Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-10, 12:42
  #1
Medlem
DoungAs avatar
Jag tycker många Mods här på Flashback är bra. Men ibland kan de/ni vara lite slappa och då blir ni anklagade för godtycklighet. Ni har blivit det av mig och säkert flera andra.

För att förbise sådana diskussioner när ni låser trådar för att det redan finns en tråd eller tråden är postad i fel forum förelsår jag härmed att:
-Ni ska alltid länka till vederbörande befintlig tråd eller berätta vilket forum tråden ska postas i.


Inte mycket begärt och det blir mer trivsamt för alla. Dessutom är det väl lite ert ansvar att som reglernas väktare kunna stå upp för dem och alltid försvara era beslut.
Citera
2017-12-10, 12:47
  #2
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Jag tycker många Mods här på Flashback är bra. Men ibland kan de/ni vara lite slappa och då blir ni anklagade för godtycklighet. Ni har blivit det av mig och säkert flera andra.

För att förbise sådana diskussioner när ni låser trådar för att det redan finns en tråd eller tråden är postad i fel forum förelsår jag härmed att:
-Ni ska alltid länka till vederbörande befintlig tråd eller berätta vilket forum tråden ska postas i.


Inte mycket begärt och det blir mer trivsamt för alla. Dessutom är det väl lite ert ansvar att som reglernas väktare kunna stå upp för dem och alltid försvara era beslut.

Äre inte lättare att använda sökfunktionen själv så slipper få låsta trådar?
Citera
2017-12-10, 13:06
  #3
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Jag tycker många Mods här på Flashback är bra. Men ibland kan de/ni vara lite slappa och då blir ni anklagade för godtycklighet. Ni har blivit det av mig och säkert flera andra.

För att förbise sådana diskussioner när ni låser trådar för att det redan finns en tråd eller tråden är postad i fel forum förelsår jag härmed att:
-Ni ska alltid länka till vederbörande befintlig tråd eller berätta vilket forum tråden ska postas i.


Inte mycket begärt och det blir mer trivsamt för alla. Dessutom är det väl lite ert ansvar att som reglernas väktare kunna stå upp för dem och alltid försvara era beslut.

Vissa gör ju det redan.
Men jag förstår inte hur svårt det ska vara för vissa att kanske innan man postar fundera på vilken del av forumet inlägget ska ligga i.
Eller förstå regler heller för den delen.
Citera
2017-12-10, 13:12
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Äre inte lättare att använda sökfunktionen själv så slipper få låsta trådar?

Sökfunktionen fungerar inte alltid som den ska.
Citera
2017-12-10, 13:43
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Sökfunktionen fungerar inte alltid som den ska.
Kan använda google, lägg till sökord "site:www.flashback.org"
Citera
2017-12-10, 13:48
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan använda google, lägg till sökord "site:www.flashback.org"

Det ska inte behövas söka på Google!
Sökfuntionen borde fungera som den skal.
Jag ska ge exempel på vad jag menar.

T.ex. så ska jag skriva i en tråd som har varit bland aktuella ämnen, men försvunnit därifrån. Jag söker då ordagrant efter den. I alla fall de första orden i rubriken. Men ändå hittar inte sökfunktionen den, utan visar en massa andra trådar som inte ens har rubriken som jag sökte efter.
Citera
2017-12-10, 14:28
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det ska inte behövas söka på Google!
Sökfuntionen borde fungera som den skal.
Jag ska ge exempel på vad jag menar.

T.ex. så ska jag skriva i en tråd som har varit bland aktuella ämnen, men försvunnit därifrån. Jag söker då ordagrant efter den. I alla fall de första orden i rubriken. Men ändå hittar inte sökfunktionen den, utan visar en massa andra trådar som inte ens har rubriken som jag sökte efter.
Du får nog faktiskt komma med ett konkret exempel. Alltså, vilken tråd, vad för sökord och så vidare.
Citera
2017-12-10, 14:30
  #8
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du får nog faktiskt komma med ett konkret exempel. Alltså, vilken tråd, vad för sökord och så vidare.

Olika sökord och trådar.
I stället borde ni fixa sökfunktionen så att den hittar det man söker efter.

Det gäller även nya trådar som man har sett under nya ämnen. När man sen söker efter den tråden, hittar man den inte. Och då startar man en ny tråd som rör samma sak, som sedermera slängs.
Citera
2017-12-10, 14:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan använda google, lägg till sökord "site:www.flashback.org"

Tänkte först att det var ett jävligt flummigt förslag men när jag såg att det var från en moderator eskalerade det till skrattretande.
Citera
2017-12-10, 14:43
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Olika sökord och trådar.
I stället borde ni fixa sökfunktionen så att den hittar det man söker efter.

Det gäller även nya trådar som man har sett under nya ämnen. När man sen söker efter den tråden, hittar man den inte. Och då startar man en ny tråd som rör samma sak, som sedermera slängs.
Fast det är dock rätt vanligt att moderatorerna just gör en sökning och presenterar resultatet. Det finns dessutom en möjlighet att det är du som är dålig på att söka.

Jag brukar länka till rätt tråd, om det bara finns en och dom gånger användarna påstår att dom har sökt så brukar jag söka och presentera resultatet. Framför allt så är det ju bra för användarna som ser att "hey, den här sortens frågor ska tas i Den Tråden, kalas - då vet jag det".
Dom gånger jag inte länkar tråden eller en sökning så brukar det handla om att man har skitit i att kolla efter klistrade trådar. Istället för en länk så blir det en mer eller mindre syrlig kommentar om att dom klistrade trådarna är lätta att hitta.
Citera
2017-12-10, 14:46
  #11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast det är dock rätt vanligt att moderatorerna just gör en sökning och presenterar resultatet. Det finns dessutom en möjlighet att det är du som är dålig på att söka.

Jag brukar länka till rätt tråd, om det bara finns en och dom gånger användarna påstår att dom har sökt så brukar jag söka och presentera resultatet. Framför allt så är det ju bra för användarna som ser att "hey, den här sortens frågor ska tas i Den Tråden, kalas - då vet jag det".
Dom gånger jag inte länkar tråden eller en sökning så brukar det handla om att man har skitit i att kolla efter klistrade trådar. Istället för en länk så blir det en mer eller mindre syrlig kommentar om att dom klistrade trådarna är lätta att hitta.

Men kära du. Jag söker på trådens rubrik! Då ska för bövelen rätt tråd komma fram. Inte 50 andra trådar.
Citera
2017-12-10, 15:06
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Men kära du. Jag söker på trådens rubrik! Då ska för bövelen rätt tråd komma fram. Inte 50 andra trådar.
Jag vill fortfarande att du ger mig ett konkret exempel.

Dessutom förklarade jag att i alla fall jag försöker att göra det som TS pratar om. Det vill säga att jag svara på trådens rubrik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback