Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-11, 23:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Som sagt, jag kan inte utlova någon förbättring, det är inte ens säkert att d vitamin är lösningen. Men man kan generellt säga som jag skrev innan, att du har inte uppnått mättnad förrän efter ca5 halveringstider. Dvs motsvarande att du har fått i dig 12k *30*5 = 1 800 000I.E totalt. Ökar du i början så kommer du upp i nivå snabbare, men du kan så klart inte sätta i dig hur mycket som helst per dag och du måste sluta efter ett tag så du inte får i dig för mycket. Men att börja med en lite högre laddningsdos kan man göra.

Edit:Jag har för övrigt tabletter på 50k I.E som jag tar själv ibland. Nu har jag ingen dokumenterad brist så jag tar bara en sån varannan vecka typ. Men det är ingen fara att stoppa i sig den mängden på en gång, men man ska så klart inte göra det långsiktigt.
Hade vart konstigt om det inte var anledningen till mina symptom när dom inte hittat nåt annat men man kan ju aldrig vara säker.

Shit, det var ingen liten mängd jag behöver få i mig. Men dom på 50k som du har är väl d2? Har läst att det krävs högre dos av d2. Hur som helst så är det värt att testa att fortsätta höja, o kolla värdet om nån vecka så att det går åt rätt håll. Får försöka få tag i 5k eller mer så man slipper ta 20 tabletter om dagen snart.

Tack förresten.
Citera
2017-12-11, 23:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosiv
Hade vart konstigt om det inte var anledningen till mina symptom när dom inte hittat nåt annat men man kan ju aldrig vara säker.

Shit, det var ingen liten mängd jag behöver få i mig. Men dom på 50k som du har är väl d2? Har läst att det krävs högre dos av d2. Hur som helst så är det värt att testa att fortsätta höja, o kolla värdet om nån vecka så att det går åt rätt håll. Får försöka få tag i 5k eller mer så man slipper ta 20 tabletter om dagen snart.

Tack förresten.

Nej, D3. Finns hur stort utbud som helst.
https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=...tamin+d3+50000
Citera
2017-12-14, 18:13
  #15
Medlem
LittleFishs avatar
För det första är det absolut nödvändigt att du äter d-vitaminen tillsammans med rikligt med fett. D-vitamin är fettlösligt och tar du det bara på måfå utan att äta nån mat med t.ex omega 3 eller andra fetter kan du lika gärna spola ned tabletterna i toaletten.

Jag äter D-vitamin, ca 3000 IE om dagen, och alltid tillsammans med ordentligt med fett. Tex trycker jag i mig en påse med nötter eller stekta ägg samtidigt som jag äter D-vitamin.
Ibland säljs d-vitamin i kombination med typ kokosolja eller liknande. Detta för maximalt upptag av vitaminet

Så fort solen solen står tillräckligt högt upp i skyn och UV-indexet är >3 nån gång i maj så är det bara vändsteka på verandan TS!
Citera
2017-12-14, 18:20
  #16
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosiv
Hej.
Har väldigt lite d-vitamin i blodet och har börjat få väldigt jobba symptom. Äter 12.000 IE av D3 varje dag sedan 5 dagar tillbaka men märker inte att det blir nåt bättre, så undrar om min kropp inte tar upp näringen som den ska. Tror ni att denna lampa hade funkat:

https://www.svetila.com/en/uv-photot...500614254.html

Hur sätter jag isf upp den? Kan man köpa nån sorts armatur? Tack på förhand.

Jag tar tillskott av D3 varje dag. Men brukar sola solarium varannan vecka för det känns som att jag blir piggare. Solar på kortaste tiden, 2,5 min då jag har lätt för att bli brun.
Citera
2017-12-20, 11:45
  #17
Medlem
Om man inte får effekt av D vitamin så har man brist på A vitamin, man ska ta A vitamin i formen retinyl palmitat och inte i karotenform då många har svårt att omvandla detta.
man ska inte inta d vitamin och a vitamin samtidigt utan varva tex a vitamin på morgonen och d vitamin till kvällen, maximalt intag av A vitamin är satt till 10000 Ie dygn.
funkar mycket bra för mig!


https://selfhacked.com/blog/importan..._Work_Properly
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback