Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-12-14, 10:14
  #85
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Kan någon svara på varför föräldrar går med barnvagnen i gatan (där det kör bilar) istället för på trottoaren? Är det för att de är så slöa och bekväma att det riskerar sina barns liv och hälsa?
Detta nonchalanta beteende finns året runt, även vår och sommar när det är snöfritt.

Det enklaste är väl ändå att du hejdar dem och frågar varje gång du ser det hända, så kan du sammanställa en enkät sen med procentsats över de olika svaren.
Citera
2017-12-14, 10:26
  #86
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Kan någon svara på varför föräldrar går med barnvagnen i gatan (där det kör bilar) istället för på trottoaren? Är det för att de är så slöa och bekväma att det riskerar sina barns liv och hälsa?
Detta nonchalanta beteende finns året runt, även vår och sommar när det är snöfritt.
Om detta nu sker på plogade, sandade och snöfria trottoarer .... Vad är det för energi du menar att de skulle spara om de istället går mitt i vägen?
Citera
2017-12-15, 08:08
  #87
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det värsta är väl i så fall att de går och glor ner i sin jä..la telefon hela tiden och detta gäller även när de korsar ett övergångsställe. Oftast har de heller ingen reflex på sig.
Skulle sen barnet bli överkört så blir det ett helvetes liv istället för att titta på varför detta skedde. Att vi har den så kallade "zebralagen" som betyder att GÅENDE har företräde på övergångsställen är helt hopplöst då folk anser att de bara kan svänga och gå över, bilarna kommer stanna för jag har företräde.

Kommer du i en bil, det är mörkt ute och kanske lite halt så är det helt omöjligt att se allt. Missar du en person med huvudet böjt över telefonen så är det helt enkelt kört för denna person.

Själv tittar jag alltid när jag går över vid övergångsställen så jag vet att bilen som kommer har uppmärksammat mig.

Sen att cyklister tror att de har samma rättigheter är ännu värre. De ska stanna och bilar har förtur.
Citera
2017-12-15, 08:50
  #88
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det värsta är väl i så fall att de går och glor ner i sin jä..la telefon hela tiden och detta gäller även när de korsar ett övergångsställe. Oftast har de heller ingen reflex på sig.
Skulle sen barnet bli överkört så blir det ett helvetes liv istället för att titta på varför detta skedde. Att vi har den så kallade "zebralagen" som betyder att GÅENDE har företräde på övergångsställen är helt hopplöst då folk anser att de bara kan svänga och gå över, bilarna kommer stanna för jag har företräde.

Kommer du i en bil, det är mörkt ute och kanske lite halt så är det helt omöjligt att se allt. Missar du en person med huvudet böjt över telefonen så är det helt enkelt kört för denna person.

Själv tittar jag alltid när jag går över vid övergångsställen så jag vet att bilen som kommer har uppmärksammat mig.

Sen att cyklister tror att de har samma rättigheter är ännu värre. De ska stanna och bilar har förtur.

Om en person använder en telefon så som du beskriver i en mörk miljö borde det knappast göra dem mer osynlige. Då du sitter framför en skärm vet jag att du förstår det här och bara gör dig fånig. Men skärmar avger ljus, de suger inte upp ljus från omgivningen genom magi. Det innebär att ett ansikte böjt över en mobilskärm snarare blir mer synligt än mindre (hur mycket mer beror på modell och inställningar).
Citera
2017-12-15, 08:57
  #89
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Kan någon svara på varför föräldrar går med barnvagnen i gatan (där det kör bilar) istället för på trottoaren? Är det för att de är så slöa och bekväma att det riskerar sina barns liv och hälsa?
Detta nonchalanta beteende finns året runt, även vår och sommar när det är snöfritt.

Vet hur det ser ut hos dig men här i södra Norrland plogar dem inte gågatorna
Citera
2017-12-15, 14:24
  #90
Medlem
Det va faktiskt inte en så tokig fråga TS ställt, skulle själv vilja lägga till några extra frågor/funderingar.
* Varför ska mammor som är ute och går i par lr fler ofta envisas med att gå i bredd? (sett till gångbana och delvis även cykelbane delen ibland när det är kombinerad gående/cykelbana).
* Mobiltele biten är redan nämnd lite och ställer en följdfråga kring den - Varför är det mer intressant att hålla blicken ner i telefonen och bara gå med barnvagnen och ta för givet att bilar/cyklister/gående stannar/flyttar på sig för denne? (oavsett natt/dag samt gångbana, korsning, övergångställe etc).
Citera
2017-12-15, 15:16
  #91
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Av_anledning
* Varför ska mammor som är ute och går i par lr fler ofta envisas med att gå i bredd? (sett till gångbana och delvis även cykelbane delen ibland när det är kombinerad gående/cykelbana).
* Mobiltele biten är redan nämnd lite och ställer en följdfråga kring den - Varför är det mer intressant att hålla blicken ner i telefonen och bara gå med barnvagnen och ta för givet att bilar/cyklister/gående stannar/flyttar på sig för denne? (oavsett natt/dag samt gångbana, korsning, övergångställe etc).

Vad har dessa beteenden med mammor att göra? Det beteendet ser man överallt. Gäng av personer utan barnvagn går tom i bredd på körbanor och förväntar sig att alla andra ska flytta sig.
Citera
2017-12-15, 15:18
  #92
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Vet hur det ser ut hos dig men här i södra Norrland plogar dem inte gågatorna

Har bott i södra Sverige och där plogades snön från körbanan upp på trottoarerna så det fanns inget val som fotgängare att gå någon annanstans.
Citera
2017-12-17, 17:18
  #93
Medlem
Provrorsbarns avatar
Där jag bor kan inte folk hålla efter sina jävla buskar, så de sticker ut över halva trottoaren, vilket gör att jag behöver gå bredvid trottoaren. Helt jävla galet att folk inte kan hålla efter sin trädgård mer. Sedan är det snöhållning som många även säger. Men undviker att gå ut de värsta snödagarna.
Citera
2017-12-31, 00:30
  #94
Medlem
Ratozs avatar
Bara ett generellt påpekande. Om jag ser någon göra något konstigt utan att jag ser en anledning så betyder inte det att en anledning inte syntes till när det märkliga beteendet påbörjades.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback