Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 13:14
  #1
Medlem
Hej!

När inte skattemyndigheterna kan svara på mina frågor så kommer jag hit. Borde antagligen ha börjat här inser jag nu...

Min fråga gäller detta.
Jag är heltidsanställd och jag har ett eget företag (enskild firma).

Jag funderar på att ta en leasingbil på mitt egna företag.
Använder jag min privata bil i tjänst på företaget jag är anställd på får jag en milersättning på 40kr/milen.

Vad ska jag se upp med. Hur i helvete ska jag redovisa resor. Tjäns/privata/egna företaget? Momsen osv...

Sug på den!
Citera
2017-12-11, 14:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midaz
Hej!

När inte skattemyndigheterna kan svara på mina frågor så kommer jag hit. Borde antagligen ha börjat här inser jag nu...

Min fråga gäller detta.
Jag är heltidsanställd och jag har ett eget företag (enskild firma).

Jag funderar på att ta en leasingbil på mitt egna företag.
Använder jag min privata bil i tjänst på företaget jag är anställd på får jag en milersättning på 40kr/milen.

Vad ska jag se upp med. Hur i helvete ska jag redovisa resor. Tjäns/privata/egna företaget? Momsen osv...

Sug på den!
Med företag som du är anställd på förutsätter jag är ett företag där du arbetar men ej har något ägande, om det avtalats om 40 kronor per mil för tjänstekörning så lär detta avtal gälla oavsett vilken bil du tillhandahåller, alltså om den är privatägd eller disponeras på annat sätt. Det omvända kunde däremot ha varit tveksamt, om du har en förmånsbil från ett företag där du är anställd och sedan använder denna bil i tjänstekörning i ett annat företag (ditt eget exempelvis), då är det inte längre privatkörning det rör sig om.

Vad är det som är oklart angående moms?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback