Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-12-11, 23:48
  #37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
det kittlar bara lite.. ska man göra något så en tazer kopplad till handtaget, då jävlar!!!
Även en tazer kan tyvärr döda. Speciellt om personen har svagt hjärta och då åker du ändå dit. Sedan är det olagligt ändå att gillra en fälla i syfte att skada. Om en svagare ström är olagligt beror mycket på uppsåtet. Att sätta upp ett elstängsel runt sin fårahage är ju knappast olagligt eftersom syftet med det elstängslet inte är att skada människor men kopplar du samma elstängsel till dörrhandtaget eller till en snubbeltråd på infarten så kan uppsåtet göra att det blir olagligt.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-12-11 kl. 23:50.
Citera
2017-12-12, 06:20
  #38
Medlem
SvartaBjorns avatar
Tråden aktualiserar ett ämne som diskuteras varje sommar då vi träffas och pratar om vinterns inbrott i stugorna och vad som eventuellt kan göras för att djävlas (stannar bara vid tanken dock):

Vad skulle hända om vi förvarade metanol i vodkaflaskor i stugorna? Får vi förvara vårt "fönsterputs" hur vi vill?

*Seriöst menad frågeställning.*
Citera
2017-12-12, 06:25
  #39
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Men hur kan det inte vara olagligt. Om jag klättrar in på något ställe tex bygge,ställverk, tunnelbana eller dylikt så är det väl ingen som blir åtalad förutom jag om jag skadar mig?

Vad jag vill komma till är att en bräda med spik liggandes i min hall är inte olagligt.
Men om en skurk bryter sig in så är min bräda mer olagligt än handlingen han begår?
På en arbetsplats så ska platschefen göra det yttersta för att förhindra att utomstående kan ta sig in och skada sig. Det handlar i första hand om att skydda barn och ungdomar eftersom man vet att om vuxet folk vill ta sig in så gör dem det.
Citera
2017-12-12, 06:33
  #40
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Lagligt? Inte det minsta!
Roligt? Ja som fasen!
Nej, inte lagligt - men bra..
Hade förut en bild på en sommarstuga (hämtad ur fötetagstidningen) som hade ett hagelgevär riktat mot ytterdörre - när dörren öppnades skule vapnet avlossas.
Sannolikt med fatala följder för den som öppnade..
Nu råkade detta av en tillfällighet bli upptäckt av en polis som var och letade efter en försvunnen person i området.
Minns inte brottsrubr. Men rejält straff blev det, "uppsåtet" var det som räknades, uppsåtet var att skada..
Citera
2017-12-12, 06:33
  #41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Låter som USA lagar. Jag måste väll få lufta min björnsax på tambur mattan över natten i mitt egna hem?

Faktum är att i USA är detta lagligt då där klassas ditt hem som din borg och du får ta till vilka medel som än krävs för att skydda den.
Citera
2017-12-12, 07:54
  #42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Tråden aktualiserar ett ämne som diskuteras varje sommar då vi träffas och pratar om vinterns inbrott i stugorna och vad som eventuellt kan göras för att djävlas (stannar bara vid tanken dock):

Vad skulle hända om vi förvarade metanol i vodkaflaskor i stugorna? Får vi förvara vårt "fönsterputs" hur vi vill?

*Seriöst menad frågeställning.*


Låt gå för seriöst, då... :-)

Mer allmänt har man som vuxen, myndig person ett visst mått av ansvar för sina gärningar. I ditt exempel kan man tänka sig att ansvar prövas efter linjen "är det rimligt att förvara metanol ("träsprit") i vodkaflaskor utan att varna för innehållet?"

Hur den prövningen faller ut kan variera, men skulle det framgå av utredningen att man gillrat en tjyv-fälla genom att ställa flaskorna i skafferiet får man räkna med ansvar för saken. Då har man dessutom uppsåt.

Har man en trasig dunk metanol (som är ett bränsle) där man bärgar innehållet genom att fylla det på tomma vodkaflaskor, men försummar att märka flaskorna ordentligt handlar det om vårdslöshet. Hanterar man farliga saker avkrävs man ett ansvar för att göra det korrekt, till exempel med döskallemarkering, inlåsning etc.

Sedan, en liten vinkling avseende tjuvens olycka och husägarens ansvar: Det kan tänkas att en fälla kan medföra straffansvar, men skadeståndsansvaret i inbrottssituationer brukar jämkas ordentligt. Därför är scenariot med "tjuven som vrickade foten på den ruttna stegen och fick skadestånd" inte särskilt realistiskt.
Citera
2017-12-12, 16:57
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
230Volt kan man dö av om det vill sig illa så att köra 230V rakt ut i dörrhandtaget kan i värsta fall bli mord.

Ja nog vet jag att konsekvenserna kan bli jobbiga. Sa ju att det är olagligt.
Men mord kan det aldrig bli för en sån grej.
Det va ju på skoj
Citera
2017-12-12, 16:59
  #44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Ja nog vet jag att konsekvenserna kan bli jobbiga. Sa ju att det är olagligt.
Men mord kan det aldrig bli för en sån grej.
Det va ju på skoj
Den dagen som någon tar i ditt elektriska handtag och dör av hjärtstillestånd så kommer du knappast undan genom att hävda att det var på skoj.
Citera
2017-12-12, 17:01
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Den dagen som någon tar i ditt elektriska handtag och dör av hjärtstillestånd så kommer du knappast undan genom att hävda att det var på skoj.

Nä, men mord blir det inte.
Citera
2017-12-12, 18:23
  #46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Nä, men mord blir det inte.
Om du medvetet gillrar en fälla som blåser en ström som du vet kan döda i den som tar i dörrhandtaget kan det mycket väl räknas som mord.
Citera
2017-12-12, 20:07
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om du medvetet gillrar en fälla som blåser en ström som du vet kan döda i den som tar i dörrhandtaget kan det mycket väl räknas som mord.

Finns inget uppsåt att döda nån. Blir inte mord på det.
Citera
2017-12-12, 23:12
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Finns inget uppsåt att döda nån. Blir inte mord på det.

Likgiltighetsuppsåt, du vet att det kan ta livet av någon men gör det ändå. Du har ställt dig likgiltig inför att ditt agerande kan leda till en persons död.
Dock skulle det troligen bedömas som dråp och inte mord.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback