Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-10, 18:21
  #1
Medlem
mjps avatar
Jag köpte ett OBD instrument a349kr biltema och den är till Audi och Volkswagen !
Men den fungerar klockrent på merca och bmv nissan ochså
Varför skriver dom att den bara fungerar på Audi?
Citera
2017-12-10, 18:23
  #2
Medlem
Luxuss avatar
Min Biltema variant är för VAG. Standardfunktionerna fungerar såklart på alla märken men den har märkesspecifika funktioner oxo
Citera
2017-12-10, 18:26
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Jag köpte ett OBD instrument a349kr biltema och den är till Audi och Volkswagen !
Men den fungerar klockrent på merca och bmv nissan ochså
Varför skriver dom att den bara fungerar på Audi?

EU-lag säger bara att vissa miljö/säkerhetsparametrar skall vara ”öppna” i ODB. Allt annat får (och gör) biltillverkarna dölja/”kryptera”/etc. så, för att kunna läsa de intressantas parametrarna behöver du en läsarmjukvara som pratar ”rätt” språk.

Du ser definitivt inte _allt_ på BMW/MB/Nissan med den läsaren du har.
Citera
2017-12-10, 18:33
  #4
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
EU-lag säger bara att vissa miljö/säkerhetsparametrar skall vara ”öppna” i ODB. Allt annat får (och gör) biltillverkarna dölja/”kryptera”/etc. så, för att kunna läsa de intressantas parametrarna behöver du en läsarmjukvara som pratar ”rätt” språk.

Du ser definitivt inte _allt_ på BMW/MB/Nissan med den läsaren du har.
Så kan det vara men hittills har den visat standard fel och jag har kunnat släcka lampor med den!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback