Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-12-12, 19:16
  #49
Medlem
Yaroshenkos avatar
Jag tror han vill att du ska beställa pizza online så han slipper tala med dig....


Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Fast det är väl karaktäristiskt för pizzabagare att låta allmänt besvärade när de får en order?

Har hittills i mitt liv aldrig stött på de pizzabagare som verkar glad över att hans verksamhet drar kunder - snarare tvärtom, det verkar nästan som att kunder är deras svurna fiende.
Det beror ju på att alla pizzabagare är läkare som inte fått någon läkarlegitimation i Sverige.
Citera
2017-12-12, 21:05
  #50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Brukar ringa in pizzan när jag är sugen, som säkert de flesta gör. Och jag möts ofta av en trött och oengagerad röst. Speciellt en av bagarna är lite mer trött än de andra: mer grå skäggstubb, mer dålig hållning, mer pizzadegmage, mer svennebanan-medelålderstecken s.a.s.

Jag tycker han bakar en god pizza, och jag ser bakom hans trötta ögon en god och inspirerande man. En man som nu är trött på att jobba hela dagen, många dagar i veckan, görandes samma monotona syssla, bemöta likartade kunder (lite trötta de med).

Människor behöver uppskattning!
Så jag tänkte att jag börjar lite grundläggande, så när jag hämtade ut pizzan frågade jag: "Hur mår du?"
Det kan vara svårt att förmedla ton, hållning, utstrålning och ansiktsuttryck i text - men det lät inte nedlåtande eller monotont för han sken upp lite lagom och började föra en liten konversation.

Samma problem kan jag uppleva i livsmedelsaffärer när de frågor: "Vill du ha kvittot?" Jag vill ge dem ett inspirerande svar, inte bara, "Nej, tack. Du kan slänga det, tack."

Skön trådstart!
Liksom att pizzabagarn gör samma monotona syssla så beställer jag alltid samma pizza. Så presenterar mig alltid på telefonen med namn och säger "du vet vad jag kommer beställa gissar jag" varpå han skrattar och säger beställningen. Om det gör honom gladare än om någon annan kund beställer vet jag inte, men personligen tycker jag det är trevligt att presentera sig med namn plus att han alltid tillagar pizzan så jag vill ha den När jag väl är där är det svårare att avsluta samtalet än påbörja då han är väldig pratglad, men där är ju folk olika.

Kvittofrågan är svårare. Personligen tycker jag det är larvigt att butiken ska behöva fråga då dem kan få böter om de inte frågar fast slagit in det i kassasystemet..
Citera
2017-12-13, 18:58
  #51
Moderator
NewDeers avatar
Restauranger och matställen --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback