Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-12, 12:33
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Döljer det sig någon typ av argument i ditt inlägg?

Behövs det ens argument? Nån dussinbloggare som försöker framställa att ett lagförslag handlar om något helt annat än vad den faktiskt gör? Han har uppenbarligen inte läst lagförslaget, eller ens en sammanfattning av den (jag förstår, det är många sidor utan bilder) och litar på att de som läser möget är så pass fåraktiga att de inte heller gör det?
Citera
2018-10-12, 12:37
  #50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Behövs det ens argument? Nån dussinbloggare som försöker framställa att ett lagförslag handlar om något helt annat än vad den faktiskt gör? Han har uppenbarligen inte läst lagförslaget, eller ens en sammanfattning av den (jag förstår, det är många sidor utan bilder) och litar på att de som läser möget är så pass fåraktiga att de inte heller gör det?
Då får du istället läsa när Johan Westerholm på Ledarsidorna gör en liknande analys.
Denna form av artikel kan i framtiden falla under den lag som under nästa mandatperiod kommer att föreslås av justitieminister Morgan Johansson i SOU 2017:70 då den behandlar situationer och relationer som berör personer som arbetar med bi- och multilaterala relationer samt med mellanstatliga organisationer som FN och EU.

Skulle Morgan Johansson få igenom denna lag, som är en förändring av grundlagen, så kommer denna artikel beläggas med fängelsestraff och hemliga tvångsmedel från och med den första januari 2023.

Straffet för denna artikel, enligt förslaget, skulle bli mellan två år och livstid. Det är inget skämt.
https://ledarsidorna.se/2018/05/i-sk...de-valforlust/
Citera
2018-10-14, 12:32
  #51
Medlem
Well, spelar det egentligen någon roll? När jag försöker berätta för mina amerikanska släktingar om situationen i Sverige med muslimer och afrikaner som härjar runt så har jag gått på "Nazi propaganda" "You would be a great Trump supporter over here" och liknande skit. Om jag berättar om personliga erfarenheter av jobbiga negrer så är jag en "Ignorant racist". De erkänner inte ens problemen med icke-vita de har i sitt eget jävla land och säger att även det är "Fake news, nazi propaganda" så jag vet inte vad visselblåsning av en journalist skulle ha för effekt, det avskrivs bara som nazi-propaganda och fake news ändå.

De har en bild av sverige som något slags multikulturellt paradis, där alla lever i harmoni och överflöd och det enda lilla orosmolnet som finns är arga vita män som ljuger ihop saker för att deras privilegier är hotade. Visselblåsning förändrar ingenting utom att de blir mer rädda för att nazismen skall få fäste i Sverige.
__________________
Senast redigerad av mr.gegge 2018-10-14 kl. 12:35.
Citera
2018-10-19, 20:41
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då får du istället läsa när Johan Westerholm på Ledarsidorna gör en liknande analys.
Denna form av artikel kan i framtiden falla under den lag som under nästa mandatperiod kommer att föreslås av justitieminister Morgan Johansson i SOU 2017:70 då den behandlar situationer och relationer som berör personer som arbetar med bi- och multilaterala relationer samt med mellanstatliga organisationer som FN och EU.

Skulle Morgan Johansson få igenom denna lag, som är en förändring av grundlagen, så kommer denna artikel beläggas med fängelsestraff och hemliga tvångsmedel från och med den första januari 2023.

Straffet för denna artikel, enligt förslaget, skulle bli mellan två år och livstid. Det är inget skämt.
https://ledarsidorna.se/2018/05/i-sk...de-valforlust/

Nja du, lagförslaget handlar om en utökad möjlighet att straffa spioner, och det finns inga ändringar i TF eller meddelarfriheten, så Johan Westerholm kan nog ta det lungt.

I dagsläget är det faktiskt omöjligt att döma någon för spioneri när röjandet inte "hotar rikets säkerhet". Som ett exempel kan nämnas diplomaten som sålde hemliga EU-dokument till rysk underrättelsetjänst (under kodnamnet "Silvester"), och som inte blev straffad då det inte finns någon lagstiftning som går att tillämpa i dagsläget.

Johan får gärna förklara hur hans artikel har lett till allvarliga men för Sveriges samarbeten med andra stater och mellanfolkliga organisationer. Framförallt när lagförslaget inte kan appliceras på något annat än 15 kap. 1 § OSL, och alltså inte överhuvudtaget rör handlingar som används av svenska myndigheter.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback