Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-11, 02:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PassatFocus
Källa på det tack. Varför cyklar man Tour de France på slicks annars? För den som vill nörda ner sig https://www.bicyclerollingresistance.com/

För att dom är så smala så att man behöver få tillräckligt gummi i backen för att få fäste i kurvor osv?

Det behövs väl ingen källa för att förstå att en mönstrad mindre yta har lägre friktion än en större slät!?

Eller jag vet inte, utgick bara från att det var så.

Vad har du själv för Kjellor då?
Citera
2018-01-13, 15:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
För att dom är så smala så att man behöver få tillräckligt gummi i backen för att få fäste i kurvor osv?

Det behövs väl ingen källa för att förstå att en mönstrad mindre yta har lägre friktion än en större slät!?

Eller jag vet inte, utgick bara från att det var så.

Vad har du själv för Kjellor då?

Friktion behöver man, helt rätt, när man svänger eller bromsar men är inte ett mått på rullmotstånd. Två olika saker.
Citera
2018-01-13, 23:20
  #15
Medlem
Jag har en c:a 15 år gammal 26" MTB som jag i huvudsak använder som vintercykel. Den rullar enbart på asfalt. Jag har bla gjort följande modifieringar just för att cykeln ska rulla och fungera bättre på asfalt.
Uppdaterad drivlina till 3x10 (det var 3x8 original).
Bytt till 44t fram (42t original)
Tätstegad kassett baktill 11-25 (original hade mer än 30t på lägsta växeln)
33mm slicks vilket ger en enorm skillnad mot vanliga grovmönstrade MTB-däck.
Bytt den dämpade framgaffeln till en stel gaffel som väger ett kg mindre.
Bytt mekaniska skivbromsar till hydrauliska.
Lågt rakt styre
SPD-pedaler

Jag har bytt delarna vart efter dom ändå har behövts bytats ut pga slitage och ålder och nu har jag, åldern till trots, en hyfsat bra gatcykel.
Citera
2018-01-21, 20:55
  #16
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gk13adam
Jag har en c:a 15 år gammal 26" MTB som jag i huvudsak använder som vintercykel. Den rullar enbart på asfalt. Jag har bla gjort följande modifieringar just för att cykeln ska rulla och fungera bättre på asfalt.
Uppdaterad drivlina till 3x10 (det var 3x8 original).
Bytt till 44t fram (42t original)
Tätstegad kassett baktill 11-25 (original hade mer än 30t på lägsta växeln)
33mm slicks vilket ger en enorm skillnad mot vanliga grovmönstrade MTB-däck.
Bytt den dämpade framgaffeln till en stel gaffel som väger ett kg mindre.
Bytt mekaniska skivbromsar till hydrauliska.
Lågt rakt styre
SPD-pedaler

Jag har bytt delarna vart efter dom ändå har behövts bytats ut pga slitage och ålder och nu har jag, åldern till trots, en hyfsat bra gatcykel.

Tips på framgaffel? Det finns inte en normal mtb att hitta utan en jävla fjädrande framgaffel. Tung och jävlig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback