Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 13:50
  #1
Medlem
Kommer försöka ge så mycket detaljer som möjligt utan att outa mig själv.

Jag är delägare i ett aktiebolag (fåmansbolag). Mitt ägande är cirka 7-15 % av bolaget. Jag har inget ackumulerat gränsvärde då jag blev delägare under 2016. Omkostnadsbeloppet för aktierna är 0 kr. Jag har i dagsläget relativt låg lön från bolaget i sig (säg omkring 300k), då jag även har andra inkomster från andra arbetsgivare.

Bolaget jag äger har än så länge inte gjort någon utdelning. Men det kommer att ske under kommande år eller året efter. Bolaget är idag värt omkring 15-30 MSEK, vilket värderar min del till cirka 1-4,5 MSEK. Värderingen som jag skriver är baserad på senaste nyemissionen som gjordes för att bredda ägandet. Finns även "propåer" som ger högre värderinger men räkna med 1-5 MSEK idag.

Den preliminära planen är att göra exit inom kanske 5 år till en värdering som är markant högre. Som jag skrivit kommer utdelningar att göras fram tills dess då vi genererar bra kassaflöden.

Jag överväger nu att flytta mitt ägande till ett helägt AB som enbart ska äga aktierna. Om jag förstått det rätt kan det vara en god idé då mitt schablonbelopp bara blir ca 16 000 kr och enligt huvudregeln får jag inte heller mycket pga min relativt låga inkomst från det ägda bolaget. Finns det andra fallgropar jag bör tänka på? Förbehåll avseende överlåtelse är inget problem.

Avseende överlåtelsesumman så antar jag att om jag överlåter till mitt AB med revers så måste jag skatta privat på vinsten? Eftersom jag har 0 kr i omkostnadsbelopp blir ju hela överlåtelsesumman vinst. Eller har jag fått det om bakfoten?

Jag kan tillägga att pengar från en exit i framtiden antagligen kommer användas till andra investeringar. Jag ska även kontrollera upplägget med "skattefolk", men vill ha lite på fötterna innan diskussionen inleds.
Citera
2017-12-11, 15:31
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Ja, mycket bättre att äga andelen i AB så att du kan planera skatten/uttagen och inte vara utlämnad till när de övriga delägarna vill ta utdelning. Du kan planera skatten vid exiten på ett helt annat sätt också.

Varför ska du ta betalt för överlåtelsen till ditt helägda AB när du inte har något sparat gränsbelopp?

Fallgrop: Du förlorar möjligheten till att ta del av det lönebaserade utdelningsutrymmet eftersom ditt holdingbolag kommer äga mindre än 50 %. Är detta ett problem eller inte beror på din framtida lön m.m.
Citera
2017-12-11, 16:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, mycket bättre att äga andelen i AB så att du kan planera skatten/uttagen och inte vara utlämnad till när de övriga delägarna vill ta utdelning. Du kan planera skatten vid exiten på ett helt annat sätt också.

Varför ska du ta betalt för överlåtelsen till ditt helägda AB när du inte har något sparat gränsbelopp?

Fallgrop: Du förlorar möjligheten till att ta del av det lönebaserade utdelningsutrymmet eftersom ditt holdingbolag kommer äga mindre än 50 %. Är detta ett problem eller inte beror på din framtida lön m.m.

Ang. överlåtelsebelopp: Året 2017 bör väl medföra ett outnyttjat belopp (schablon)? Men jag har inte koll på hur detta funkar. Därav frågan.

Angående framtida lön. Svårt att sia om.. Det är för mig största motargumentet till ägande via AB. Alternativet hade varit att skapa AB när exit ligger i närtid, dvs om ytterligare några år.
Citera
2017-12-14, 12:48
  #4
Medlem
Har du fått aktierna som anställd i bolaget? Finns det ngn hembudsregel i bolagsordningen? Äger du kvalificerade aktier? Finns det något aktieägaravtal?
__________________
Senast redigerad av ardathbey 2017-12-14 kl. 12:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback