Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-11, 03:30
  #1
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Hej! Jag tänkte söka till KTH D i kommande sommar, men mitt betyg kommer landa på cirka 20. D har legat omkring 20.5 dom senaste åren så antagligen kommer jag inte in.

Nu kan jag i för sig komma in på Chalmers informationsteknik, men vad jag har hört är KTH Datateknik just bäst inom datalogi i Sverige, samt har det ett känt rykte utanför Sverige vilket är vad jag siktar på (Valley). Skulle det vara värt att ligga efter ett år och gå tekniskt basår på KTH?
Citera
2017-12-11, 06:19
  #2
Medlem
Tror att Chalmers ligger på ungefär samma nivå som KTH. Har svårt att tro att en examen från KTH datateknik skulle ge så våldsamt mycket bättre chanser än det andra. Tror det har mer att göra med hur bra du presterar, betyg, kod du skrivit etc.
Citera
2017-12-11, 09:00
  #3
Medlem
Du satsar på Valley och har inte ens tillräckligt höga betyg för att komma in på KTH?
Citera
2017-12-11, 09:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Du satsar på Valley och har inte ens tillräckligt höga betyg för att komma in på KTH?

Ens gymnasiebetyg har absolut ingen påverkan om TS kommer in på D och presterar bra, ambitionen finns.

Citat:
Ursprungligen postat av howdoiquickscope
Hej! Jag tänkte söka till KTH D i kommande sommar, men mitt betyg kommer landa på cirka 20. D har legat omkring 20.5 dom senaste åren så antagligen kommer jag inte in.

Nu kan jag i för sig komma in på Chalmers informationsteknik, men vad jag har hört är KTH Datateknik just bäst inom datalogi i Sverige, samt har det ett känt rykte utanför Sverige vilket är vad jag siktar på (Valley). Skulle det vara värt att ligga efter ett år och gå tekniskt basår på KTH?

Du kan också läsa basterminen för garantiplats och jobba ett halvår kanske, kan vara nyttigt innan civ.ing studier.
Citera
2017-12-11, 09:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picquaito
Ens gymnasiebetyg har absolut ingen påverkan om TS kommer in på D och presterar bra, ambitionen finns.

Betygsgränsen är inte direkt hög. Hade han ambition hade han haft betygen.

Jobba alternativt plugga lite programmering samtidigt som du pluggar upp dina betyg / pluggar till hp. Det är mycket mindre arbete att komma in den vägen.
Citera
2017-12-11, 14:39
  #6
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Betygsgränsen är inte direkt hög. Hade han ambition hade han haft betygen.

Jobba alternativt plugga lite programmering samtidigt som du pluggar upp dina betyg / pluggar till hp. Det är mycket mindre arbete att komma in den vägen.
20.73 känns inte precis som en låg betygsgräns, det ligger ju på samma nivå som läkarlinjen vilket log på 20.94 denna vår.

Anledningen till att jag inte når så högt ligger i mitt problem med Svenskan, där 300poäng ligger vid C nivå, samt några andra kurser vid B nivå.
Citera
2017-12-11, 18:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdoiquickscope
20.73 känns inte precis som en låg betygsgräns, det ligger ju på samma nivå som läkarlinjen vilket log på 20.94 denna vår.

Anledningen till att jag inte når så högt ligger i mitt problem med Svenskan, där 300poäng ligger vid C nivå, samt några andra kurser vid B nivå.


Tar dom inte meritpoäng?
Citera
2017-12-11, 18:38
  #8
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Tar dom inte meritpoäng?
Jo, men jag ligger runt 20 då jag snittar lite över B, hälften är A, resten är B/C blandning där C är svenska samt lite andra ämnen jag latade mig i början.
__________________
Senast redigerad av howdoiquickscope 2017-12-11 kl. 18:41.
Citera
2017-12-11, 18:53
  #9
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdoiquickscope
det ett känt rykte utanför Sverige

Nog för att KTH har hög status inom Sverige, men jag tvivlar på att man, i USA, har någon vidare koll på tekniska utbildningar i Sverige. Hur bra känner du till de största tekniska skolorna i grannländerna eller övriga Europa? Jag skulle vara imponerad om de ens kan nämna Uppsala. Kanske KI, tack vare Paulo Macchiarini-fiaskot.
Citera
2017-12-11, 19:02
  #10
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Nog för att KTH har hög status inom Sverige, men jag tvivlar på att man, i USA, har någon vidare koll på tekniska utbildningar i Sverige. Hur bra känner du till de största tekniska skolorna i grannländerna eller övriga Europa? Jag skulle vara imponerad om de ens kan nämna Uppsala. Kanske KI, tack vare Paulo Macchiarini-fiaskot.
Så du säger alltså att det är bara och köra på det bästa jag kommer in på och prestera i högskolan?
Citera
2017-12-11, 19:14
  #11
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdoiquickscope
Så du säger alltså att det är bara och köra på det bästa jag kommer in på och prestera i högskolan?

Det kan vara andra saker som spelar in här. Universiteten har ofta samarbeten med andra universitet utomlands. Har KTH eller Chalmers något samarbete med ett universitet i USA som du är intresserad av? I så fall underlättar det för dig, om du vill läsa en termin på något av de universiteten.

Sen får du bolla lite med vart du tänker söka dig. Jättar som Google och Microsoft kanske känner till dessa skolor, p.g.a. mängden intervjuer som de gör. Men jag har väldigt svårt att se ett tillfälle då du inte skulle få en plats för att du gått på Chalmers och inte KTH, även om du söker dig till någon av dem.
Citera
2017-12-11, 19:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Det kan vara andra saker som spelar in här. Universiteten har ofta samarbeten med andra universitet utomlands. Har KTH eller Chalmers något samarbete med ett universitet i USA som du är intresserad av? I så fall underlättar det för dig, om du vill läsa en termin på något av de universiteten.

Sen får du bolla lite med vart du tänker söka dig. Jättar som Google och Microsoft kanske känner till dessa skolor, p.g.a. mängden intervjuer som de gör. Men jag har väldigt svårt att se ett tillfälle då du inte skulle få en plats för att du gått på Chalmers och inte KTH, även om du söker dig till någon av dem.

Kan inte mer än hålla med. Om du hamnar i Valley i framtiden är nog knappast avhängigt ifall du pluggar på KTH eller Chalmers. Snarare hur du nätverkat under tiden och på vilket amerikanskt toppuniversitet du gör ett utbytesår på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback