Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-11, 15:58
  #25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Fysisk intimitet med någon man har känslor för frisätter hormoner i kroppen. Dopamin, serotonin, oxytocin t.ex. Vilket skapar välbefinnande. Även stresshormoner som noradrenalin och kortisol sjunker. Det är alltså hälsosamt att mysa och även något som man kommer att söka sig till.

Det är lite lustigt när man stöter på människor speciellt på Flashback som har ständiga problem med antidepressiva mediciner, diagnoser, ångest, depressioner, droger, socialt samspel. Det är ofta invecklade resonemang om vad som kan vara felet och vad som behöver göras. Ensamhet är förödande för en människa och i praktiken dödligt.

Vissa kräver mer och vissa mindre. En avgörande aspekt i sammanhanget är frisättning av oxytocin. Låga nivåer av oxytocin skapar symtom i form av Flashbackdiagnoserna ADHD/ADD, autism/asperger syndrom, bipolär sjukdom och PTSD. Även depressioner, ångest, ätstörningar och missbruk.

Tänk vad ensamhet kan ställa till det för oss människor.
Det är inte brist på oxytocin som ligger bakom vare sig AD(H)D eller PTSD. Det är dopamin som spökar där.
Citera
2017-12-11, 16:19
  #26
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Alla? Troligen inte. Du kan inte dra generella slutsatser baserat på dina egna erfarenheter.
Citera
2017-12-11, 16:22
  #27
Medlem
TS låter som en dramaqueen. Lite gosande är det inte fel med men inte heller överdrivet att man inte får egen tid. Då har nog den ena parten daddy issues.
Citera
2017-12-11, 16:39
  #28
Medlem
Buffymyloves avatar
Gos är trevligt ibland. Men har svårt för kramar och liknande från de som bara är bekanta.
Citera
2017-12-11, 18:39
  #29
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är inte brist på oxytocin som ligger bakom vare sig AD(H)D eller PTSD. Det är dopamin som spökar där.
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är inte brist på oxytocin som ligger bakom vare sig AD(H)D eller PTSD. Det är dopamin som spökar där.
Ursäkta det blev ganska fel.

Det ska stå: Låga nivåer av oxytocin kan bidra till Borderline personlighetsstörning med relaterade symtom som även innehas av Flashbackdiagnoserna ADHD/ADD, autism/asperger syndrom, bipolär sjukdom och PTSD. Även depressioner, ångest, ätstörningar och missbruk.

Alltså, liknande symptom som i ett ställningstagande kan skapa debatt mellan den ena eller den andra diagnosen.

Du har rätt i fallet ADHD men kopplas även till nedsatt produktion av dopamin och noradrenalin som kompenseras med högre produktion adrenalin. Noradrenalin ökar mottagligheten för oxytocin vilket är intressant men kan inte se det kopplas till något annat än oxytocinets roll i regleringen kardiovaskulära systemet, då intim fysisk beröring verkar stresslindrande

PTSD kopplas hos män till höga värden noradrenalin, adrenalin och testosteron men låga värden kortisol. Hos kvinnor är dock kortisolnivåerna högre. Kan ha orsak i männens miljöbyte - från krigszon till hemlandet utan krig. Då våldtäkt många gånger är orsaken till PTSD hos kvinnor sker inget tydligt miljöombyte och kortisolnivåerna förblir höga.

Har mer research att göra och är knappast kunnig inom området men oxytocinet är mer intressant än jag trodde.
Citera
2017-12-11, 19:02
  #30
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WuTangCamber
Jag har aldrig haft något riktigt långt förhållande då jag nästan alltid känner mig instängd och nästintill strypt i ett förhållande.

Har insett att ALLA tjejer jag har träffat har ett extremt stort behov att "gosa" eller "mysa" konstant när man träffar varandra. Och dom vill gärna träffas VARJE dag helst.

Är detta normalt? Att man ska "mysa" i flera timmar om dagen? Jag får lätt panik angående detta och hittar på ursäkter hela tiden, klart jag vill umgås men jag orkar verkligen inte ligga och "gosa" flera timmar dagligen.

Ta mig inte på fel sätt, jag älskar tjejer och jag älskar att ha sex. Men det här att man måste träffas varje dag och gosa är fan jobbigt. Så har det varit hela livet vilket är lite märkligt.

Det är slöseri med tid, speciellt om det inte leder till sex. Så om man ägnar henne all tid och uppmärksamhet blir hon din prioritet i livet. Med tiden tappar hon intresset för dig eftersom du inte avancerar annars som du borde. Hon har tappat intresset för dig och det är ditt fel.
__________________
Senast redigerad av F.Hansen 2017-12-11 kl. 19:04.
Citera
2017-12-11, 19:29
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det är slöseri med tid, speciellt om det inte leder till sex. Så om man ägnar henne all tid och uppmärksamhet blir hon din prioritet i livet. Med tiden tappar hon intresset för dig eftersom du inte avancerar annars som du borde. Hon har tappat intresset för dig och det är ditt fel.

Nu snackar jag inte om någon specifik tjej egentligen. Snackar om tjejer jag har träffat, och detta betéende att man ska gosa hela tiden har kommit efter man haft sex första gången. Dvs givetvis leder det till sex, men inte därför jag ställde frågan. Undrade mer om det är normalt att dom flesta tjejerna är så hemskt gos-benägna och klarar inte av att kolla på en film utan att vilja att man ska hålla om henne och pussas med jämna mellanrum.

Det är snarare tvärtom, om jag inte håller om tjejen får man istället frågor om jag ens vill träffas etc.

Frågan är väl egentligen till dom som har förhållande eller haft längre, som kan svara hur deras relationer sett ut angående "mysa-till-film" sett ut. Inte några finniga pojkar som skriver direkt "bla bla får du inte ligga så gör du fel", är inte ens speciellt sugen på ligga längre då jag haft fler sexpartners än vad det finns dagar på ett år.
Citera
2017-12-11, 22:24
  #32
Medlem
Evikes avatar
Jag älskar mys, kramar, vara nära, massage etc. Tycker att det är något av det bästa som finns i livet. Varför? Ingen aning. Min kille var inte sådan, förrän han träffade mig. Man måste väl matcha helt enkelt.
Citera
2017-12-12, 09:52
  #33
Medlem
Klappasäftens avatar
ta bort
__________________
Senast redigerad av Klappasäften 2017-12-12 kl. 09:54. Anledning: Ta bort
Citera
2017-12-12, 12:59
  #34
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Min katt har samma attityd och väntar desperat efter goda råd på denna tråd.

Lyckoost. Själv blir jag glad när katten occasionaly gynnar mig med en sådan stund.

Edit: Ser att jag kan ha missförstått. Isåfall gäller det nog min katt också. Men ärligt talat är jag mer "myskrävande" av pojkvännen. Jag jobbar tålmodigt på katten.
__________________
Senast redigerad av Mojokii 2017-12-12 kl. 13:48.
Citera
2017-12-12, 13:03
  #35
Medlem
Mojokiis avatar
Hm, har nog aldrig känt mig så träffad av en trådstart om tjejer som den här gången (de flesta brukar vara rena bullshit-grejer). Jag är själv ett gott exempel på någon som "alltid vill mysa". Turligt nog är min pojkvän uppskattande till den saken, och vi myser ofta länge ihop, vilket ibland leder till sex också, ibland inte.

Till dig TS så får jag nog helt enkelt svara att ja, jag tror det är normalt. Däremot är det inget som alla tjejer lär göra. Du får helt enkelt försöka finna dig en partner som delar liknande känsla/perspektiv på den saken som dig själv. Det låter absolut också påfrestande att behöva mysa mer än vad man själv känner för. Men personligen mår jag alldeles utmärkt av min pojkväns värme, doft och lite oxytocin-tillägg. Ibland får jag godkänna att "mysa ner mig själv", men oftast är vi ganska överens och mår båda bra av det.
Citera
2017-12-12, 13:49
  #36
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evike
Jag älskar mys, kramar, vara nära, massage etc. Tycker att det är något av det bästa som finns i livet. Varför? Ingen aning. Min kille var inte sådan, förrän han träffade mig. Man måste väl matcha helt enkelt.

Ja, massage också. Vi borde massera mera!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback