Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-10, 18:42
  #1
Medlem
Klassisks avatar
Det här med e-handel växer hela tiden. Det säljs allt från e-cigg till klockor till mat.

Om ni fick ett startbidrag på 500.000kr, vad hade ni börjat kränga i er nya webbshop?
Citera
2017-12-10, 18:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klassisk
Det här med e-handel växer hela tiden. Det säljs allt från e-cigg till klockor till mat.

Om ni fick ett startbidrag på 500.000kr, vad hade ni börjat kränga i er nya webbshop?
Jag skulle aldrig ha startat en webshop, konkurrensen är stenhård och lätt att starta upp konkurrerande verksamhet. Jag skulle hellre satsat på bygga ett system som alla använder för att driva sin webshop. Tror det är enklare att lyckas på det sättet faktiskt.
Citera
2017-12-10, 19:30
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klassisk
om ni fick ett startbidrag på 500.000kr, vad hade ni börjat kränga i er nya webbshop?

Vad du säljer är rätt ointressant, nischar du dig så kan du sälja vad som helst. Titta tex på Skincity, som växer som tusan, dom säljer smink men med twisten att dom hjälper dig med hudvårdstips från hudvårdsexperter. Finns många många i Sverige som säljer smink och grejer, men hur många ger tips?

Babyshop är ett annat exempel. Dom säljer babykläder, men deras twist är att dom bara säljer märkeskläder till familjer (mammor?) som har det gott ställt. Barnkläder säljs av hur många som helst, märkeskläder? Inte lika vanligt.

Finns massa exempel, men det är ytterst få som startar butik idag och börjar sälja en sorts produkter som inte säljs av många. Dom som lyckas gör istället som Zynga och King gjort med mobilspelen, ta något som redan finns och gör det bättre.
Citera
2017-12-10, 19:50
  #4
Medlem
XaoqcHs avatar
Jag hade nog gjort som Fritidsfabriken: tagit en etablerad varugrupp och skapat kaxiga/nischade kvalitetsprodukter som prismässigt konkurrerar mot jättarna genom att systematiskt ta bort alla mellanhänder och endast sälja på nätet. Det är en fantastiskt affärsidé som är applicerbar på många branscher och där små aktörer kan konkurrera mot världens största varumärken.
Citera
2017-12-13, 01:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klassisk
Det här med e-handel växer hela tiden. Det säljs allt från e-cigg till klockor till mat.

Om ni fick ett startbidrag på 500.000kr, vad hade ni börjat kränga i er nya webbshop?

Sexprodukter
Citera
2017-12-30, 00:41
  #6
Medlem
Jag hade undersökt import av billiga, men unika golfkläder. Tittar man på golfspecifika sidor som Dormy, är kläderna dyra, trots att de är ganska "tråkiga".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback