Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-10, 20:40
  #1
Medlem
Marwhs avatar
Hej Flashback.

Som en orolig flashbackare så är jag extremt orolig för vad som kan hända. Det som har hänt är nämligen i en tweet så sägs det att man kan få gratis tillägg genom att fylla i en enkät. Så dum som jag är och inte kollar källan förens jag trycker på den länken ( scammern har nämligen samma namn som företaget på twitter )

Där bad de mig ge upp min mail, mitt för och efternamn samt personnummer. Och nu är jag extremt orolig om vad som kan hända.

Snabbt svar uppskattas tack
Citera
2017-12-10, 20:51
  #2
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Du kommer få spam på din mail, övriga uppgifter kunde scammern om denne önskat kunnat ringa till Skatteverket och få ut.

Använder du ditt personnummer eller någon variant av ditt personnummer som lösenord kanske du borde byta det.
Citera
2017-12-10, 20:51
  #3
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Du kommer få spam.
Citera
2017-12-10, 20:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marwh
Hej Flashback.

Som en orolig flashbackare så är jag extremt orolig för vad som kan hända. Det som har hänt är nämligen i en tweet så sägs det att man kan få gratis tillägg genom att fylla i en enkät. Så dum som jag är och inte kollar källan förens jag trycker på den länken ( scammern har nämligen samma namn som företaget på twitter )

Där bad de mig ge upp min mail, mitt för och efternamn samt personnummer. Och nu är jag extremt orolig om vad som kan hända.

Snabbt svar uppskattas tack

Låter inte överdrivet farligt om jag ska vara helt ärlig. Den informationen är rätt lätt att få tag i ändå. Det värsta som jag gissar kan hända är att dom kan börja hagla in mail till dej eller sälja vidare dina uppgifter för marknadsföring typ.

Så länge du inte pillat med bankid eller dyl så borde du vara hyfsat ok.
Citera
2017-12-10, 21:52
  #5
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Låter inte överdrivet farligt om jag ska vara helt ärlig. Den informationen är rätt lätt att få tag i ändå. Det värsta som jag gissar kan hända är att dom kan börja hagla in mail till dej eller sälja vidare dina uppgifter för marknadsföring typ.

Så länge du inte pillat med bankid eller dyl så borde du vara hyfsat ok.

Håller med här.

Sedan skulle det inte gå att hindra andra från att i ren illvilja ge ut någon annans uppgifter till såna där sidor och om det skulle kunna orsaka någon nämnvärd skada skulle det ju vara väldigt lätt att förstöra för andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback