Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-10, 19:50
  #1
Medlem
Har en halvårs gammal macbook air som är långsam vid start. Har rätt inställning för startskivan. Ca 10-15 sekunder tar det.

Någon som vet vad man kan göra åt det?
Citera
2017-12-10, 20:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiiam96
Har en halvårs gammal macbook air som är långsam vid start. Har rätt inställning för startskivan. Ca 10-15 sekunder tar det.

Någon som vet vad man kan göra åt det?


Har du testat att göra en start till Säker läge? Det kan fixa vissa ev småfel

https://support.apple.com/sv-se/HT201262
Citera
2017-12-10, 21:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du testat att göra en start till Säker läge? Det kan fixa vissa ev småfel

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Provade det men hjälpte inte..
Eller är det bara jag som tycker det är segt att datorn startar på 5 sek sedan ca 20 sek när man skrivit in lösenordet?
Citera
2017-12-10, 21:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiiam96
Provade det men hjälpte inte..
Eller är det bara jag som tycker det är segt att datorn startar på 5 sek sedan ca 20 sek när man skrivit in lösenordet?

Menar du från viloläge, eller från start från helt avstängd?
Citera
2017-12-10, 21:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Menar du från viloläge, eller från start från helt avstängd?

Start från avstängd
Citera
2017-12-10, 21:52
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiiam96
Start från avstängd

Du har Filevault aktiverat, gissar jag. Då behövs lösenordet redan när datorn ska boota från startskivan vid uppstart, för att låsa upp den. Därefter läses systemet in, det tar ju ett antal sekunder.
Citera
2017-12-10, 22:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du har Filevault aktiverat, gissar jag. Då behövs lösenordet redan när datorn ska boota från startskivan vid uppstart, för att låsa upp den. Därefter läses systemet in, det tar ju ett antal sekunder.

Okej då förstår jag. Men är filevault att föredra?
Citera
2017-12-10, 22:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiiam96
Start från avstängd

Ok, fast hur ofta stänger du av den då? Det behöver man ju inte göra varje gång man inte ska använda datorn på em stund, eller ens mer den dagen. Räcker ju att bara stänga locket så den går i viloläge. Då är det ju bara att öppna locket den är vaken och klar på nån sekund.
Citera
2017-12-10, 22:35
  #9
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiiam96
Okej då förstår jag. Men är filevault att föredra?

Ja, ett enkelt och säkert sätt att skydda sin information. Ser inga nackdelar med det egentligen.

Sen undrar jag också varför du stänger av den? Har inte stängt av någon av mina bärbara på åratal.
Citera
2017-12-10, 22:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ja, ett enkelt och säkert sätt att skydda sin information. Ser inga nackdelar med det egentligen.

Sen undrar jag också varför du stänger av den? Har inte stängt av någon av mina bärbara på åratal.

Okej. Tar det ungefär samma tid när du gör det?

Använder inte den dagligen, kanske någon gång i veckan för tillfället.
Citera
2017-12-10, 23:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiiam96
Okej. Tar det ungefär samma tid när du gör det?

Använder inte den dagligen, kanske någon gång i veckan för tillfället.


Vilket OS kör du?
Från Start till inlogg brukar man säga allt mellan 15-25 sek beroende på maskin
Men med nya High Sierra är det ett omtalat problem pga det nya Fil systemet
skrivs mycket om det.Men dom som har störst problem är dom med SSD monterat i efterhand och kör High Sierra
Citera
2017-12-11, 00:09
  #12
Medlem
My man.

Nollställ SMC genom att trycka och hålla in Shift+ctrl+alt+strömknappen i 10 sek.

Nollställ även NVRAM genom att starta datorn och hålla in cmd+alt+R+P i cirka 20 sek.

Sen kan du också gå in på Systeminställningar->användare och grupper->välj "startobjekt" och radera allt som finns där.

Du kommer självfallet inte förlora någon data från hårdisken med ovanstående manövrar.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback