Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-04, 03:29
  #13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Omega-3 ALA är nyttigt, och en viktig fettsyra särskilt för hjärnan, men också för hjärtat och synen. Omega-3 alfa-linolensyra och omega-6 linolsyra (LA), är de två enda essentiella fettsyrorna. Att de är essentiella, betyder att de är nyttiga; från tillräcklig mängd ALA och LA, kan vi konvertera alla andra fettsyrorna vi behöver, vid behov.
Essentiell betyder inte att de är "nyttiga", det betyder att kroppen behöver det, men kan inte tillverka det själv. Det är en jävla skillnad du...

Och få i sig de fettsyrorna finns det billigare sätt än chiafrön.
Citera
2018-01-04, 03:49
  #14
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Essentiell betyder inte att de är "nyttiga", det betyder att kroppen behöver det, men kan inte tillverka det själv. Det är en jävla skillnad du...
Kan du nämna något essentiellt näringsämne som inte är nyttigt? Och vad specifikt är onyttigt med omega-6 linolsyra och omega-3 alfa-linolensyra, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och få i sig de fettsyrorna finns det billigare sätt än chiafrön.
Det är inte särskilt dyrt med chiafrön. 10 g chiafrön räcker, för att få i sig dagsbehovet av omega-3 alfa-linolensyra, vilket blir 2 g omega-3 ALA, och dagsbehovet för män ligger på 1.6 g och för kvinnor ligger det på 1.2 g, och du kan köpa en 750 g Risenta chiafrö påse, för 92 kr, som med andra ord, om du bara äter 10 g om dagen, räcker en sådan påse i hela 75 dagar.

Däremot är det betydligt mer optimalt att äta en 3:1 rario mellan omega-6 LA och omega-3 ALA, vilket innebär att man bör använda mer än 10 g chiafrön om dagen. Hur som räcker det med endast 60 g skalade hampafrön om dagen, får att få i sig de två enda essentiella fettsyrorna, så att det täcker dagsbehovet. 60 g skalade hampafrön, om man köper av märket Grainway (40 kr för 200 g), blir strax över 10 kr om dagen.

Så du har fel på alla punkter, unge man!
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-01-04 kl. 03:53.
Citera
2018-01-04, 03:59
  #15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Kan du nämna något essentiellt näringsämne som inte är nyttigt? Och vad specifikt är onyttigt med omega-6 linolsyra och omega-3 alfa-linolensyra, menar du?
Det finns en hel drös ämnen som är essentiella som inte är nyttiga, om dosen är hög nog.
I vissa fall dör du om du konsumerar för mycket, men essentiella är de lika fullt.
A-vitamin t.ex.

Finns det någon nytta med att överkonsumera fett eller något annat näringsämne över huvud taget?
__________________
Senast redigerad av MeanME 2018-01-04 kl. 04:03.
Citera
2018-01-04, 10:06
  #16
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det finns en hel drös ämnen som är essentiella som inte är nyttiga, om dosen är hög nog.
I vissa fall dör du om du konsumerar för mycket, men essentiella är de lika fullt.
A-vitamin t.ex.
Okej, du är med andra ord en mainstreamtänkare som inte vet vad du pratar om. Vitamin A är skitnyttigt och vitamin A överdosar man endast om man äter mycket vitamin A på egen hand.

Man kan äta stora, enorma mängder vitamin A, om man högdoserar vitamin D3. Jag gör det själv just nu, äter faktiskt mellan 25,000 till 100,000 IU retinylpalmitat (motsvarar 7,505 till 30,020 mikrogram vitamin A, vilket kan jämföras med RDI som är 900 mikrogram). Dessutom är retinylpalmitat mildare än retinol, så det är ännu svårare att överdosera retinylpalmitat, men även om man kör med retinol så finns det ingen toxicitet bara man högdoserar D3 också.

Här har du en gammal studie som förklarar varför det inte finns någon vitamin A toxicitet om man högdoserar D3:

MASSIVE DOSES OF VITAMINS A AND D IN THE PREVENTION OF THE COMMON COLD:
https://jamanetwork.com/journals/jam...?redirect=true

^^ D3 förgiftning förekommer inte heller, när man högdoserar vitamin A.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns det någon nytta med att överkonsumera fett eller något annat näringsämne över huvud taget?
Ja, bara man vet vad man gör, så går det mycket bra. Hjärnan är en stor fettklump, och den behöver sitt dagliga intag av just omega-6 linolsyra och omega-3 alfa-linolensyra, annars blir det knas i skallen.

Du har fortfarande inte förklarat varför omega-3 är onyttigt.
Citera
2018-01-04, 10:27
  #17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Okej, du är med andra ord en mainstreamtänkare som inte vet vad du pratar om. Vitamin A är skitnyttigt och vitamin A överdosar man endast om man äter mycket vitamin A på egen hand.
Du har fortfarande inte förklarat varför omega-3 är onyttigt.
Jag vet inte om du är lite förståndshandikappad eller lider av någon typ av personlighetsstörning.

Jag svarade på din fråga:
Kan du nämna något essentiellt näringsämne som inte är nyttigt?
Vilket A-vitamin inte är i för höga doser.
Du dör av det i för höga doser ingen snack om saken.

Då funkar det inte att gny över att jag inte besvarade:
Hur skall jag kunna förhindra att jag dör om jag överdoserar A-vitamin?

Vidare hör man ett kväkande om:
Du har fortfarande inte förklarat varför omega-3 är onyttigt.
Nej, därför jag inte med en rad hävdat att det är onyttigt...
Kan du visa var jag skrev det?
Citera
2018-01-04, 17:04
  #18
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag vet inte om du är lite förståndshandikappad eller lider av någon typ av personlighetsstörning.
Du har tvåsiffrig IQ

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag svarade på din fråga:
Kan du nämna något essentiellt näringsämne som inte är nyttigt?
Vilket A-vitamin inte är i för höga doser.
Du dör av det i för höga doser ingen snack om saken.
Man dör endast av höga doser vitamin A, om vitamin D3 är lågdoserat. Retinolförgiftning är ett missförstånd; retinol är inte toxiskt i höga doser, om man högdoserar D3 samtidigt. Jag behöver upprepa mig själv här eftersom du är förståndshandikappad.

Sedan spelar det ingen roll vilken vitamin, eller vatten för den delen, det rör sig om: det finns något som heter LD50, alltså den giftiga dosen som 50% av befolkningen dör utav, vilket innebär skyhöga doser av typ vad som helst. Bli inte förvånad om du dör av typ 2 kg vitamin C.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då funkar det inte att gny över att jag inte besvarade:
Hur skall jag kunna förhindra att jag dör om jag överdoserar A-vitamin?

Vidare hör man ett kväkande om:
Du har fortfarande inte förklarat varför omega-3 är onyttigt.
Nej, därför jag inte med en rad hävdat att det är onyttigt...
Kan du visa var jag skrev det?
Du skrev att omega-3 inte var nyttigare än någon annan fettsyra:

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om det är omega 3 du går igång på så verkar det mest vara en hausse.
Det verkar inte alls vara nyttigare än något annat fett såg jag...

I övrigt får ts i sig så mycket av det mesta att käka chiafrön blir overkill.
Det är den, kan jag säga dig. En av anledningarna till att transfetter är så farliga, är just pga att de slår ut omega-3 i kroppen, så att omega-3 inte kan lagras i hjärnan (hjärnan är i stort behov av omega-3), och därav blir man bland annat senildement av transfetter, och man ökar risken för olika hjärnsjukdomar som alzheimer's och parkinson's osv. Sannolikt är transfetter också en bidragande orsak till att transfetter orsakar hjärtproblem, eftersom omega-3 är viktig för bland annat hjärtat.

Mättat fett är inte lika onyttigt som transfett, men definitivt betydligt onyttigare än omega-3.

Hjärnan är en stor fettklump och den består i stor utsträckning av omega-3 och omega-6, så den måste ha rätt sorts fett. Detta är bland annat varför paleodieten är en diet för iGnoranta iDioter.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Essentiell betyder inte att de är "nyttiga", det betyder att kroppen behöver det, men kan inte tillverka det själv. Det är en jävla skillnad du...

Och få i sig de fettsyrorna finns det billigare sätt än chiafrön.
Omega-3 ALA är en essentiell fettsyra. Alla essentiella näringsämnen är inte bara ämnen vi inte kan tillverka själva, utan, som namnet antyder, livsnödvändiga. Alltså är de nyttiga. Utan de essentiella näringsämnen är det en hel del kemiska reaktioner i kroppen som inte fungerar som de skall.

Nu vet du det.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-01-04 kl. 17:07.
Citera
2018-01-04, 18:16
  #19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Du har tvåsiffrig IQ
Tyvärr grabben men du har fel.
Men det hjälper inte dig i din argumentation en mm ens om jag hade ensiffrigt IQ när jag i sakfrågan har rätt och du har fel.
Citat:
Man dör endast av höga doser vitamin A, om vitamin D3 är lågdoserat. Retinolförgiftning är ett missförstånd; retinol är inte toxiskt i höga doser, om man högdoserar D3 samtidigt. Jag behöver upprepa mig själv här eftersom du är förståndshandikappad.

Sedan spelar det ingen roll vilken vitamin, eller vatten för den delen, det rör sig om: det finns något som heter LD50, alltså den giftiga dosen som 50% av befolkningen dör utav, vilket innebär skyhöga doser av typ vad som helst. Bli inte förvånad om du dör av typ 2 kg vitamin C.
Det finns många ämnen som inte är dödliga om man har ett motgift eller hur?
Men det var inte det frågan handlade om eller hur?
Citat:
Du skrev att omega-3 inte var nyttigare än någon annan fettsyra:

Det är den, kan jag säga dig. En av anledningarna till att transfetter är så farliga, är just pga att de slår ut omega-3 i kroppen, så att omega-3 inte kan lagras i hjärnan (hjärnan är i stort behov av omega-3), och därav blir man bland annat senildement av transfetter, och man ökar risken för olika hjärnsjukdomar som alzheimer's och parkinson's osv. Sannolikt är transfetter också en bidragande orsak till att transfetter orsakar hjärtproblem, eftersom omega-3 är viktig för bland annat hjärtat.

Mättat fett är inte lika onyttigt som transfett, men definitivt betydligt onyttigare än omega-3.

Hjärnan är en stor fettklump och den består i stor utsträckning av omega-3 och omega-6, så den måste ha rätt sorts fett. Detta är bland annat varför paleodieten är en diet för iGnoranta iDioter.
Tycker du det är befogat att dra in transfetter i debatten när personen vi pratar om äter vegetarisk/vegansk kost?
Du hade ju lika gärna kunnat ta upp att motorolja och konsistensfett inte var nyttigt för att försöka hävda att jag hade fel.
Du kan ju försöka hålla dig till kontexten i alla fall fast du verkar ha en dragning åt det teatrala.
Citat:
Omega-3 ALA är en essentiell fettsyra. Alla essentiella näringsämnen är inte bara ämnen vi inte kan tillverka själva, utan, som namnet antyder, livsnödvändiga. Alltså är de nyttiga. Utan de essentiella näringsämnen är det en hel del kemiska reaktioner i kroppen som inte fungerar som de skall.

Nu vet du det.
Jo men frågan i sig handlade om ifall det inte var overkill att få i sig det genom chiafrön.
Det finns mycket billigare alternativ.
Citera
2018-01-08, 21:39
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Omega-3 ALA är nyttigt, och en viktig fettsyra särskilt för hjärnan, men också för hjärtat och synen. Omega-3 alfa-linolensyra och omega-6 linolsyra (LA), är de två enda essentiella fettsyrorna. Att de är essentiella, betyder att de är nyttiga; från tillräcklig mängd ALA och LA, kan vi konvertera alla andra fettsyrorna vi behöver, vid behov.

@fucktards: jag rekommenderar att du kör med skalade hampafrön, minst 60 gram om dagen, för att täcka ditt behov av de två enda essentiella fettsyrorna (hampafrön innehåller även de mycket nyttiga omega-6 GLA och omega-3 SDA också, som bonus), samt även för att få i dig det utmärkta och mycket nyttiga hampaproteinet, som är mycket effektivt för att konvertera till antikroppar osv.

Jag rekommenderar att du kör så här:

1.8 liter ICA i <3 eco ekologisk sojadryck
100 g Grainway skalade hampafrön
30 g Risenta chiafrön

^^ Detta blir:

1478 kcal
20.8 g kolhydrater
107.1 g protein
102.6 g fett
- 18.9 g omega-3
- 52.8 g omega-6
26.9 g fibrer

Tycker du att 1500 kcal är för lågt för att bulka på, så är det bara att dubbla dosen, alltså 200 g hampafrön, 60 g chiafrön och 3.6 g sojamjölk. Se till att använda antingen den ekologiska osötade ICA sojamjölken, eller Coop Änglamark's motsvarighet (de är identiska i näringsinnehållet), beroende på vilken som är billigast (skiljer sig beroende på vilken stad ICA/Coop och vilka priser de har). Varför just den mängden är att rekommendera, är eftersom det blir 70/30% fördelning i soja- och hampaprotein, vilket gör det veganska proteinet till fullvärdigt veganskt protein (1.0 i PDCAAS). Och den mängden sojafett, hampafett och chiafett, blir exakt 2.79 gånger mer omega-6 än omega-3, vilket är optimal balans mellan de två enda essentiella fettsyrorna.

Med andra ord, kort och koncist: du kan inte gå fel, med det här upplägget. Kolhydraterna är mycket låga (och dessutom bara långsamma kolhydrater), och då blir det bara ökad muskelmassa när du bulkar, inte ökade bilringar

Se till att kombinera det här receptet med 5-10 g salt och en multivitamintablett också, så har du pricken över i!

Låter väldigt intressant, helt klart värt ett försök. Bor dock inte i Sverige så coop/Ica soja mjölk kan bli svårt, men gissar på vilken ekologisk osötad fungerar?

Kan du länka någon artikel som går in på dett du skriver? Hade gärna läst på mer om det. Kan du även gå in lite djupare på vad ett fullvärdigt veganska protein innebär?

Gällande bristen på kolhydrater så hade det inte vart något bekymmer, har en djävulsk ämnesomsättning så förbränner i princip maten medan jag tuggar den XD

Tack för infon!
Citera
2018-01-09, 14:41
  #21
Medlem
Bananchokladpudding utan theobromine beroende ifrån kakao (raw)

In i smoothiemixern med detta:
3 Bananer Frysta 45-60min
3-4 Nävar Blomkål i Frysen 45-60 min
8-10 Dadlar
5-6 MSK Chiafrön (Tillsätt vatten nog för att täcka detta till en "pudding")
1-2 MSK Carobpulver (Substitut för kakao)
1.5 MSK Kanel
1.0 MSK Kardemumma
0.5 TSK Vaniljpulver

Toppa med detta:
4-5 Torkade Fikon
2-3 Nävar Russin
2-3 Bananer

Så har du ett mellanmål på c:a 800-1k Kcal.

Brutalt god, blomkålen kommer inte lägga i någon äcklig smak, den kommer ge näring och en fin slät konsistens.

Rekommenderar endast att rulla med linfrön / chiafrön / hampafrön / DHA Kapslar för att maximera omega 3 men även sesamfrön för att maximera ditt calcium intag. Blötlägg alltid sesamfröna i 24 timmar innan du äter dessa. Glöm inte att lägga in 1x paranöt i också så får du i dig ditt seleniumintag.

Undvik även alla MeanMe's inlägg, det gör din själ lyckligare.
__________________
Senast redigerad av Olavikostlainen1 2018-01-09 kl. 14:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback