Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 01:50
  #25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Finns till och med triprapport på Erowid haha

Där man intagit stilton ost ?
Citera
2018-05-24, 01:54
  #26
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Finns till och med triprapport på Erowid haha

Fan det här måste jag ju testa!!! (Kikade på Erowid)
Citera
2018-05-24, 12:07
  #27
Medlem
Zot^s avatar
Det finns faktiskt till och med en studie gjord på detta som visar att det faktiskt fungerar samt går in lite djupare på variationen mellan olika typer av ost

https://web.archive.org/web/20060115...fm?page_id=240
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2018-05-24 kl. 12:11.
Citera
2018-05-24, 15:47
  #28
Medlem
Andersdamaans avatar
Här kommer min tripprapport:

Kön: Man
Ålder: Tidig sjuttiotalist
Tidigare erfarenhet: Stilton, Prästost, Grevé, Svecia, Port Salut, Cambonzola, Gorgonzola, Feta, Halloumi, Philadelphia med vitlök, Gräddost, Svarta Sara, Raketost, Racletteost, Cheddar, Kryddost, Herrgårdsost, Hushållsost, Brie, Danablu, Pepper Jack, Amerikansk plastcheddar, Parmesanost, Mozzarella samt div Arlas ostblandningar avsedda för paj, pizza och gratäng.
Dos: 60-70 gram Stilton ihop med några päronskivor och ett glas ljus öl av lagertyp.
Tidpunkt: Ca en timme innan läggdags

Nu till drömmen:
Jag drömde att jag var på ön där jag växte upp i Stockholms ytterskärgård.
Jag seglade runt i en optimistjolle samtidigt som jag på något magiskt sätt lyckades att både pilka strömming samtidigt som jag sköt ned attackerande måsar med en sorts pistol som avfyrar svärmar av mini-robot 70.

Plötsligt så kommer kustbevakningen åkande i en Viking Line-färja och skriker i högtalarna att jag inte skall slösa robotskott på fiskmåsar då varje robot kostar en halvmiljon. Jag ber dem på traditionellt rospiggsvis att dra åt helvete för att sedan sätta full fart med optimistjollen för att ramma sönder färjan. Mitt uppsåt lyckas och jag sliter färjan i två stycken. Efteråt så ångrar jag mig och tar båda färjedelarna på släp hem till ön som på ett magiskt vis nu har blivit Skeppsholmen i Stockholm.

Varvskillarna på ön svetsar ihop färjan medan jag går till Nockeby (Bromma) och äter pizza. Väl i pizzerian så kommer min katt som också är sugen på pizza. Hon hoppar upp på bordet och börjar gnaga litet. En av pizzakillarna vill då schasa bort min katt men katten vägrar och mjauar ur sig "Bok ye!" ("Ät bajs" på turkiska) varefter pizzabagaren börjar asgarva för att sedan bjuda kissen på en egen pizza.

Slut på tripprapporten!

Slutsats: På mig funkar Stiltonost underbart bra! Jag får väldigt livfulla drömmar som dessutom innehåller andra intryck än enbart visuella. Jag kan alltså både känna kyla och värme, något som jag aldrig gör när jag drömmer o-ostade drömmar!
Citera
2018-05-24, 15:50
  #29
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Det finns faktiskt till och med en studie gjord på detta som visar att det faktiskt fungerar samt går in lite djupare på variationen mellan olika typer av ost

https://web.archive.org/web/20060115...fm?page_id=240

Underbart! Riktigt intressant läsning!
Citera
2018-05-24, 16:54
  #30
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Där man intagit stilton ost ?

Ja, detaljerad rapport dessutom haha.
Citera
2018-05-25, 08:37
  #31
Medlem
Snart kommer det stå om detta på nån av kvällstidningarna, kan se det framför mig
Citera
2018-05-25, 13:58
  #32
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Finns till och med triprapport på Erowid haha

https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=70980

There was a recent spate of reports in the media about the next possible drug craze - Stilton cheese. Apparently 20 grams of it before bed causes phantasmagorical dreams. The media has obviously failed in its attempts to kick start the next drug controversy, but I decided to experiment with Stilton now before the Moral Majority and the granola eating fascists join forces to prevent people from altering their consciousness -and- clogging their arteries. When someone invents a psychedelic that makes everything taste like cheeseburgers, the Drug War will be officially lost...

I searched on erowid.org for any existing trip reports involving Stilton (or any cheese for that matter - see http://www.britishcheese.com/news.cfm?page_id=240) but curiously, there are none. Is cheese just too prosaic and not hard core enough for druggies, compared to exotic chemicals from exotic plants from the exotic Amazon, served up by wizened shamans from their pot of boiling leaves and lizards? Or man made chemicals with long inscrutable names that only biochem geeks understand? I can only imagine a conversation at the next party - 'The Pink Dolphin Yage? that's so 2007. Last week, I tried some iso-reversed methodoxy-psilocybin - it's sort of like ibogaine - I got from a friend of a friend of a friend of Shulgin.' 'Uh huh.' 'It's -' 'What's your latest drug, Doug?' 'Stilton' 'What the heck is Stilton???' 'Um...cheese. I, ah, got it at Safeway....'



Hahaha
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-05-25 kl. 14:00.
Citera
2018-05-25, 14:05
  #33
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Stilton osten innehåller tryptofan vilket i sin tur omvandlas i kroppen till melatonin vilket är det som orsakar drömmarna.

Det är inte den primära orsaken till det.

Folk som kör en ketogen diet, där man ersätter kolhydrater med nyttiga fetter (<20g kolhydrater per dag, alltså mindre än 20g kolhydrater) går in i ketosis, och restprodukterna är ketoner som har en viss psykoaktiv påverkan.

Det spekuleras också att ketogena dieter har en liknande mekanism som hos drogen GHB. Drömmar på GHB är extremt lucida. REM-sömnen förbättras helt enkelt.

Finns massor av rapporter om detta på Reddit.

https://www.google.se/search?source=....0.DDIUaEGpDpg

Jag har kört den ketogena dieten i snart 5-6 dagar och det är - brutalt- klarvakna drömmar. Ibland är de så jävla klara att jag inte kan urskilja på om det är dröm eller verklighet för att REM-sömnen kickar in så pass snabbt när jag blundar ögonen att jag fortfarande är vaken när jag börjar erfara drömmen så att säga. Jag kan definitivt relatera till att det ibland upplevs som milda CEVs med geometriska mönster av 3D-karaktär.

Innehar oneirogena egenskaper.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oneirogen

Så det är snarare fettet i Stilton-osten som gör att man får klarvakna drömmar. Fettet omvandlas till ketoner, som används som energikälla i kroppen om glukos inte är tillgängligt, som förbättrar REM-sömnen.

Så testa att käka mycket fet mat, då jävlar ska ni se på drömmar
Kolhydrater är dåligt.
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-05-25 kl. 14:17.
Citera
2018-05-28, 14:26
  #34
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Roliga "tripprapporter" här i tråden. Är småsugen på att testa, men jag brukar ha lucida drömmar ganska ofta även fast jag inte tar något. Jag har minst en gång i veckan en sådan dröm.
Citera
2018-06-01, 13:40
  #35
Medlem
Jag åt igår typ 5-7 små runda bitar med getost. Sov nästan som ett barn under de 11 timmarna jag sov. Hade även 2 olika drömmar, varav den ena hade jag haft tidigare. Drömde då att jag spelade pingis på något ställe med en kompis lillebrorsa (för andra gången) kommer ihåg att jag i drömmen när vi spelat klart sa: "vi får köra igen nån gång" så undrar när det blir 3:e gången =))
Citera
2019-10-22, 22:52
  #36
Medlem
EmilSladdertasks avatar
What... Surrealistiskt!

Det kan ju vara både tryptofan och GHB-liknande symptom från fett-dieten. Men väldigt fet mat brukar också innehålla väldigt höga koncentrationer av tryptofan, så det kan ju vara vilken som helst av dessa två teorier som är sann. Eller kanske rent av att det är någon helt annan mekanism som står för det psykedeliskt intensiva drömmandet.

Melatonin skapas med utgångspunkt från tryptofan av kroppen. Se biosyntes av melatonin på wikipedia. Om trippandet bara sker under sömn så talar det ju starkt för tryptofan-teorin.

Melatonin är receptbelagt i sverige. Det enda landet på jorden där det inte säljs helt fritt. Melatonin ger mer intensiva drömmar, men också mindre sammanhängande drömmar. De upplevelser jag hade på rent melatonin var inte alls lika intensivt och klart som de ni beskriver i tråden. Upp till 30mg dos ren melatonin. Kanske kommer de starka drömmarna från kombinationen av alla metaboliter på den pathen ökar? Serotonin tex

Mer forskning krävs här, känns det som.
__________________
Senast redigerad av EmilSladdertask 2019-10-22 kl. 23:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback