Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-01-02, 21:04
  #61
Medlem
Substitusions behandling är ett finare ord för en behandling som erätter den som (i detta fall) kroppen själva skulle göra. Här ersäättes kroppens engna hormoner med antingen syntetiska hormoner eller NDT (torkat sköldkörtel från gris eller från idisslare)
Citera
2019-01-30, 12:21
  #62
Medlem
Hur ska nivån på Anti-TPO ligga för att bekräfta en möjlig hypotyreos?

Referens för tidpunkten för mitt prov låg på:

<5,6 och mitt resultat låg på <0,5

TSH på 2,6 samt fritt T4 på 10,5

Tack på förhand
Citera
2019-01-30, 17:58
  #63
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cassadesus
Hur ska nivån på Anti-TPO ligga för att bekräfta en möjlig hypotyreos?

Referens för tidpunkten för mitt prov låg på:

<5,6 och mitt resultat låg på <0,5

TSH på 2,6 samt fritt T4 på 10,5

Tack på förhand
Man kan ha högt tpo utan hypotyreos likaväl kan man ha lågt tpo och hypotyreos, lågt tpo=bra
Citera
2019-02-06, 20:13
  #64
Medlem
matamigdinjävels avatar
Jag gick nyligen till läkaren för att ta lite värden, mest pga nyfikenhet men också för att jag känner att mina energinivåer kanske inte är vad de borde vara och att jag har haft problem med nedstämdhet, men också framförallt för att min bror påpekade att vår mor har hypotyreos och problem med sköldkörteln.

Proverna visade mycket riktig att mitt TSH låg på 8. Tyroxin (T4) låg på 17 och var således inom referensvärdet. Gjorde ett omtest en vecka och sedan en månad senare och då låg TSH på 7 båda gångerna. Tyroxin fortfarande inom referens och TPO-antikroppar på 34 (allt under 60 listas som normal på testet). Min läkare säger att detta är något förhöjt och är lite tveksam till medicinering men vill diskutera detta nästa vecka.

Jag har lite svårt att avgöra om jag upplever symptom eller om trötthet och nedstämdhet kan ha mer att göra med vintertid och/eller lite allmänna motgångar i livet just nu, men visst är 7-8 ändå ett ganska högt värde? Det kan ju hända att jag skulle uppleva en klar förbättring om jag började medicinera och inse att jag dragits med trötthet och skit under flera år. Kan tillägga att jag har problem med torr hud i ansiktet och dras med seborré på flera ställen på kroppen. Frusenhet kan jag inte avgöra men har alltid varit relativt frusen av mig.

Vad tycker ni? Bör man testa medicinering i detta läge? Och upplever man i regel symptom vid ett TSH-värde på 7-8? Jag bör kanske tillägga att det finns mycket hjärtproblem bland männen på min pappas sida om det spelar någon roll.
Citera
2019-02-07, 00:11
  #65
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matamigdinjävel
Jag gick nyligen till läkaren för att ta lite värden, mest pga nyfikenhet men också för att jag känner att mina energinivåer kanske inte är vad de borde vara och att jag har haft problem med nedstämdhet, men också framförallt för att min bror påpekade att vår mor har hypotyreos och problem med sköldkörteln.

Proverna visade mycket riktig att mitt TSH låg på 8. Tyroxin (T4) låg på 17 och var således inom referensvärdet. Gjorde ett omtest en vecka och sedan en månad senare och då låg TSH på 7 båda gångerna. Tyroxin fortfarande inom referens och TPO-antikroppar på 34 (allt under 60 listas som normal på testet). Min läkare säger att detta är något förhöjt och är lite tveksam till medicinering men vill diskutera detta nästa vecka.

Jag har lite svårt att avgöra om jag upplever symptom eller om trötthet och nedstämdhet kan ha mer att göra med vintertid och/eller lite allmänna motgångar i livet just nu, men visst är 7-8 ändå ett ganska högt värde? Det kan ju hända att jag skulle uppleva en klar förbättring om jag började medicinera och inse att jag dragits med trötthet och skit under flera år. Kan tillägga att jag har problem med torr hud i ansiktet och dras med seborré på flera ställen på kroppen. Frusenhet kan jag inte avgöra men har alltid varit relativt frusen av mig.

Vad tycker ni? Bör man testa medicinering i detta läge? Och upplever man i regel symptom vid ett TSH-värde på 7-8? Jag bör kanske tillägga att det finns mycket hjärtproblem bland männen på min pappas sida om det spelar någon roll.


7-8 är rent generellt sett ett sjukt värde och finns läkare som anser att hypotyreosdiagnos kan vara aktuellt redan vid 2.5.

T4 säger inte så värst mycket, grovt uttryckt så är det mer förvaring av hormon än något kroppen använder du borde ta ett prov som heter fritt t3, t4 omvandlas i kroppen till t3 som kroppen sen använder direkt.
Om du konverterar dåligt så kan t4 ligga bra men ändå vara sjuk.
Citera
2019-02-07, 10:21
  #66
Medlem
matamigdinjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
7-8 är rent generellt sett ett sjukt värde och finns läkare som anser att hypotyreosdiagnos kan vara aktuellt redan vid 2.5.

T4 säger inte så värst mycket, grovt uttryckt så är det mer förvaring av hormon än något kroppen använder du borde ta ett prov som heter fritt t3, t4 omvandlas i kroppen till t3 som kroppen sen använder direkt.
Om du konverterar dåligt så kan t4 ligga bra men ändå vara sjuk.

Okej, tack för tipset! Konstigt att läkaren inte tagit prov på T3 efter tre provtillfällen då. Kanske är en kostnadsfråga?

Min uppfattning är att hypotyreos bara ställs som diagnos om T3, T4 är urspårat också och att om det med enbart med högt TSH anses vara subklinisk hypo eller eleverat av andra anledningar om man inte har tydliga symptom.

Vad hade ni gjort i samma läge? Pushat för medicin?
Citera
2019-02-07, 21:18
  #67
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matamigdinjävel
Okej, tack för tipset! Konstigt att läkaren inte tagit prov på T3 efter tre provtillfällen då. Kanske är en kostnadsfråga?
t3 kostar typ 20kr att analysera så det är inte en kostnadsfråga, det handlar om inkompetens...rätt vanligt att t3 ignoreras med bla kommentarer som att det inte är viktigt etcetera

Citat:
Min uppfattning är att hypotyreos bara ställs som diagnos om T3, T4 är urspårat också och att om det med enbart med högt TSH anses vara subklinisk hypo eller eleverat av andra anledningar om man inte har tydliga symptom.
Hypotyreos kan sättas även när tsh, t4 fritt och t3 fritt är inom referens, been there done that...problemet är att majoriteten av alla läkare i sverige anser att är ett prov inom referens så är det per automatik bra och så funkar det inte speciellt inte med sköldkörteln.

Citat:
Vad hade ni gjort i samma läge? Pushat för medicin?
Begärt vidare utredning med hänvisning till högt tsh, du kanske inte är hypo du är kanske hyper, du har kanske en tsh-producerande tumör etcetera etcetera


På facebook finns det flera hypotyreosinriktade grupper du kan kolla på, bla läsa vilka idiotkommentarer läkare slänger ur sig, tips på prover som kan behöva tas, hur mediciner funkar etcetera finns även en svart marknad på facebook för sköldkörtelmediciner.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback