Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 17:46
  #1
Medlem
Är det möjligt att klona någon om man endast har tillgång till en skvätt urin?
Citera
2017-12-11, 17:55
  #2
Medlem
Dille24s avatar
Jag skulle inte tro det. Det skulle ju vara om det följer med några celler man kan få dna från..
Citera
2017-12-11, 19:00
  #3
Medlem
Drinkycrows avatar
Vad jag förstår så innehåller inte urin DNA. Om det är första gången du pissar sen du kom sist kan lite spermier sköljas med, men vetifan.

Sen så är vi rätt långt ifrån mänsklig kloning även om du råkar ha lite DNA.
Citera
2017-12-11, 19:06
  #4
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybunny
Är det möjligt att klona någon om man endast har tillgång till en skvätt urin?

Ja det går, men det är inte en optimal källa p.g.a. den låga koncentrationen av celler med cellkärna i urinen. De mest förekommande celltyperna är vita blodkroppar och epitelceller. Mängden epitelceller skiljer sig mellan män och kvinnor; vaginan har rikt med epitelceller och därför är det lättare att få fram ett bra DNA-prov från kvinnor än män.
Citera
2017-12-12, 09:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Ja det går, men det är inte en optimal källa p.g.a. den låga koncentrationen av celler med cellkärna i urinen. De mest förekommande celltyperna är vita blodkroppar och epitelceller. Mängden epitelceller skiljer sig mellan män och kvinnor; vaginan har rikt med epitelceller och därför är det lättare att få fram ett bra DNA-prov från kvinnor än män.

Bara hämtat ur minnet: Jag har fattat det som att det inte går, pga att urinens osmostryck är i regel för högt, och att det innebär att cellerna "skrumpnar ihop" Man vet därför inte på rak arm om hela cellkärnan är intakt. Man kan ändra urinens osmostryck och hoppas att cellerna återtar sin egen form,
Med att spä ut urinens salthalt till typ isoton lösning,

Annars är det riktigt att DNA kan återfinnas även i urin

Fast ett verkligt experiment med äkta urin är ju mera värt än mitt ovan nämnda resonemang.

Jag vet att man tex har frystorkat urin för vissa ändamål, men då för att tex koncentrera spårämnen, läkemedelsrester mm...
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-12-12 kl. 09:56.
Citera
2017-12-18, 13:15
  #6
Medlem
Nellis-AFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybunny
Är det möjligt att klona någon om man endast har tillgång till en skvätt urin?

Jag bara antar att TS bara såg detta som en teoretisk diskussion.
Tidigare var det inte möjligt att tex få fram en DNA profil från urin. Allteftersom tekniken har förbättras kan man nu skaka fram DNA från löjligt lite celler. Man kan i dagsläget faktiskt få fram en DNA profil från urin.
Kan man isolera DNAet på kromosom nivå och sedan föra in det i ett mänskligt ägg så borde man kunna klona en människa.

Så rent hypotetiskt -JA
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback