Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-11, 20:11
  #13
Medlem
Den är i ugnen nu. Wish me luck!
Citera
2017-12-11, 22:50
  #14
Medlem
https://flic.kr/p/22mtreJ

Och här har ni resultatet! Jag är så glad just nu, visst lite lite repigare än tidigare pga svinto men om man jämför med igår så är det som natt och dag. Ytan är så jämn och fin och jag tror den kommer bli kanon när jag har använt den ännu mer!
Citera
2019-02-20, 09:10
  #15
Medlem
mastejags avatar
Misslyckades totalt med min med trots idogt läsande innan

Min fick bara en "grönbrun" färg tjockt och delvis och efter att jag hade ett mycket tunt lager och i ugn i 175 grader i 1 tim och sedan avsvalning så var det nästan ingen skillnad alls.

Provade att diska ur den och märker att den blir väldigt repig trots vanlig diskborste! är de så otroligt känsliga?? trist att den redan är full med microrepor efter borsten. Oljan fick jag dock inte bort, hur gör jag bäst det?

Att gå på med stålull eller dyl känns ju inte så kul med tanke på hur lättrepad den är och enligt tillverkaren klarar handtaget bara 10 min i 200 grader vilket känns märligt iofs.

Tips?
Citera
2019-02-20, 11:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Misslyckades totalt med min med trots idogt läsande innan
Är det en de Buyer Mineral B? Den klarar minst 230 grader över 1 timma.

Du kan strippa kolstål och gjutjärn med värme + salt. Värm upp pannan på spisen till medel-hög värme. Häll i 1-2 dl salt och rör sakta runt det i pannan. Saltet suger upp smutsen och pannan kommer bli metallren. Möjligt att tillagning av köttfärssås eller något annant surt också fungerar.

Metoden jag tycker fungerar bäst är att köra pannan i ugnen i ca 1 timma @200 grader C.
När pannan är ren smörjer du in hela med tex rapsolja. Torka av den med hushållspapper så att ingen olja syns på metallen. Om ett synligt skikt lämnas kvar kommer du få synliga droppar när oljan torkar.
Stoppa in pannan i ugnen och efter ca 30-40 minuter kommer du se att den ändrar färg. Ta ut pannan efter 1 timma och låt den svalna. Upprepa proceduren och du kommer få ett lite mörkare skikt, men dock inte svart.

Genom att smörja hela pannan bildas ett rostskyddskikt på utsidan som minskar risken för rostfläckar.
Oxiderad olja påverkas minimalt av handdiskmedel och det går alltså utmärkt att handdiska pannan. Avsluta gärna med hett vatten och torka omgående av pannan med hushållspapper.

Upprepad användning med olja kommer ge ett tjockare skikt med tiden.
Citera
2019-02-20, 13:02
  #17
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mja68
Är det en de Buyer Mineral B? Den klarar minst 230 grader över 1 timma.

Du kan strippa kolstål och gjutjärn med värme + salt. Värm upp pannan på spisen till medel-hög värme. Häll i 1-2 dl salt och rör sakta runt det i pannan. Saltet suger upp smutsen och pannan kommer bli metallren. Möjligt att tillagning av köttfärssås eller något annant surt också fungerar.

Metoden jag tycker fungerar bäst är att köra pannan i ugnen i ca 1 timma @200 grader C.
När pannan är ren smörjer du in hela med tex rapsolja. Torka av den med hushållspapper så att ingen olja syns på metallen. Om ett synligt skikt lämnas kvar kommer du få synliga droppar när oljan torkar.
Stoppa in pannan i ugnen och efter ca 30-40 minuter kommer du se att den ändrar färg. Ta ut pannan efter 1 timma och låt den svalna. Upprepa proceduren och du kommer få ett lite mörkare skikt, men dock inte svart.

Genom att smörja hela pannan bildas ett rostskyddskikt på utsidan som minskar risken för rostfläckar.
Oxiderad olja påverkas minimalt av handdiskmedel och det går alltså utmärkt att handdiska pannan. Avsluta gärna med hett vatten och torka omgående av pannan med hushållspapper.

Upprepad användning med olja kommer ge ett tjockare skikt med tiden.
Tack för tips!

Det är en de Buyer Carbone plus men ska väl vara samma som Mineral B frånsett bivaxet och en gul prick på handtaget. Känns lite märkligt att det inte borde klara som sagt 230 grader i någon timme i varje fall.

Då ska jag ge den en saltkörning och se om jag kan "nollställa" och sedan in med den i ugnen. En fundering dock, ska pannan vara varm när man oljar den, har sett det föreslås på en del ställen att den ska in i ugnen sedan oljas och sedan tillbaka i ugnen igen.
Citera
2019-02-20, 16:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
ska pannan vara varm när man oljar den, har sett det föreslås på en del ställen att den ska in i ugnen sedan oljas och sedan tillbaka i ugnen igen.
Jag har kört med kall panna.

Har däremot läst i Le Creusets bruksanvisning att rosfria stekpannor med fördel först värms upp till medelvärme och oljas, ställs vid sidan och får svalna något och sedan värms upp igen för vidare användning.
Citera
2019-02-23, 19:59
  #19
Medlem
Är detta kolstål eller rostfritt? Jag har kämpat med kolstålswoken länge men börjar få fason på den nu. Viktigaste är att inte ge upp.
Citera
2019-03-05, 20:10
  #20
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Jag misslyckades (glömde) tyvärr med inbränningen av min . Jag räknade kallt med att jag redan hade bränt in den första gången jag skulle använda den då jag hade fått den i inflyttningspresent. Diskade dock av den en gång till för att vara säker och sedan använde jag den för att steka köttfärs till en bolognese. Det fastnade mycket och det var ett helvete att diska ur med stålull och diskmedel. Använde den två gånger till då jag stekte hamburgare och det fungerade någorlunda, även om det fortfarande fastnade en del i pannan. Till slut kom jag på att jag måste ha missat inbränningen. Jag använde olivolja, torkade ur den ordentligt och sedan in i ugnen på 200 C i cirka 30 min. Efter det har jag bara använt den en gång men då fungerade den avsevärt mycket bättre, den ser dock ut att ha använts flitigt i ett halvår även om jag bara använt den fyra gånger men det kan jag leva med . Jag skulle gått till Flashback (som i Specsaversreklamen).

Finns det någon anledning till att bränna in den en gång till tycker ni? Jag sköljde ur den med varmt vatten och torkade med hushållspapper sist och sedan in i skåpet med en servett ovanpå (för att skydda mot woken som står ovanpå).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback