Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-10, 14:31
  #1
Medlem
DenStarkes avatar
Hej, jag ska åka till Zimbabwe om några veckor under regnperioden. Jag är där nästan två veckor och jag undrar hur man ska klä sig.
Vilka byxor är bra? Vilka tröjor?
Hur mycket solkräm behöver man? Vilken solskyddsfaktor?
Alla tips är välkomna!
__________________
Senast redigerad av DenStarke 2017-12-10 kl. 15:04.
Citera
2017-12-10, 14:58
  #2
Medlem
Kläder som du använder en ordinär sommar i Sverige.
Undvik kamouflagemönstrat. När jag var i Zimbabwe 2013 var det förbjudet för civila att bära kamouflagekläder. Tror det gäller än.
Citera
2017-12-10, 15:06
  #3
Medlem
DenStarkes avatar
Jag använder shorts och kortärmat i Sverige, tror inte man borde ha det där. Kommer bli solbränd
Citera
2017-12-10, 15:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStarke
Jag använder shorts och kortärmat i Sverige, tror inte man borde ha det där. Kommer bli solbränd

Jag brukar köra med tunna långbyxor och kortärmad skjorta (och solskyddskräm vid behov). En hatt är det viktigaste. Faktum är att jag köpte en bredbrättad hatt på marknaden i Harare när jag kom dit som första anhalt på en längre "Afrika-turné".
Citera
2017-12-10, 15:43
  #5
Medlem
DenStarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Jag brukar köra med tunna långbyxor och kortärmad skjorta (och solskyddskräm vid behov). En hatt är det viktigaste. Faktum är att jag köpte en bredbrättad hatt på marknaden i Harare när jag kom dit som första anhalt på en längre "Afrika-turné".

Vilken solskyddsfaktor använde du och hur många ml går åt på ett ungefär?
Citera
2017-12-10, 15:58
  #6
Medlem
Afrolovers avatar
Använd det du använder under svensk högsommar, inkl solkräm om du använder det hemma. Hatt, som bäst köps lokalt, är ett mycket bra solskydd i sig - solen kommer i en mycket brantare vinkel än i Sverige. Undvik kläder som kan tas för uniformer/kamoflage. Ljust brunt är en bra färg på safari

Vill du tagen på allvar i mer formella sammanhang så är det bra med kavaj och slips.
Citera
2017-12-10, 16:02
  #7
Medlem
olasvenssons avatar
Jag gick i shorts i Uganda och det var inte populärt, då dom är konservativa, dom gillar inte nakenhet. Kolla vad som är brukligt att använda i Zimbawe. Solen är inte så stark som man kanske tror dessutom.
Citera
2017-12-10, 16:24
  #8
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag vill minnas att jag inte använde någon kräm alls när jag reste runt i regionen. Skärmmössa och undvik solen mitt på dan.
Citera
2017-12-10, 16:43
  #9
Medlem
Jag använde inte heller någon solkräm, tror jag. Men annars är det väl så hög solskyddsfaktor som möjligt man bör använda.
Citera
2017-12-10, 20:06
  #10
Medlem
DenStarkes avatar
Tack för svaren! Vad för slags skor borde man ha? Jag kommer nog att gå ganska mycket och det kommer att regna. Finns det vattentäta skor som inte är för varma när det inte regnar?
Citera
2017-12-15, 11:06
  #11
Avstängd
Sherberts avatar
Det ar bara att kla Dig som Du gor pa sommaren hemma i Sverige, det har funkat for mig, har spenderat nastan halva mitt liv pa den morka kontinenten.

Solkram? Aldrig anvant.
Citera
2017-12-21, 20:35
  #12
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Det ar bara att kla Dig som Du gor pa sommaren hemma i Sverige, det har funkat for mig, har spenderat nastan halva mitt liv pa den morka kontinenten.

Solkram? Aldrig anvant.

Precis, så annorlunda är inte vädret där. Vanliga sommarkläder efter tycke och smak. Ett par rejäla skor är bra om man ska gå långt men det gäller ju inte bara Zimbabwe
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2897593

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback