Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-12, 08:06
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Jag cyklar till arbetet året runt. Under vintertid och i ”tung” snö är det jobbigt att cykla. Tänkte montera på smalare fälgar och däck för att ska gå lättare att cykla i snö. Andra tips?

Vad ska man tänka på när man cyklar i snö, för att det ska gå så lätt som möjligt?
__________________
Senast redigerad av olasvensson 2017-12-12 kl. 08:26.
Citera
2017-12-12, 08:10
  #2
Medlem
Haha, vore nice ifall någon kunde dela med sig av lite knep, ska dra iväg på cykeln om cirka 40min, får se hur det går..
Citera
2017-12-12, 08:23
  #3
Medlem
Som-Gjutens avatar
Smalare däck gör att du "sjunker" lättare i snön medans bredare däck ger mera grepp.

Har du möjligtvis nåra däck med mönster så kan det göra det lite bekvämare
Citera
2017-12-12, 08:28
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Smalare däck gör att du "sjunker" lättare i snön medans bredare däck ger mera grepp.

Har du möjligtvis nåra däck med mönster så kan det göra det lite bekvämare

Jag funderade också på det. Kanske man ska ha breda däck istället.
Citera
2017-12-12, 08:31
  #5
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag funderade också på det. Kanske man ska ha breda däck istället.

Ja jag tänker lite på snöskor och att dem har större yta att greppa med
Citera
2017-12-12, 08:36
  #6
Medlem
borde vara samma princip som för motorcyklar grovt mönster typ traildäck som är självrensande
Citera
2017-12-12, 08:45
  #7
Medlem
Heckmanns avatar
Finns lite olika alternativ på vinterdäck till cykel, både dubbat och friktionsdäck.
Här är ett alternativ på självrensande däck.
http://www.cykelkraft.se/dack-michel...hoCnssQAvD_BwE

Edit: Här finns till och med lite recensioner på olika däck.
https://www.cykloteket.se/cm/lasvart...vand-dubbdack/
Citera
2017-12-12, 09:06
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Smalare däck gör att du "sjunker" lättare i snön medans bredare däck ger mera grepp.

Har du möjligtvis nåra däck med mönster så kan det göra det lite bekvämare
Aaha det är därför rallybilar har extra smala däck i svenska rallyt (smala däck skär igenom slask bättre vilket ger bättre grepp, breda däck tenderar att flyta ovanpå vilket drastiskt försämrar greppet.

http://www.toyota-4runner.org/attach...ubbie-snow.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
borde vara samma princip som för motorcyklar grovt mönster typ traildäck som är självrensande
Bör helst vara ett dedikerat vinterdäck, gummi´t blir stenhårt annars när kylan kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag funderade också på det. Kanske man ska ha breda däck istället.
Smala däck skär igenom snö o slask till fast mark under, räcker med så lite som 0.25" skillnad på framdäcket till mopeden för jag ska märka skillnad när jag kör, 2.25" vs 2.50"

Citat:
Ursprungligen postat av Heckmann
Finns lite olika alternativ på vinterdäck till cykel, både dubbat och friktionsdäck.
Alla dubbdäck klarar dock inte av asfalt.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-12-12 kl. 09:12.
Citera
2017-12-12, 09:16
  #9
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
borde vara samma princip som för motorcyklar grovt mönster typ traildäck som är självrensande

Självrensande? Det fastnar ingen snö?
Citera
2017-12-12, 09:41
  #10
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Aaha det är därför rallybilar har extra smala däck i svenska rallyt (smala däck skär igenom slask bättre vilket ger bättre grepp, breda däck tenderar att flyta ovanpå vilket drastiskt försämrar greppet.

http://www.toyota-4runner.org/attach...ubbie-snow.jpg

Slask ja, men gäller det även fluffig snö?
Sen penetrerar cykeln inte lika djupt som en tung rallybil
Citera
2017-12-12, 09:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Aaha det är därför rallybilar har extra smala däck i svenska rallyt (smala däck skär igenom slask bättre vilket ger bättre grepp, breda däck tenderar att flyta ovanpå vilket drastiskt försämrar greppet.

http://www.toyota-4runner.org/attach...ubbie-snow.jpg

Bör helst vara ett dedikerat vinterdäck, gummi´t blir stenhårt annars när kylan kommer.

Smala däck skär igenom snö o slask till fast mark under, räcker med så lite som 0.25" skillnad på framdäcket till mopeden för jag ska märka skillnad när jag kör, 2.25" vs 2.50"

Alla dubbdäck klarar dock inte av asfalt.

Säger inte emot dig, men det jag funderar på är om det inte är bättre med bredare däck då motståndet lär minska? Om det är t.ex. ett par decimeter snö så lär man ju vilja sjunka ner så lite som möjligt för att minska tungt motstånd, och istället cykla ovanpå snön.

Att det blir sämre grepp köper jag men det borde vara lugnt om man har ordentliga vinterdäck.
Citera
2017-12-12, 15:34
  #12
Medlem
Helst bör man flera olika däck för att klara olika typer av underlag och hitta den cykel som rullar bäst vid varje tillfälle.

Är det ishalka så har man dubbdäck med många dubb på.
Är det slask så är det bra med smalare däck för att skära igenom slasket. Kanske några få dubb för att klara påfrysning på morgon och kväll.
Är det mycket snö vill man ha breda däck för att inte skära ner i snön.

Jag kör vanligtvis med min herrcykel med 32 mm breda vinterdäck och endast dubb på sidorna. Den fungerar oftast. Jag bor i Göteborg.
Om det skulle vara jättehalt eller mycket snö så blir det istället MTB med 54 mm vinterdäck med 294 dubb i varje. Den tar sig alltid fram, men det blir lite tyngre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback