Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 00:46
  #1
Moderator
Allaballawallas avatar
Ärade Flashbackare!

Äntligen var det åter dags för Flashbacks medlemmar (Alla med ett aktivt konto på Flashback Forum som har möjlighet att publicera bidrag är välkomna att delta.) att ställa sig i främsta ledet och visa hur otroligt duktiga de är pepparkakshusbak...

Precis som tidigare år krävs det inte några direkta förkunskaper eller erfarenheter om hur pepparkakshus ska/bör/kan byggas, men lite kreativitet är antagligen inte helt fel. Tävlingen är öppen för alla som har möjlighet att posta på Flashback Forum det spelar ingen som helst roll vem man är eller varför man är här, alla medlemmar får alltså vara med. Klarar man någorlunda av att föra en diskussion på Flashback så ska man nog även klara av att bygga sitt eget pepparkakshus; det är inte särskilt svårt.

Vinnaren får den obestridbara äran och rätten att skryta för alla h*n vill skryta för att h*n vunnit Flashbacks pepparkakshusbyggartävling 2017; vilket inte är helt fel med tanke på hur många som känner till forumet och vilken självklar respekt titeln för med sig...

Tidsordning för de olika delarna i tävlingen föreslår jag till att vara som följer:

Fas I: Allmän diskussion och förslag på eventuella regeländringar samt fastställande av slutgiltigt regler och riktlinjer.
Från och med nu fram till och med 2017-12-14.
Fas II: Publicering av bidrag.
Från och med 2017-12-15 till och med 2017-12-21.
Fas III: Omröstning för att utse vinnaren av den åtråvärda titeln: Skaparen av Flashbacks bästa pepparkakshus 2017!
Från och med 2017-12-22 till och med 2017-12-26

Som vanligt föreslår jag att vi kör på precis samma regler som de föregående åren men det är öppet för diskussion, så om någon har något/några förslag så är det bara att posta ett inlägg om det här.

Det föreslagna regelverket:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska ha ett bidragsnamn samt en bidragsförklaring.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna under spoiler:


För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten länksamling nedan som kan vara av intresse.
2017-12-12, 00:47
  #2
Moderator
Allaballawallas avatar
Förra året, 2016, var det modig.hemma som tog hem segern med bidraget Degosaurus.

På andra plats hamnade Snuffelbutt med skapelsen Välkomna till borgeN.

Och tredjeplatsen gick till Illusioner som tävlade med bidraget Fjölvi!.

Allt ni kan tänkas behöva veta om tidigare års tävlingar och lite till finner ni i länksamlingen nedan.

Länkar till tidigare års tävlingar:

2011.
2012.
2013.
2014.
2015.
2016.

Är det någon som undrar över något så är det bara att fråga på...
Jag har säkert glömt något, men det kan vi ju ta i tråden.

Då kör vi!

Med pepparskakiga hälsningar,
Allaballawalla
2017-12-12, 01:17
  #3
Medlem
Kul!

Det här hade man fan tagit hem om man ägt en ugn...
2017-12-12, 02:35
  #4
Medlem
Dreamtimes avatar
Fråga. Jag har byggt en Donald Trump av nougat i naturlig storlek. Om jag "pimpar" upp honom med pepparkaksdetaljer får jag vara med då?
2017-12-12, 11:19
  #5
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Fråga. Jag har byggt en Donald Trump av nougat i naturlig storlek. Om jag "pimpar" upp honom med pepparkaksdetaljer får jag vara med då?

Jag har svårt att se hur "pimpandet" skulle få Trump att bli en byggnad...

Så spontant blir det ett nej på den frågan.
2017-12-12, 11:26
  #6
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag har svårt att se hur "pimpandet" skulle få Trump att bli en byggnad...

Så spontant blir det ett nej på den frågan.

Trump Tower?
2017-12-12, 11:44
  #7
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Trump Tower?

Ser inte ut som Trump och beskrivningen ovan skulle snarare klassas som "Trump Lover"...
2017-12-12, 14:12
  #8
Avstängd
MetalBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag har svårt att se hur "pimpandet" skulle få Trump att bli en byggnad...

Så spontant blir det ett nej på den frågan.

Jag har svårt att se hur förra årets vinnare vann med en byggnad!
2017-12-12, 14:46
  #9
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear
Jag har svårt att se hur förra årets vinnare vann med en byggnad!

Well, det finns ju en förklaring om du läser i trådarna från förra året...

Till exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Är det inte Parken Zoo i E-tuna som har en stor stegosaurus som är en rutschkana? Det vill jag mig minnas från barndomen i alla fall. Att man klättrade in i den, som ett hus. Och sen var det en kana mellan ryggplattorna på svansen. Så regel tre är ju...fixad isf
2017-12-15, 11:59
  #10
Medlem
Moramannens avatar
Har en ganska ostressig december i år, så nåt borde jag ju kunna få till... utgår från att jag inte kan tävla med samma bidrag som -15 (hade varit praktiskt eftersom jag har kvar ritningen), så får försöka komma på nåt annat.
2017-12-15, 23:11
  #11
Moderator
Allaballawallas avatar
Den andra fasen har nu börjat: (FB) Flashback bygger pepparkakshus 2017! (FAS II)

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback