Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 09:59
  #1
Medlem
Jag är till exempel bra på språk och har lätt att lära mig om ämnen så som psykologi, filosofi, religion och historia. Då jag gick i skolan hade jag alltid högsta betyg i alla språk- och samhälls-relaterade ämnen.

När jag försöker mig på matte, dock, går allt käpprätt åt helvete. Det räcker med att jag måste ge mig på en andragradsekvation för att hela hjärnsystemet ska krascha. Även om jag förstår tanken bakom och hur jag ska lösa ekvationen, lyder min inre konversation ungefär såhär:

"Om det här är det här så måste det här bli det här, så jag kan flytta den och - VÄNTA! Vad gör jag? Vart kom det där ifrån? Alright, bäst att börja om. Om det här är det här så måste det här bli det här, så jag kan flytta den och sedan kan jag dividera med - FAN! Vad har jag gjort nu? Det här stämmer inte alls. Okej, en gång till. Om det här är det här... bla bla bla, fan, varför har jag stoppat den här här? Helvete också!"

Varför är det så? Hur kommer det sig att man kan vara så jävla dålig på just en grej?
Citera
2017-12-12, 10:03
  #2
Medlem
Det värsta är ju att jag verkligen behöver läsa in matematik 2b och klara den för att vara behörig till någon av de universitetsutbildningar jag är intresserad av. Jag förstår verkligen inte hur jag ska klara den.
Citera
2017-12-12, 10:48
  #3
Medlem
Lär dig hur man tar ut x i en ekvation med multiplikation, dividering, substraktion, addition så kommer du långt.

Exempelvis;

Vad är x?

x*15 = 23

På den sidan * tecknet finns så kan du dividera med nån av talen på nån av sidorna.

I det här fallet tar vi å väljer 15 då det är X vi vill ha själv.

x = 23/15

Och dividering så tänker jag att de talet under strecket kan multipliceras med det på andra sidan.

x*15 = 23

-------------------

Addition och substraktion är enkelt, det tror jag säkert du kan. Men ovan om dividering å multiplikation. Om du kan det så kommer du leva ett gott liv.
Citera
2017-12-12, 10:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekolo
Lär dig hur man tar ut x i en ekvation med multiplikation, dividering, substraktion, addition så kommer du långt.

Exempelvis;

Vad är x?

x*15 = 23

På den sidan * tecknet finns så kan du dividera med nån av talen på nån av sidorna.

I det här fallet tar vi å väljer 15 då det är X vi vill ha själv.

x = 23/15

Och dividering så tänker jag att de talet under strecket kan multipliceras med det på andra sidan.

x*15 = 23

-------------------

Addition och substraktion är enkelt, det tror jag säkert du kan. Men ovan om dividering å multiplikation. Om du kan det så kommer du leva ett gott liv.

Grejen är ju att jag kan det där. Problemet är att varje ekvation tar mig minst två, tre timmar att lösa därför att mitt huvud tycks älska att imitera demens varje gång jag försöker. Det håller liksom inte när man bara har fyra timmar på sig att göra ett prov.
Citera
2017-12-12, 11:44
  #5
Medlem
Det är genetiskt. Olika typer av intelligens/förmågor är ofta till hälften ärvda, till hälften ett resultat av uppväxt/omgivning/träning.

Det är i längden meningslöst att bygga sin kompetens på svagheter. Man kan förbättra dem till den nivå som krävs, men sen bör man fokusera på att ytterligare utveckla sina medfödda talanger.
Citera
2017-12-12, 14:15
  #6
Medlem
ju mer du tränar på en sak ju lättare har hjärnan att koppla till samma rutiner sen
Citera
2017-12-12, 15:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuskadon
Det är genetiskt. Olika typer av intelligens/förmågor är ofta till hälften ärvda, till hälften ett resultat av uppväxt/omgivning/träning.

Det är i längden meningslöst att bygga sin kompetens på svagheter. Man kan förbättra dem till den nivå som krävs, men sen bör man fokusera på att ytterligare utveckla sina medfödda talanger.

Talang? Finns det? Du menar sådant man tränat mest på?

Mozart började tränas i musik från 3 års ålder. Hade han magisk talang, eller hade han tränats mest av alla, av sin far som själv var en skicklig kompositör och musiker, såväl som lärare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback