna med chefen, chefen kanske tycker att det är OK att du slutar tidigare men använd inte argumentation från "Fashwave" innan denne har visat på någon lagtext styrker dennes påstående.
Personligen har jag inte sett någon "ändring" som styrker påståendet.
Det finns lagtext och hänvisningar till Lawline, Unionen i tråden som pekar på att det INTE går att säga upp sig från en visstidsanställning.
Du väljer själv vem du tror på.
Citera
2017-12-13, 12:17
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmhej
Jag säljer nästan mest på hela avdelningen och jag har jobbat här kortast. Vet att han kommer bli riktigt sur om jag säger att jag vill sluta och har hört att han har gått från noll till hundra med andra som har sagt upp sig. Från att vara riktigt schysst till att säga att personerna kan glömma att sluta innan sista datum.

Kommer dock säga att om jag inte får avsluta denna tjänst inom en rimlig tid (helst inte över en månad) så kommer det synas på min arbetsprestation. Tänker inte slita arslet av mig isåfall.

Ja men frågan är om han vill ha en person som säljer 0. Står ju inget i ert anställningsavtal hur mycket du skall sälja, så du kan ju alltid hinta om det, "En säljare som känner sig fångad presterar dåligt".
Citera
2017-12-13, 12:22
  #31
Medlem
dubbelpost.....
Citera
2018-01-02, 13:27
  #32
Medlem
Vill bara säga att allt löste sig till slut. Först blev han skitsur (riktigt otrevlig mot mig faktiskt, som ändå höll en god ton) och vägrade låta mig gå, men jag fick köra lite hårt mot hårt och förklara i lunchrummet till alla som satt där vad han sa etc. till mig.

Ser inte så bra ut när en stor vuxen man skäller ut en ung tjej som inte har gjort något 'fel' mer än att fråga om man får sluta i förtid.

Kom tillbaka någon dag senare och sa att jag kommer sluta här - oavsett om du vill det eller ej. Antingen kommer vi överens om ett datum och då lovar jag att jobba på hårt fram tills dess eller så kommer vi inte överens men då kommer jag sitta och rulla mina tummar på kontoret (mer eller mindre) och inte sälja ett skit.

Vi kom överens så nu kommer jag utan problem kunna börja mitt nya jobb, det enda som är lite surt är att detta hade varit en bra merit för mig i mitt CV men nu vill jag knappast ha honom som en referens där... Då lär jag aldrig få ett nytt jobb efter detta om jag någon gång skulle vilja det
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback