Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 19:36
  #1
Medlem
XaoqcHs avatar
Hör redan nu av bekanta att Kry och andra vårdcentral-/läkarappar är väldigt generösa med att skriva ut mediciner och intyg. Någon som testat och kan verifiera?
Citera
2017-12-11, 19:40
  #2
Medlem
Intyg max 7 dagar, sen krävs fysiskt besök på mottagning.

Läkemedel skrivs ut, dock aldrig läkemedel som kräver särskild blankett ( beroende-framkallande ).
Citera
2017-12-12, 06:22
  #3
Medlem
Vad är det för mediciner de skriver ut då? Det är väl lysande att man inte måste gå till läkaren för att få medicin mot pollenallergi eller salva för ett nageltrång. Jag skulle säga att minst hälften av alla läkarbesök borde kunna lösas så, sen ska tyngre medicinering eller svårare problem så klart alltid lösas med ett fysiskt besök.
Citera
2017-12-12, 06:39
  #4
Medlem
Skrivs ut på tok för mycket antibiotika har jag hört. Omöjligt att göra en undersökning via skype och bedöma om det är en infektion.
Många landsting (och andra läkare) som är förbannade över att de pratar med patienter i 5 minuter, hänvisar dem till deras vårdcentral/akuten och sedan tar betalt som för ett besök utomläns för tusentals kronor. Tar jävligt mycket resurser för i princip 0 vård. Det är väl i och för sig politikernas ansvar kan man tycka.
Citera
2017-12-12, 07:17
  #5
Medlem
iSvempas avatar
Nu har jag inte använt Kry, men alla dessa så kallade nätdoktorer är bara ute efter att mjölka patienterna på pengar om dom använder 1177 regelverk.
Dom tar betalt för läkarbesök 200:- trots att dom aldrig träffar patienten som exempelvis vid blodprov som görs på egen avdelning.

En del skriver ut mediciner med endast ett uttag istället för 4 som har varit vedertagen praxis i alla år, bara för att kunna mjölka dig på pengar oftare.

Husläkare på egna sjukhus med alla avdelningar som behövs remitterar dig till andra sjukhus akutmottagningar dit inga remisser behövs för att kunna ta betalt för läkarbesök. Man har utarbetat ett system där multisjuka äldre och patienter med obekväma skitjobb alltid remitteras eller hänvisas till andra sjukhus akutmottagningar för att slippa dem. Betalt får man ändå för det kostar ett läkarbesök.

Helt enligt reglerna får Husläkarna bundna till 1177 ta betalt för nytt läkarbesök om första besöket tar mer än 15 minuter. Stackars äldre multisjuka patienter.

Jag böt husläkare för ett år sedan till en med eget sjukhus med alla experter under samma tak. Det enda hon gör är att en gång i månaden skriva ut och skicka ny p/k lista som tar henne 2 minuter att göra. För detta tar hon betalt för läkarbesök. Behöver jag undersökas hänvisar hon mig till andra sjukhus akutmottagningar.

Detta mygel innebär att dom får bara trevliga åkommor att ägna sig åt och aldrig behöver dom känna sig stressade över för mycket arbete när dom vältrar över köerna till akutmottagningarna, men dom tar betal för ett läkarbesök för att göra detta.
Jävla mygel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback