Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-11, 16:17
  #1
Medlem
Har en Polo -05 och detta är första vintern som jag kör med bilen. Har upplevt två saker efter att ha satt på vinterdäck:

Upplever att bilen svajar sidleds vid motorvägsfart. Det är marginellt, men jag upplever ändå att det är något som inte stämmer. Bytt stötdämpare på bilen i år, så det bör inte vara där problemet ligger.

Trots att jag har dubbdäck på, så känns bilen ganska instabil på hala vägar. Även greppet upplever jag som rätt dåligt. Visst, jag tar mig fram och har inte fått sladd, men det känns inte lika tryggt att köra på hala vägar - jämfört med andra bilar jag kört.

Däcken som sitter är av dimension 175/65/14. Det första jag undrar är om detta verkligen är rätt dimension/om det skulle kunna påverka?
Enligt däcksälj-sajter och bes.papper så ska bilen ha 165/70/14. Men jag har sett många däckannonser på blocket med samma dimension till just Polo.

Jag har Hankook i-pike bak och Nexen winspike fram. Båda däcken är i bra skick, mönster och åldermässigt. Jag misstänker ju att det är pga just två olika däckmärken som bilen beter sig som den gör, alternativt att Nexen-däcken inte är något vidare, jämfört med Hankook som ju faktiskt fått toppbetyg i tester. Jag hade dock samma Nexen däck på en Golf 4:a och då kändes bilen trygg och stabil.
Tacksam för tips! ingen antisladd på bilen, förresten.
Citera
2017-12-11, 16:21
  #2
Medlem
ChristianXs avatar
Det beror ju lite på vad du har för hjul på sommartid, skillnaden i upplevelse blir ju större om det är typ 18" med riktigt låg profil på sommaren och ballongdäck på vintern. Det kan ju också vara att det t ex är helt fel offset på vinterfägarna.

Skillnaden i dimension är inga konstigheter.
Citera
2017-12-11, 16:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det beror ju lite på vad du har för hjul på sommartid, skillnaden i upplevelse blir ju större om det är typ 18" med riktigt låg profil på sommaren och ballongdäck på vintern. Det kan ju också vara att det t ex är helt fel offset på vinterfägarna.

Skillnaden i dimension är inga konstigheter.

Sommardäcken är av samma dimension. Båda uppsättningarna är vad som följde med när jag köpte bilen. Med sommardäcken känns bilen normal, inget konstigt där.
Dock var två av vinterdäcken utslitna, så jag köpte två bättre beg. Var skeptisk till att sätta på två olika däckmärken fram och bak. Nu kanske jag även fått bekräftat att min skeptis var korrekt.
Citera
2017-12-11, 16:41
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seeyouinhell
Sommardäcken är av samma dimension. Båda uppsättningarna är vad som följde med när jag köpte bilen. Med sommardäcken känns bilen normal, inget konstigt där.
Dock var två av vinterdäcken utslitna, så jag köpte två bättre beg. Var skeptisk till att sätta på två olika däckmärken fram och bak. Nu kanske jag även fått bekräftat att min skeptis var korrekt.
Lite svajigare blir det ju alltid eftersom vinterdäcken har en annan gummiblandning och ett annat mönster. Du kan ju prova att skifta bak- och framhjulen och se om det blir bättre.
Citera
2017-12-11, 16:41
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seeyouinhell
Sommardäcken är av samma dimension. Båda uppsättningarna är vad som följde med när jag köpte bilen. Med sommardäcken känns bilen normal, inget konstigt där.
Dock var två av vinterdäcken utslitna, så jag köpte två bättre beg. Var skeptisk till att sätta på två olika däckmärken fram och bak. Nu kanske jag även fått bekräftat att min skeptis var korrekt.

Aldrig bra att ha olika däck på bilen, blir konstigt väggrepp då. Har du förresten rätt lufttryck i däcken? Generellt ska det vara 2,5 kg, mätt vid kalla däck. Lågt lufttryck ger sladdrigt väggrepp.
Citera
2017-12-11, 16:41
  #6
Medlem
Dille24s avatar
Det kan bero på temperaturen också. Upplever själv att det blir svajigt när det är runt 10 grader på vinterdäcken.
Citera
2017-12-11, 16:46
  #7
Medlem
- Färdig hjuldiameter bestämmer vad du får ha för kombination av däck + fälg på bilen.
Kolla att det stämmer.
- Bästa däcken ska du ha bak.
- Se till att du har rätt lufttryck.
- Gör en fyrhjulsinställning. Det låter som att du har fel på någon/några vinklar.
- Balansera hjulen. Obalans ger vibrationer och kan öka känslan av en instabil bil.
- Kolla övriga stötdämpare samt bussningar. Om hon är allmänt slapp i underredet kan bilen kännas vinglig och krängig.
Citera
2017-12-11, 16:46
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Aldrig bra att ha olika däck på bilen, blir konstigt väggrepp då. Har du förresten rätt lufttryck i däcken? Generellt ska det vara 2,5 kg, mätt vid kalla däck. Lågt lufttryck ger sladdrigt väggrepp.

Stämmer bra.. Åkte volvo 740 med olika vinterdäck fram och bak och den var "slirig" och onormalt ostadig.. När det var dags för nya blev det 4 st Hakkapelitta och skillnaden var enorm vad gäller stabiliteten..
Citera
2017-12-11, 16:47
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det kan bero på temperaturen också. Upplever själv att det blir svajigt när det är runt 10 grader på vinterdäcken.

Ja, och rent generellt känns alltid vinterdäck "svampigare" än sommardäck. Själv känner jag det inte av det så mycket, då jag vid vinterväglag /vintertid aldrig kör över 100. Ligger max på 80-90, även på motorväg. (Tja, det går knappt köra så fort ens i Gbg på grund av trafiken, medelhastigheten enligt bilens färddator är 36 km/h..)
Citera
2017-12-11, 16:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Aldrig bra att ha olika däck på bilen, blir konstigt väggrepp då. Har du förresten rätt lufttryck i däcken? Generellt ska det vara 2,5 kg, mätt vid kalla däck. Lågt lufttryck ger sladdrigt väggrepp.

Hmm måste nästan vara där problemet ligger va... dvs olika däckmärken fram/bak.

Jag körde nyligen Skåne-sthlm och la då på 2.5 fram, 2.3 bak. Detta efter 5+ mils körning, runt 0-gradigt ute. Det rek. enligt tanklocket är 2.3/2.1.
Citera
2017-12-11, 16:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
- Färdig hjuldiameter bestämmer vad du får ha för kombination av däck + fälg på bilen.
Kolla att det stämmer.
- Bästa däcken ska du ha bak.
- Se till att du har rätt lufttryck.
- Gör en fyrhjulsinställning. Det låter som att du har fel på någon/några vinklar.
- Balansera hjulen. Obalans ger vibrationer och kan öka känslan av en instabil bil.
- Kolla övriga stötdämpare samt bussningar. Om hon är allmänt slapp i underredet kan bilen kännas vinglig och krängig.

Japp, la bästa däcken bak.
Lufttrycket är korrekt.
Bilen tenderade att dra till höger med sommardäcken på, men tycker inte jag upplevt det med vinterdäcken. Måste nog dubbelkolla.
Obalans i bakdäcken är också något jag funderat på. Det skulle kunna vara en orsak, men däcken är från 2016 och har balansvikter på sig. Osannolikt dom alltså är fel-balanserade. Värt att kolla upp dock, såklart. Men den troligaste orsaken är nog olika däck-märken, som folk skriver.
Citera
2017-12-11, 16:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seeyouinhell
Japp, la bästa däcken bak.
Lufttrycket är korrekt.
Bilen tenderade att dra till höger med sommardäcken på, men tycker inte jag upplevt det med vinterdäcken. Måste nog dubbelkolla.
Obalans i bakdäcken är också något jag funderat på. Det skulle kunna vara en orsak, men däcken är från 2016 och har balansvikter på sig. Osannolikt dom alltså är fel-balanserade. Värt att kolla upp dock, såklart. Men den troligaste orsaken är nog olika däck-märken, som folk skriver.

Däckmärken skall inte spela större roll såvida färdig diameter, dimension och mönstertyp är detsamma.
Gör en fyrhjulsinställning som första åtgärd. Väl värt pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback