Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-17, 22:16
  #121
Medlem
Svenska laget får ett väl godkänt som summering. Man står fortfarande och faller med Sjöström när det handlar om medaljskörd, men dom äldre börjar bytas ut mot yngre förmågor vilket är bra, och dessa presterade väldigt fint här. Sju juniorer i laget, sex satte pers. I stora drag utklassar även dessa juniorer dom äldre simmarna när det kommer till undervatten och mindre detaljer i simningen, så det är bra att vi börjar hänga med i den utvecklingen.

S. Hansson fick ett guld & brons med sig hem, Rosvall ett guld. Junevik och Brunzell gör klara pers och har bud på finalplatser. Hanna Eriksson hade det tyngre, men långdistansare bör i regel vara klara för mästerskapet längre i förväg så det blev inte så bra. Det behövs satsning för 200 fritt så ändå rätt att hon var med. L. Hansson tar äntligen steg framåt istället för att stå still, trots svåra förberedelser. Det etablerade var annars ungefär som vanligt, vilket i regel är helt okej på damsidan. Ida Lindborg - behövdes hon här? Väldigt hopplöst att vara ryggsimmare i kortbana när man inte kan starta och vända.

Victor Johansson och Seeliger sticker ut på herrsidan med flertalet svenska (junior)rekord. Inga medaljer dock, så man är inte i hamn på något sätt. Persson simmar bra, räcker bara inte till i kortbana. Sjödin och Paulsson är i final utan att imponera. Carlsens niondeplats på 100 fritt är relativt sett vassare, men han får inte till loppen, hade ännu större möjligheter på 200 som han bombade. En lagkappsfinal hade herrarna i frisimmet, dock chanslösa i den. Hygglig bredd på herrsidan alltså, men för trubbig spets.
2017-12-17, 22:27
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Tycker det är en väldigt fin symbolisk gest. Man delar vinsten med de som är simningens framtid.

Så kan man förstås se det. Och det är ju omöjligt att hävda nått "rätt" och "fel" här. Men jag står fast vid min syn på saken. Lite som att man inte ger bort en present man fått själv.

Ogillade också när Moodyson lottade bort en guldbagge för länge sen.

(Eller när Anders och Örjan Blomkvist snöpte oss på en spurt för ännu längre sen i Vasaloppet genom att gå i mål samtidigt, även om det förstås är en något annan sak.)

Sen kan man ju tänka sig att Sjöström när hon lägger av har så många medaljer att det blir nått slags museum. Det är ju till och med troligt (som med Svan). Då kommer en medalj fattas. Och jag tror inte den där tjejen kommer känna lika mycket glädje av den som den skulle skänka om den då ingick i samlingen. Som sagt, hon förtjänade den aldrig.

Som med krigsmedaljer, Purple Hearts och dylikt -- de kan helt enkelt inte ges bort, eftersom deras värde är knutet till personen som fick dem.

Den här Adam Peaty verkar ju ha gjort det förut, dessutom. I april i år. Tyckte jag läste att tjejen var villig att ge tillbaks den om han skulle be om den.

(Ogillar även när silvermedaljister direkt tar av sig sina medaljer, som Messi och Co i fotbolls-VM, för att visa att de ville ha guld. Men ok, inte samma sak.)

Men självklart, man kan se det som du säger.
2017-12-17, 22:35
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Väldigt ovanligt att se Kromowidjojo göra en dålig sträcka i en lagkapp, men det var faktiskt hon som förstörde Nederländernas medaljchanser i medleylagkappen. Hon borde utan problem ha kunnat simma åtminstånde en halv sekund snabbare.

Tycker det var en lite knepig uttagning att holländarna, jag blev förvånad. Man ville väl helt enkelt att Heemskerk skulle vara i laget, som visat form på mästerskapet och är en av lagets veteraner. Men jag har känslan att Kromowidjojo sliter oerhört mycket med fjäril när hon är trött, och ett peta in henne där sista dagen och efter en final när ett klart alternativ fanns att köra De Waard på fjäril och Kromo i frisimmet där hon är mycket säkrare tycker jag var märkligt.

Firma Lindeborg och Frölander underskattade dock det svenska lagets chanser, pratade mest vagt om medaljchans. Det här är våran bästa lagkapp. Jag räknade tidigare i tråden på dom troliga lagen och kom där fram till att Sverige, Danmark och Holland troligtvis skilde några tiondelar i kapacitet. När Kromo tog hand om fjäril och Nielsen uteblev i det danska laget blev det en perfekt möjlighet för oss som förvaltades. Vi brukar bli totalt utklassade av Danmark i ryggsim, nu var vi före redan där. Holland har en stor svaghet i bröstsim nu när Nijhuis slutat.
__________________
Senast redigerad av frankkk 2017-12-17 kl. 22:37.
2017-12-17, 22:37
  #124
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagleoffreedom
Håller med, utrustning typ tennisracket, hockeyklubba, matchtröja etc är jag helt fine med att folk ger bort men en medalj är en medalj

Sarah borde gett bort baddräkten.
2017-12-18, 00:08
  #125
Medlem
Vad är vitsen med att ge bort medaljen, uppmärksamhet har de väl redan nog av?
Om de inte vill ha den vore det ju bättre att ge bort den till förmån för välgörenhet, t.ex. Musikhjälpen eller liknande!
2017-12-18, 07:28
  #126
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Kapas slog ungersk rekord på 400 fritt igår när hon vann guld. Därmed har inte hosszu alla ungerska kortbanerekord längre
2017-12-18, 08:24
  #127
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Så kan man förstås se det. Och det är ju omöjligt att hävda nått "rätt" och "fel" här. Men jag står fast vid min syn på saken. Lite som att man inte ger bort en present man fått själv.

Ogillade också när Moodyson lottade bort en guldbagge för länge sen.

(Eller när Anders och Örjan Blomkvist snöpte oss på en spurt för ännu längre sen i Vasaloppet genom att gå i mål samtidigt, även om det förstås är en något annan sak.)

Sen kan man ju tänka sig att Sjöström när hon lägger av har så många medaljer att det blir nått slags museum. Det är ju till och med troligt (som med Svan). Då kommer en medalj fattas. Och jag tror inte den där tjejen kommer känna lika mycket glädje av den som den skulle skänka om den då ingick i samlingen. Som sagt, hon förtjänade den aldrig.

Som med krigsmedaljer, Purple Hearts och dylikt -- de kan helt enkelt inte ges bort, eftersom deras värde är knutet till personen som fick dem.

Den här Adam Peaty verkar ju ha gjort det förut, dessutom. I april i år. Tyckte jag läste att tjejen var villig att ge tillbaks den om han skulle be om den.

(Ogillar även när silvermedaljister direkt tar av sig sina medaljer, som Messi och Co i fotbolls-VM, för att visa att de ville ha guld. Men ok, inte samma sak.)

Men självklart, man kan se det som du säger.

Intressant ämne.

Thomas Wassberg vill väl dela guldet med Juha Mieto 1980 efter hundradelsförlusten (eller smälta ihop resp halva guld och silver till en hel) Mieto vägrade och det kan man bara älska en sådan inställning, "blev jag tvåa, så blev jag!".
2017-12-18, 11:42
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Så kan man förstås se det. Och det är ju omöjligt att hävda nått "rätt" och "fel" här. Men jag står fast vid min syn på saken. Lite som att man inte ger bort en present man fått själv.

Ogillade också när Moodyson lottade bort en guldbagge för länge sen.

(Eller när Anders och Örjan Blomkvist snöpte oss på en spurt för ännu längre sen i Vasaloppet genom att gå i mål samtidigt, även om det förstås är en något annan sak.)

Sen kan man ju tänka sig att Sjöström när hon lägger av har så många medaljer att det blir nått slags museum. Det är ju till och med troligt (som med Svan). Då kommer en medalj fattas. Och jag tror inte den där tjejen kommer känna lika mycket glädje av den som den skulle skänka om den då ingick i samlingen. Som sagt, hon förtjänade den aldrig.

Som med krigsmedaljer, Purple Hearts och dylikt -- de kan helt enkelt inte ges bort, eftersom deras värde är knutet till personen som fick dem.

Den här Adam Peaty verkar ju ha gjort det förut, dessutom. I april i år. Tyckte jag läste att tjejen var villig att ge tillbaks den om han skulle be om den.

(Ogillar även när silvermedaljister direkt tar av sig sina medaljer, som Messi och Co i fotbolls-VM, för att visa att de ville ha guld. Men ok, inte samma sak.)

Men självklart, man kan se det som du säger.

Ja men så länge medaljen ges bort till något betydande eller att det är rätt i stunden, så tycker jag det är väldigt fint. Jag kanske inbillade mig men jag fick för mig att mästerskapet handlade mycket om barn, undgomar och framtiden, att det ska satsas mer på barnen samt att vi ska se till att de blir vinnare (i samhället i stort).

Men däremot tycker jag det inte är särskilt fint när vinnaren själv ska åta sig äran och beslutsfattandet att utse en delvinnare. Det förminskar själva idrottens kärna.
2017-12-18, 12:42
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja men så länge medaljen ges bort till något betydande eller att det är rätt i stunden, så tycker jag det är väldigt fint. Jag kanske inbillade mig men jag fick för mig att mästerskapet handlade mycket om barn, undgomar och framtiden, att det ska satsas mer på barnen samt att vi ska se till att de blir vinnare (i samhället i stort).

Så är det säkert. Men samtidigt, som barn var man själv rätt fixerad just vid stjärnorna, idolerna, eftersom det var de man drömde om att bli. Då ville man (jag) att de skulle stå ensamma i fokus och inte dela med sig av äran till de som inte varit inblandade, och som man inte hade som idoler.

Lite svårt att förklara och självklart rätt individuellt, men för mig blev senaste fotbolls-VM lite för mycket av en familjefest på slutet:

http://images.mid-day.com/images/201...se-retires.jpg
https://i.pinimg.com/736x/25/11/61/2...zil-soccer.jpg
http://images.china.cn/attachement/j...152d7d700d.jpg
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/...34_634x804.jpg

Kvällstidningar gillar nog såna bilder (spelare som "delar" trofén med fru och barn) då det blir gulligt för barnfamiljspubliken, men har man Klose som idol är det nog egentligen inte det man vill se. Det ska liksom vara superexklusivt att överhuvudtaget få vidröra den där pokalen.

(Tror Fifa försöker reglera det där rätt hårt, för övrigt: inte helt lätt att hitta bilder med "obehöriga" som höjer VM-bucklan; tydligen bara statschefer och vinnare som får göra det.)

Men visst, det kan tyckas lite grinigt att inte unna fotbollsspelare att låta egna familjemedlemmar dela glädjen, eller Sarah Sjöström och Adam Peaty att ge bort sina guldmedaljer. Fast jag vidhåller: ge bort prispengar, maskot, eller utrustning eller tröja man tävlat i är stort och vackert. Ge bort själva medaljen eller trofén, däremot, är fel.

(Hoppas inte detta ses som för OT -- handlar ju trots allt om Sarah Sjöströms gest, om än inte om själva simningen.)
2017-12-18, 14:46
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Så är det säkert. Men samtidigt, som barn var man själv rätt fixerad just vid stjärnorna, idolerna, eftersom det var de man drömde om att bli. Då ville man (jag) att de skulle stå ensamma i fokus och inte dela med sig av äran till de som inte varit inblandade, och som man inte hade som idoler.

Lite svårt att förklara och självklart rätt individuellt, men för mig blev senaste fotbolls-VM lite för mycket av en familjefest på slutet:

http://images.mid-day.com/images/201...se-retires.jpg
https://i.pinimg.com/736x/25/11/61/2...zil-soccer.jpg
http://images.china.cn/attachement/j...152d7d700d.jpg
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/...34_634x804.jpg

Kvällstidningar gillar nog såna bilder (spelare som "delar" trofén med fru och barn) då det blir gulligt för barnfamiljspubliken, men har man Klose som idol är det nog egentligen inte det man vill se. Det ska liksom vara superexklusivt att överhuvudtaget få vidröra den där pokalen.

(Tror Fifa försöker reglera det där rätt hårt, för övrigt: inte helt lätt att hitta bilder med "obehöriga" som höjer VM-bucklan; tydligen bara statschefer och vinnare som får göra det.)

Men visst, det kan tyckas lite grinigt att inte unna fotbollsspelare att låta egna familjemedlemmar dela glädjen, eller Sarah Sjöström och Adam Peaty att ge bort sina guldmedaljer. Fast jag vidhåller: ge bort prispengar, maskot, eller utrustning eller tröja man tävlat i är stort och vackert. Ge bort själva medaljen eller trofén, däremot, är fel.

(Hoppas inte detta ses som för OT -- handlar ju trots allt om Sarah Sjöströms gest, om än inte om själva simningen.)

Ja nu när jag tänker efter, så blir medaljen väldigt fel i sitt sammanhang när man ger bort den. Vad har den för värde för en annan egentligen? Själva gesten från Sarah är ju fin, men vad betyder det för mottagaren?

Som någon skrev på skoj, så hade ju baddräkten varit bättre symbolik, för det var ju i den hon blev mästare, samma sak som en tennisspelare ger bort racket. Det är redskapet som bidrog till titeln och något man själv kan använda. Men en medalj som någon annan vunnit, ska man hänga upp den på väggen? Eller julgranen som den danska tjejen sa.

Brottaren Ara blev väl av med sin bronsmedalj i statistiken när han slängde den på marken, men det finns väl ingen risk att Sarah blir detsamma?
2017-12-18, 15:10
  #131
Medlem
patrik-wids avatar
Det var väldigt vilket ståhej det blev bara för att Peaty och Sjöström gav bort några metallbitar. Det är ju inget nytt inom simningen, Ryan Lochte har gett bort medaljer till publiken på till exempel kortbane-VM tidigare.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback