Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 10:10
  #1
Medlem
Hej, jag har alltså problem med att öppna portar till mitt Playstation. Har idag NAT 3 och skulle vilja ha åtminstone NAT 2. Men efter många försökt har inget hänt. Jag började med att tilldela PS4 en statisk ip adress och öppnad dessa portar som skulle behövas. Ingenting förändrades, samma typ av anslutning. Då gick jag in och la in ip adressen i dmz och aktiverade den istället. men fortfarande ingen förändring.
Har problem med att ansluta till vänner online, därför jag vill ha en mer öppen anslutning.
Kan jag behöva prata med Internet leverantören(Bahnhof)?
Ska jag ringa till dom som äger fibernätet?
Kan det finnas en brandvägg i fiberswitchen som sitter innan routern?

Tack på förhand.
Citera
2017-12-11, 10:18
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Har du testat att följa denna guide? Sätt PS4 på statisk adress (som du gjort) och sedan öppna portar (bägge riktningar, WAN->PS4, PS4->WAN samt TCP och UDP) så borde det fungera tycker jag.

http://www.playstationing.com/ps4/ho...s4-and-ps3/839

Verkar dock vara problem med Thomson routrar, dom är ju franska så det säger ju allt...

UPNP har du det påslaget så skall det ju också fungera tycker jag (borde till och med räcka).

Om Fiberswitchen har en brandvägg... det låter lite otroligt och skulle bli svårsålt (för ISP'n)...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-12-11 kl. 11:16.
Citera
2017-12-11, 11:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har du testat att följa denna guide? Sätt PS4 på statisk adress (som du gjort) och sedan öppna portar (bägge riktningar, WAN->PS4, PS4->WAN samt TCP och UDP) så borde det fungera tycker jag.

http://www.playstationing.com/ps4/ho...s4-and-ps3/839

Verkar dock vara problem med Thomson routrar, dom är ju franska så det säger ju allt...

UPNP har du det påslaget så skall det ju också fungera tycker jag (borde till och med räcka).

Om Fiberswitchen har en brandvägg... det låter lite otroligt och skulle bli svårsålt (för ISP'n)...


Yes allt är följt , UPNP är på men kontaktade bahnhof för dom levererade en privat ip till mig och nu ska jag istället få en publik ip. Hoppas detta kan lösa mitt huvudvärk.
Citera
2017-12-11, 12:36
  #4
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scump
Yes allt är följt , UPNP är på men kontaktade bahnhof för dom levererade en privat ip till mig och nu ska jag istället få en publik ip. Hoppas detta kan lösa mitt huvudvärk.
Ehm, va? De levererade en privat IP till dig? Alltså, en privat IP-adress är ju den som är på din sida om routern (192.168.x.x, 10.x.x.x eller 172.16-31.x.x). De kan du inte använda för att ansluta mot Internet. Förstår inte vad du menar, riktigt.
Citera
2017-12-11, 13:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Ehm, va? De levererade en privat IP till dig? Alltså, en privat IP-adress är ju den som är på din sida om routern (192.168.x.x, 10.x.x.x eller 172.16-31.x.x). De kan du inte använda för att ansluta mot Internet. Förstår inte vad du menar, riktigt.


Ja han var NATad hos Bahnhof. De gör så i vissa fall, men man får en traditionell IP vid förfrågan. Inga konstigheter.

https://www.bahnhof.se/support/categ...-publik-ip/245
Citera
2017-12-11, 13:18
  #6
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ja han var NATad hos Bahnhof. De gör så i vissa fall, men man får en traditionell IP vid förfrågan. Inga konstigheter.

https://www.bahnhof.se/support/categ...-publik-ip/245
Se där. Ja, det går ju, så klart, men jag trodde i min enfald inte att en ISP valde att göra så, särskilt inte Bahnhof.

Om man är NATad så krävs ju exempelvis portmapping för att få det hela att fungera så det smidigaste är ju, som TS nu gjort, att skaffa publik IP-adress med direkt anslutning till Internet.
Citera
2017-12-11, 13:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Se där. Ja, det går ju, så klart, men jag trodde i min enfald inte att en ISP valde att göra så, särskilt inte Bahnhof.

Om man är NATad så krävs ju exempelvis portmapping för att få det hela att fungera så det smidigaste är ju, som TS nu gjort, att skaffa publik IP-adress med direkt anslutning till Internet.

Det är ju brist på IPv4 och IPv6 tycks aldrig bli verklighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback