Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 00:55
  #1
Medlem
SU-35s avatar
Hörde idag på radion att AI håller på att ta över svensk sjukvård och att arbetsfältet kommer domineras av automatisering väldigt snart. När 50% av alla jobb blir dominerade av AI om sådär 20 år, och folk blir av med sina jobb, hur fan ska livet få en mening? På riktigt nu, ja, man kommer få en medborgarlön på några tusen spänn som man kan leva OK på, vad kommer sen? Du äter, sover och skiter och blir inte bättre än det husdjuret du kanske äger. Håller på med en hobby då och då. Hur är det frihet, tänker man.

Tio år efter det så utrotas alla jobb, då AI utvecklas i rasande takt när den väl kommer igång, vad ska folk göra? Våra yrkesliv är det som gör oss, ger oss mening, ger oss möjligheter att manifestera våra kunskaper ut i världen och samhället. Jag förstår inte hur AI-utvecklingen på något sätt kommer bidra till ett godare samhälle, i alla fall inte i den omfattning som man vill att AI ska verka. Tar man bort människans möjlighet att jobba, så dödar man dess själ i mitt tycke.

Hur ser ni på denna utveckling inom Artificiell Intelligens, hur tror ni den kommer påverka oss?
Tanken har rullat runt i mitt huvud hela dagen idag, vill gärna höra åsikter kring detta!
Citera
2017-12-12, 01:22
  #2
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Tio år efter det så utrotas alla jobb, då AI utvecklas i rasande takt när den väl kommer igång, vad ska folk göra? Våra yrkesliv är det som gör oss, ger oss mening, ger oss möjligheter att manifestera våra kunskaper ut i världen och samhället.
Du kan inte möjligen ha tänkt på detta "hela dagen idag" och inte kommit fram till någon annan tanke än denna lutherska sedan modersmjölken indoktrinerade doktrin.

Om du fick göra precis vad du ville? …Så skulle du gå till jobbet?

Du kan förstås uttrycka ditt driv framåt, din kunskap, nyfikenhet, estetik, släcka din själsliga törst och sinnliga vetgirighet, söka kunskap och bygga mening för dagen eller livet på en miljard andra sätt än lönearbete.

Vill du nödvändigtvis "arbeta" istället för att skapa konst eller prosa, ha sex, motionera, vara ute i naturen, vimsa runt på stans kaféer eller umgås med egenvalda vänner så får du väl arbeta åt dig själv med just det som passar just dig.
Citera
2017-12-12, 07:20
  #3
Medlem
Ja, för vem vill inte bli vakad över av en plastig robotröst på sin dödsbädd?
Vem vill ha fler dryga autosvars-telefoner som inte kan rösttolka ett skit?
Fler nedpissade, sönderslagna och utslitna paneler och apparater överallt.

Ärligt talat, ni kan fetglömma detta med att robotarna tar över i samhället. Varför? Jo, för att företagen designar enbart grejerna för vinst och inte för kvalité.
Det blir samma jävla plastaskit som vanligt, som får bytas ut och ställas av var och varannan dag.
Alla kommer kräva att få träffa en mänsklig läkare/sköterska/tjänsteman etc. Etc.

Även om AI de facto blir verklighet kommer de första plattformarna vara enormt värdelösa.
Säg att du får din maskin att tänka som en människa, men du skall även ha ett mekatroniskt gränssnitt i alla praktiska fall.

Allt blir enormt dyrt, kommer krångla som satan och VIPS, så finns det 15000 lediga tjänster för "AI-controlled civil robot technician" ute på platabanken.

"Bzzzt, jag förstod inte vad du sa."
"Jag vill åka från Halmstad till Flen."
"Bzzzt, menade du Från Härnösand till Falun?"

Ain't gonna happen.
__________________
Senast redigerad av Woodsmoke 2017-12-12 kl. 07:23.
Citera
2017-12-12, 07:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Ja, för vem vill inte bli vakad över av en plastig robotröst på sin dödsbädd?
Vem vill ha fler dryga autosvars-telefoner som inte kan rösttolka ett skit?
Fler nedpissade, sönderslagna och utslitna paneler och apparater överallt.

Ärligt talat, ni kan fetglömma detta med att robotarna tar över i samhället. Varför? Jo, för att företagen designar enbart grejerna för vinst och inte för kvalité.
Det blir samma jävla plastaskit som vanligt, som får bytas ut och ställas av var och varannan dag.
Alla kommer kräva att få träffa en mänsklig läkare/sköterska/tjänsteman etc. Etc.

Även om AI de facto blir verklighet kommer de första plattformarna vara enormt värdelösa.
Säg att du får din maskin att tänka som en människa, men du skall även ha ett mekatroniskt gränssnitt i alla praktiska fall.

Allt blir enormt dyrt, kommer krångla som satan och VIPS, så finns det 15000 lediga tjänster för "AI-controlled civil robot technician" ute på platabanken.

"Bzzzt, jag förstod inte vad du sa."
"Jag vill åka från Halmstad till Flen."
"Bzzzt, menade du Från Härnösand till Falun?"

Ain't gonna happen.

AI är redan en verklighet ;-)
Jag undrar varför man kopplar AI till robototar? AI för mig är insamling av mycket data som analyseras till stöd för oss människor. Bra om man vill ta beslut utan kognitivt tänk.

Jag tror således inte AI kommer ersätta människan utan komplettera vårt dåliga sinne när vi fattar beslut.
Citera
2017-12-12, 07:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
AI är redan en verklighet ;-)
...

Ja, men "robotarna tar över våra jobb" är nog det löjligaste jag hört från media och andra proffstyckare.
Citera
2017-12-12, 07:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Ja, men "robotarna tar över våra jobb" är nog det löjligaste jag hört från media och andra proffstyckare.
En del jobb kommer försvinna och en del nya jobb kommer skapas. Så har samhället sett ut under hela historien. Det är bra utveckling. Bara vara lyhörd och lära sig nytt hela tiden.
Citera
2017-12-12, 11:23
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Tio år efter det så utrotas alla jobb, då AI utvecklas i rasande takt när den väl kommer igång, vad ska folk göra? Våra yrkesliv är det som gör oss, ger oss mening, ger oss möjligheter att manifestera våra kunskaper ut i världen och samhället. Jag förstår inte hur AI-utvecklingen på något sätt kommer bidra till ett godare samhälle, i alla fall inte i den omfattning som man vill att AI ska verka. Tar man bort människans möjlighet att jobba, så dödar man dess själ i mitt tycke.

Titta på världen idag, vi är mer fästa vid våra skärmar än någonsin. När t.ex. World of Warcraft släpptes för många år sedan så satt jag, och många andra, fast i spelet i flera år. Det var ingen som tänkte "jag tittar på en skärm" när man satt och spelade, man levde sig in i spelet och blev en del av karaktären man spelade.

Långsiktigt är jag övertygad om att vi människor kommer integreras med datorerna/AIn. Elon Musk är väl den mest kända personen som sysslar med detta men det finns självklart många andra som jobbar i det tysta med just detta. Förr eller senare kommer någon knäcka nöten, och då hamnar vi plötsligt i en väldigt intressant situation. När vi är uppkopplade mot en server och inte längre behöver leva IRL (om man inte vill då). Plötsligt flyttas våra medvetanden in i en server och våra kroppar kan kasseras.

Och vad händer om alla människor skulle kunna skapa sina egna virtuella världar? Tänk dig ett slags Matrix blandat med boken Ready Player One men där individen själv är uppkopplad mot en server och själv bestämmer vad livet idag ska handla om. Vill du gå till jobbet? Då gör du det. Vill du bestiga Mount Everest på en kvart? Då gör du det.

Plötsligt är vi inte beroende av gravitationen, våra kroppars uthållighet, fysikens lagar, tiden med mera utan plötsligt kan vi göra exakt vad vi vill - varje dag. Du kommer kunna leva i världar som är allt från Super Mario Galaxy till Pacman till vad du nu kan tänka dig, plötsligt är det fantasin och inte verkligheten som sätter gränserna för hur du ska leva ditt liv. Du behöver inte längre se ut som en människa, du kan prova leva livet som en tegelsten (!), en asteroid som flyger genom universum, ett fotbollsproffs, en ny art som du själv kommit på eller vad du nu vill. Och allt kommer kännas precis lika vanligt som livet idag gör.

Med allt det här kommer dock självklart vissa moraliska aspekter. Om vi kommer på ett sätt att lagra vårat medvetande i en server, och på så vis kan stimulera medvetandet på ett sätt liknande t.ex. att konstant ta tunga droger (men utan biverkningarna), kommer vi då vilja bestiga Mount Everest eller kommer våran vilja helt att avtrubbas tills vi bara ligger där och existerar, konstant höga som hus?

Och sen finns andra problem såsom att hur ska vi förhindra att serverparkerna hackas/förstörs? Hur ska vi förhindra att den AI som driver parkerna bestämmer sig för att stänga av serverparkerna, och med det alla våra medvetanden?

Vad händer med jorden om all produktion försvinner? Ingen behöver köpa bilar, ingen behöver jobba IRL, ingen behöver mat utan allt vi behöver är elen som håller igång serverparken. Vad händer med världsekonomin? Vad händer med religioner?

Det finns självklart en massa aspekter i det här, men jag tror att framtiden kommer ta oss i den riktningen. Vi börjar ju redan ta oss ditåt med TV-spel, Facebook-beroenden och annat som "slösar vår tid" samtidigt som vi får kickar av det. Steget till en serverpark med alla människors medvetanden är egentligen inte jättelångt, det är bara hindret av att koppla in hjärnan i datorn som är det stora. Efter det kommer allt gå superfort.
Citera
2017-12-12, 21:06
  #8
Medlem
SU-35s avatar
AI har ju sina fördelar. Till exempel så kan man komma att använda robotar i assistansyrken, kan till och med bli så att AI ersätter assistenter för rörelsehindrade helt vilket är bra då man i stort sett kan få hjälp av en sådan dygnet runt när som helst. Det kommer bidra till ett mer självständigt liv för individen dessutom!

Ser dock problematiskt på att AI kan komma att ersätta hälften av alla yrken, till och med starkt akademiska så som ekonom, jurist, läkare, ja till och med psykologen ligger illa till i det långa loppet. Att ha dessa som en stödhjälp i arbetet har jag inget emot dock, men som sagt så ser det ut som att dessa kommer ersätta oss människor. Och 50% är bara början enligt experter. Föraren, läkaren, ekonomen, juristen och vårdarbetaren ser ut att kunna falla om så lite som fem år!

Vad är syftet med att ersätta oss? Visst, företagen tjänar på en felfri och otroligt snabb robot som kan göra jobbet effektivt som en AI kommer kunna, men vad återstår för oss? Medborgarlön som vi kan leva livet på genom att åka semestrar, hobbies, spendera tid med familjen? Låter ju inte dåligt, men samtidigt så kommer det ju bli tråkigt när vi inte får jobba, människan trivs i arbete! Skulle kunna utveckla detta längre, men är rädd att det blir för filosofiskt för den här tråden. Vill hellre diskutera för och nackdelarna med AI och vad som återstår när de puttar ut oss.
Citera
2017-12-13, 01:17
  #9
Medlem
Onödigt är det inte alls.

Men maskiner som är datoriserade med eller utan AI som utför mer fysiska och praktiska uppgifter är ändå mer intressanta än de mer nördiga tillämpningarna. Det vill säga AI används och kommer användas inom IT, vård, finans m.m. i stor utsträckning men automatisering av farliga och tunga moment i vår vardag är ändå det som har störst potential tycker jag.

Ett par exempel på automatiseringar (ofta utan AI än så länge) som hittills gjorts och som betyder mycket för vår hälsa och säkerhet är t.ex:

1) Industrirobotar som gör tunga repetitiva lyft, svetsar, målar. Detta gör att vi människor slipper förslitningsskador, vi slipper inandas farlig svetsrök och UV, och vi slipper vistas i rum där det finns mycket lösningsmedel eller sprutdamm.

2) Bombdesarmering med robot. En ganska simpel maskin kan här göra stor nytta, av det enkla skälet att den person som utför desarmeringen kan flyttas en bit bort från objektet.

Om vi tänker oss en vidareutveckling av dessa två maskintyper ovan och teknisk förfining inkl. AI så öppnar sej en helt ny värld med massor av nya tillämpningar. Ett par exempel på framtida robotar:

1) Rökdykning vid brand. Rökdykning är ibland farligt för brandmännen p.g.a. värmeproblemet, rasrisken och explosionsrisk m.m. Om en avancerad robot istället skickas in i den brinnande fastigheten så kan den ta större risker än vad många brandmän vill eller kan göra och gå längre in i farliga utrymmen för att lokalisera brandoffer, filma, eller kanske till och med lyfta ut skadade etc.

2) Obeväpnat robotstöd i polis- eller insatsstyrka. I en del fall skulle det kanske gå att minska risken för skador vid konfrontation med beväpnade eller farliga personer om robot används i frontledet. En robot behöver inte vara beväpnad när den skickas in i en s.k. hotfull situation, eftersom den inte behöver ta hänsyn till självförsvarsparametrar på samma sätt som "vanliga" poliser eller insatsstyrkor. Robot skulle t.ex. kunna skickas fram för att med hjälp av kameror och detektorer närmare undersöka var en kriminell person befinner sej i en byggnad, och ta reda på om denne är beväpnad, eller kanske fysiskt övermanna på något sätt. Då blir det lättare för polisen i det andra ledet att ta hand om problemet på ett säkert sätt. Säkrare både för den misstänkte och för polisen. I viss mån har konceptet redan provats praktiskt i militära sammanhang där flygande enkla drönare används. En avancerad markgående maskin eller humanoidrobot skulle kunna göra mycket av det farliga jobbet som polisen idag gör.

Det var bara några exempel. Stora möjligheter till framsteg om (elektro-)mekanik och annat kombineras med AI. Inte ens säkert att det behövs supersmarta AI-datorer för att klara dessa jobb? Kanske till och med skulle funka med mer konventionella grejer under huven, det handlar mycket om att förfina det mekaniska och ta det från prototyp till fungerande apparat ute i verkligheten. Om det blir små tillverkningsserier så är det svårt att få det ekonomiska att gå ihop tyvärr. Japaner och amerikaner kanske grejar det om dom får hålla på ett tag till och experimentera, dom brukar vara duktiga på sånt här i.a.f.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-12-13 kl. 01:49.
Citera
2017-12-15, 12:25
  #10
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
...Vad är syftet med att ersätta oss? Visst, företagen tjänar på en felfri och otroligt snabb robot som kan göra jobbet effektivt som en AI kommer kunna, men vad återstår för oss? Medborgarlön som vi kan leva livet på genom att åka semestrar, hobbies, spendera tid med familjen? Låter ju inte dåligt, men samtidigt så kommer det ju bli tråkigt när vi inte får jobba, människan trivs i arbete! Skulle kunna utveckla detta längre, men är rädd att det blir för filosofiskt för den här tråden. Vill hellre diskutera för och nackdelarna med AI och vad som återstår när de puttar ut oss.

När du säger människan så menar du nordeuropeiska, lutheranska arbetsnarkomaner? För det verkar finnas väldigt många nysvenskar som trivs med att få pengar utan prestation och därefter spendera sin tid i caféer, bibliotek och olika typer av religiösa studiecirklar. Så #notAllHumans, är du snäll.

För övrigt, hur svårt kan det vara att hitta något att spendera sin tid med? Fan, finns det inte möjlighet i Israel att leva på att studera judendom? Hur många kampsportare skulle tacka nej till att spendera sin tid i dojon för att fördjupa sig i en art som med 0.99 sannolikhet aldrig kommer användas?

Varför finns det alltid denna återkommande tankemönster hos vissa att fritid = dötid? Verkar återkomma i varje tråd om medborgarlön, deltidsjobb osv. Hur kan landet där föreningslivet ansågs en gång i tiden vara så stark, nu bestå av medborgare som är rädda för att spendera sin tid själva?!

Annars: inga nackdelar med ai (utöver skynet), resten av våra liv återstår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback