Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 15:55
  #1
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Hej Flashback,

Nu har jag vart i Asien en månad och vart i flertalet länder. Jag tänkte att jag ska sammanfatta lite av mina erfarenheter och tankar kring varje land - för och nackdelar. Det kan vara bra för de som tänker resa och har funderingar som kanske besvaras i trådstarten. Om inte så kan ni ställa dom nedan.

Kan börja med att förtydliga att det inte blev en backpacking som det egentligen var tänkt. Utan det har flygits mellan varje destination och det har botts på relativt bra hotell. Kommer därför inte att nämna dessa. Alla bokningar gjordes via Hotels.com appen. Ingen reklam alls utan en genuint bra app för att dra ner på utgifterna och ha lite framförhållning. Man slipper att gå runt och jaga hotel och all info finns där.

Budget på 1 månad var 30k. Vi reste två.

Malaysia (Kuala Lumpur)
Första stoppet på resan. Anlände den 25e November. Väldigt varmt och fuktigt men inget regn. Enkelt och smidigt att ta sig från flygplatsen in till Kuala Lumpur, ungefär 80 ringits (160SEK med dagens växelkurs). Man får inte pruta på taxin vilket var skönt då föraren inte kan lura en. I stort sett ett rent land med trevlig befolkning. Kan dock vara annat på landsbygden. Relativt billigt. Vill man så kan man komma ner i 30kr middagen. Alkohol är dyrare då det är ett muslimskt land. Procentenheterna ligger runt 3% så inget man super skallen av sig med. Det finns pubgator där man får 12or för 35 ringits (70SEK) vilket är skapligt pris.

Petronas, KL tower, Jalan Alor, Nationalparkerna, fontändans och annat går att se i staden. OK land/stad dock lite tråkig i längden.

Kambodja
Andra stoppet på resan fick bli Kambodja. Första stoppet blev Sihanoukville. Var dyrt att resa dit från Kuala Lumpur (runt 1000SEK / person).

Vid ankomst måste Visa köpas för vistelse i landet. Rena kaoset på flygplatsen. Flera blanketter ska fyllas i och turistvisat kostade 32 USD. Han bakom disken Hasslade så många han kunde och det var 3 personer som hanterade över 200 personers visa samtidigt. Tog lång tid och var mycket jobbigt.

Sihanoukville och Kambodja överlag är väldigt smutsigt. Människorna är trevliga och priserna förvånansvärt låga. Maten är helt ok men det är så exploaterat att du får samma käk som på Hötorget i Stockholm. Försäljare överallt som försöker kränga allt som finns. En miljard turister. Väldigt varmt under denna perioden (December). Sceneriet är underbart och nästan drömlikt. Mycket vackert utanför städerna.

Åka ut bland öarna är att rekommendera men undvik turistgatorna.

Andra stoppet i Kambodja blev Siem Reap. Angkor Wat som många känner till. Även här var det dyrt att resa till. Tog en timme från Sihanoukville och ankomsten gick smidigt till.

Staden här är också mycket smutsig, försäljare överallt och mycket tempel. Vi tog två dagar för att se templen och det räckte gott och väl. De är mycket tempel som ser ut som rena byggarbetsplatser men andra mycket fina. Kul upplevelse. Maten här är dyrare än i Sihanoukville.

Tips är att inte följa med random folk som vill vara snälla. Allt kostar. I överlag ett väldigt fint land, smutsigt i städerna och väldigt billigt för den som vill. Detta tar dock med sig en hög av Kinesiska turister, vilket är rena helvetet.

Bali
Vi hade turen att åka till Bali när vulkanen vaknat till. Vi anlände strax efter att dom öppnat flygplatsen igen. Nästan inga turister och det absolut bästa var att de inte fanns några Kineser.

Fick tips om en driver från en polare i Sverige som vi kontaktade som hade bra tips och tricks för hur vi skulle röra oss. Från Denpasar till Ubud gick på 300.000 indonesiska rupier. Vilket idag är ungefär 270SEK. Resan tar en timme trettio minuter så helt ok pris.

Bali är väldigt fint och det finns en del att se. Trekka vulkan, se tempel, vattenfall, se vulkaner osv. Alla grejer man vill se kostar ungefär 15.000 indonesiska rupier per skalle.

Dock vet jag inte var folk fått att Bali ska vara billigt. En helt vanlig middag gick på 300-500 SEK räknat (500.000 indonesiska rupier). En taxi kostar i snitt minst 100.000 rupier. Dyrt. Inte att rekommendera för den som vill komma undan billigt.

Sen så kom vi fram till det att vi börjar bli lurade då de gick nästan 2.000 SEK första dagen. Vi försökte minska utgifterna men det var i princip omöjligt så vi drog. Uber är totalförbjudet och vår driver blev utsläpad på gatan av arg lokalbefolkning innan vi hoppade in.

Visa krävs inte i Bali.

De var allt för mig. Hoppas nån fick svar på sina frågor. Vill ni ställa några svarar jag gärna på dom.

Peace
Citera
2018-02-17, 11:28
  #2
Avstängd
Malaysia hade varit fint om det var arab- och indierfritt.
Citera
2018-02-25, 15:47
  #3
Avstängd
BusigaArnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Malaysia hade varit fint om det var arab- och indierfritt.

Hear, hear
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2897906

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback