Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 00:21
  #1
Medlem
Hej!

Fler och fler jobb verkar införa drogtester, så även mitt. Periodvis äter jag narkotikaklassade mediciner som jag får utskrivet från min läkare.

Det är något jag inte vill jobbet eller dess samarbetspartners skall ha kännedom om.

Vad händer om jag vägrar lämna urinprov?

Om jag lämnar positivt och lämnar intyg, vilka får veta? Testföretaget? Min närmsta chef? Hela organisationen?

Vad händer om jag lämnar positivt men skiter i intyg?

Är drogtester något chefen får lämna över om jag lämnar hen som referens vid nytt jobb?

Mvh
Citera
2017-12-12, 00:31
  #2
Medlem
SvampDamp.s avatar
Tråden är felplacerad och bör flyttas till drogakuten.
Citera
2017-12-12, 00:33
  #3
Medlem
SvampDamp.s avatar
Så länge du har intryck på en specifik substans, skall det inte vara några övriga problem. Dock om du inte uppvisar intygen och ditt urinprov ger utslag, tas det förstås upp om du får ha kvar jobbet eller inte.
Citera
2017-12-12, 01:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Så länge du har intryck på en specifik substans, skall det inte vara några övriga problem. Dock om du inte uppvisar intygen och ditt urinprov ger utslag, tas det förstås upp om du får ha kvar jobbet eller inte.

Är ETT positivt drogtest utan intyg tillgängligt skäl för uppsägning? Skall inte företagshälsovården kopplas in osv först i hopp om att få mig "drogfri"?

Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Tråden är felplacerad och bör flyttas till drogakuten.

Det finns inget akut över detta, mitt jobb behöver mig tio gånger mer än vad jag behöver dem. Jag är intresserad över regelverket, har inget emot att vara dryg mot arbetsgivaren i processen.
Citera
2017-12-12, 02:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Tråden är felplacerad och bör flyttas till drogakuten.
Alla dina svar i tråden har varit fel hittils.
Citera
2017-12-12, 02:35
  #6
Medlem
Jag tycker sommartomten ska åka till valfri kyrkogård och ta sig en titt. Där ligger det nämligen 100-tals oersättliga människor nergrävda. Men livet går på något märkligt sätt vidare ändå...utan dessa oersättliga...

Har din arbetsplats en drogpolicy,är det bara att rätta sig i ledet. Förmodligen kommer de att resonera som så,att har du behov för narkotikaklassade läkemedel,får du söka dispens alt. vara hemma de perioder du äter din medicin.
Citera
2017-12-12, 08:39
  #7
Medlem
Jag råkade ut för ett sådant drogtest för någon månad sedan och kan berätta hur det gick till i mitt fall. Jag äter adhd medicin så jag är positiv på amfetamin. Drogtestet utfördes av en sjuksköterska och när jag kom in till henne fick jag fylla i en lapp där man ska uppge vilka mediciner man äter. Sedan skickades provet till karolinskas laboratorium för analys och när de hade analyserat det ringde en person därifrån upp mig och bad mig att visa upp min läkemedelslista. Jag fick logga in på mina vårdkontakter på nätet, ta en printsccreen på läkemedelslistan och maila den till henne. Därefter okejade hon det och då informerar de aldrig arbetsgivare etc eftersom det inte är något de har med att göra.
Citera
2017-12-14, 06:54
  #8
Medlem
Kom på att jag borde tillägga att det var salivprov som gjordes, man sitter framför sjuksköterskan med en konstig grej i munnen i typ en kvart tills den ändrar färg. Så det gjordes alltså inte pissprov på mitt jobb. Förmodligen mycket för att folk inte ska kunna smita undan genom att påstå att de inte kan pissa etc. Det är svårare att hävda att man inte kan ha en bomullspinne i munnen i en kvart och det är helt omöjligt att fuska med provet när dom stirrar på en hela tiden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback