Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-11, 20:54
  #13
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douknowme
Får dessvärre bara fel!
de blir rött på get hungry set och value

Kod:
protected string Hungry getset; }



        public 
bool Hungry_Animal()

        {

            
get;
            { return 
hungry; }

            
set;
            { 
hungry value; }

        } 
Eftersom du har blandat propertysyntax med funktionssyntax. Nedan ser du hur syntaxen ska vara för de tre olika begreppen du blandar ihop.
Kod:
public class Animal 
{
    public 
bool IsHungryAsAutoProperty getset; } // autoproperty för att visa om djuret är hungrigt
    
    
private bool _isHungryAsProperty;
    public 
bool IsHungryAsProperty // "vanlig" property för att visa om djuret är hungrigt, uppdaterar privata medlemsvariabeln _isHungryAsProperty
    

        
get { return _isHungryAsProperty; } 
        
set _isHungryAsProperty value; }
    }
    
    public 
bool IsHungryAsFunction() // funktion för att visa om djuret är hungrigt
    
{
        
// hantera logik här för om djuret är hungrigt
        
return true;
    }

Citera
2017-12-14, 17:30
  #14
Medlem
När jag försöker att skapa en animal_list och ska lägga till en hund katt å en valp så står de att min hund does not contain more then 1 argument..

Kod:
class Dog Animal
    
{
            
        public 
override string ToString()
        {
            return 
"Name:" Name "Age:" Age "Favourit food:" FavFood "Breed:" Breed;
        }
    } 

såhär ser min Lista ut

Kod:
private List<AnimalAnimalList = new List<Animal>(3);

        public 
void Animals_List()
        {
            
AnimalList.Add(new Dog(""//här jag vill skriva in namn ålder favmat osv! Men får de ej att funka.. 

        


Hur gör jag så att min hund kan ta mer argument?

Var snäll mot mig jag är bara en nybörjare som väldigt gärna vill lära sig och förstå!

Mvh!
Citera
2017-12-14, 17:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douknowme
När jag försöker att skapa en animal_list och ska lägga till en hund katt å en valp så står de att min hund does not contain more then 1 argument..

Kod:
class Dog Animal
    
{
            
        public 
override string ToString()
        {
            return 
"Name:" Name "Age:" Age "Favourit food:" FavFood "Breed:" Breed;
        }
    } 

såhär ser min Lista ut

Kod:
private List<AnimalAnimalList = new List<Animal>(3);

        public 
void Animals_List()
        {
            
AnimalList.Add(new Dog(""//här jag vill skriva in namn ålder favmat osv! Men får de ej att funka.. 

        


Hur gör jag så att min hund kan ta mer argument?

Var snäll mot mig jag är bara en nybörjare som väldigt gärna vill lära sig och förstå!

Mvh!


Antar att din Dog/Animal klass inte har någon konstruktor än.

https://www.codeproject.com/articles...structors-in-c
Citera
2017-12-14, 17:40
  #16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douknowme
När jag försöker att skapa en animal_list och ska lägga till en hund katt å en valp så står de att min hund does not contain more then 1 argument..

Kod:
class Dog Animal
    
{
            
        public 
override string ToString()
        {
            return 
"Name:" Name "Age:" Age "Favourit food:" FavFood "Breed:" Breed;
        }
    } 

såhär ser min Lista ut

Kod:
private List<AnimalAnimalList = new List<Animal>(3);

        public 
void Animals_List()
        {
            
AnimalList.Add(new Dog(""//här jag vill skriva in namn ålder favmat osv! Men får de ej att funka.. 

        


Hur gör jag så att min hund kan ta mer argument?

Var snäll mot mig jag är bara en nybörjare som väldigt gärna vill lära sig och förstå!

Mvh!
Har du verkligen fått med hela koden här? För i din överlagring av ToString() så skriver du ut hundens namn, ålder, favoritmat och ras, men dessa properties återfinns inte i din Dog-klass. Dessutom försöker du skapa upp ett Dog-objekt med en sträng men det finns ingen konstruktor i Dog som tar emot en sträng som argument...
Citera
2017-12-14, 18:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Antar att din Dog/Animal klass inte har någon konstruktor än.

https://www.codeproject.com/articles...structors-in-c


har kollat på dedär men svårt att förstå hur jag ska göra dedär på min Dog class!

lixom vad ska jag skriva i "Kroppen" på konstruktorn?

Vill kunna lägga in hunden och skapa namn osv..
Min fråga är då vad ska jag skriva i min konstruktor?
Citera
2017-12-14, 18:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douknowme
har kollat på dedär men svårt att förstå hur jag ska göra dedär på min Dog class!

lixom vad ska jag skriva i "Kroppen" på konstruktorn?

Vill kunna lägga in hunden och skapa namn osv..
Min fråga är då vad ska jag skriva i min konstruktor?

Konstruktorn tar emot alla parametrar som behövs för att skapa ett objekt. I ditt fall vill du ha in namn, osv. I konstruktorn sedan sätter du dina properties till dessa värdena.
Citera
2017-12-14, 18:29
  #19
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douknowme
har kollat på dedär men svårt att förstå hur jag ska göra dedär på min Dog class!

lixom vad ska jag skriva i "Kroppen" på konstruktorn?

Vill kunna lägga in hunden och skapa namn osv..
Min fråga är då vad ska jag skriva i min konstruktor?
Du ska skriva en konstruktor som tar emot de argument du anser att den måste ha för att skapas. Exempelvis
Kod:
public class Dog
{
    public 
string Name getset; }
    
    public 
int Age getset; }

    public 
Dog(string nameint age
    {
        
Name name;
        
Age age;
    }

Då skapar du ett objekt av Dog genom
Kod:
Dog dog = new Dog("Vovven"3); 
Citera
2017-12-14, 18:41
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Du ska skriva en konstruktor som tar emot de argument du anser att den måste ha för att skapas. Exempelvis
Kod:
public class Dog
{
    public 
string Name getset; }
    
    public 
int Age getset; }

    public 
Dog(string nameint age
    {
        
Name name;
        
Age age;
    }

Då skapar du ett objekt av Dog genom
Kod:
Dog dog = new Dog("Vovven"3); 

Tusen tack!
Citera
2017-12-14, 18:52
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Du ska skriva en konstruktor som tar emot de argument du anser att den måste ha för att skapas. Exempelvis
Kod:
public class Dog
{
    public 
string Name getset; }
    
    public 
int Age getset; }

    public 
Dog(string nameint age
    {
        
Name name;
        
Age age;
    }

Då skapar du ett objekt av Dog genom
Kod:
Dog dog = new Dog("Vovven"3); 

Okej nice som fan jag kan skapa namn och ålder! Men jag har en Basklass som heter Animal med massor av protected datatyper som ålder ras favorit mat..

Måste jag göra likadant som på namn och ålder på alla dom? eller finns de något smartare sätt? För just nu saknas de Ras och favoritmat på Dog
Citera
2017-12-14, 19:18
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douknowme
Okej nice som fan jag kan skapa namn och ålder! Men jag har en Basklass som heter Animal med massor av protected datatyper som ålder ras favorit mat..

Måste jag göra likadant som på namn och ålder på alla dom? eller finns de något smartare sätt? För just nu saknas de Ras och favoritmat på Dog


Nej, du behöver inte ha något av det i dog, då de redan finns i animal. De är ärvda av den klassen.

Istället kan du göra så att du skickar med de parametrarna till Animalkonstruktorn genom att påkalla base(osv, osv, osv).
Citera
2017-12-15, 16:34
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Nej, du behöver inte ha något av det i dog, då de redan finns i animal. De är ärvda av den klassen.

Istället kan du göra så att du skickar med de parametrarna till Animalkonstruktorn genom att påkalla base(osv, osv, osv).

Aight hur går de till? Är de i en tostring?
Citera
2017-12-15, 16:55
  #24
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douknowme
Aight hur går de till? Är de i en tostring?
Det stog ju precis hur du skulle göra, läser du inte inläggen?

Citat:
Istället kan du göra så att du skickar med de parametrarna till Animalkonstruktorn genom att påkalla base(osv, osv, osv).

Så, i din konstruktor måste du även ha ett anrop till konsturkorn i baseklassen, typ såhär, beroende på hur baskonstruktorn argumenbtlista ser ut:

Kod:
public class Dog Animal
{
public 
Dog(string namestring breedbool hasTail
base(hasTail){
_name name;
_breed breed;
}
//mer kod i Dog-klassen


Så nånting.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback