Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-10, 00:41
  #1
Medlem
Hej, ser att väldigt många senaste tiden har gått och blivit väldigt fanatiska kring bitcoin. Många som lovar en snabb fortsatt uppgång och snabba cash. Andra tar lån som de inte har råd med, för att inte missa något.

Spekulationerna är vilda, girigheten tar över, "25k nästa vecka".... På lite drygt en månad har btc gått upp $10k, tycker ni på riktigt att det är en hållbar utveckling? Dags att börja fundera lite kring riskhantering och förstå vad ni ger er in på, inget går upp för evigt. Det som går upp måste eventuellt komma ned. Den gamble-mentaliteten som många besitter är lite oroande.

Glöm inte att en bubbla alltid är en bubbla. Alla tecken för bubblan finns där. Riskera inte mer än ni har råd att förlora.

Edit: Ja, jag äger bitcoin själv, så detta handlar inte om att jag är rädd för att missa tåget.

Hej.
__________________
Senast redigerad av GBGglenn 2017-12-10 kl. 00:43.
Citera
2017-12-10, 00:43
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBGglenn
Hej, ser att väldigt många senaste tiden har gått och blivit väldigt fanatiska kring bitcoin. Många som lovar en snabb fortsatt uppgång och snabba cash. Andra tar lån som de inte har råd med, för att inte missa något.

Spekulationerna är vilda, girigheten tar över, "25k nästa vecka".... På lite drygt en månad har btc gått upp $10k, tycker ni på riktigt att det är en hållbar utveckling? Dags att börja fundera lite kring riskhantering och förstå vad ni ger er in på, inget går upp för evigt. Det som går upp måste eventuellt komma ned. Den gamble-mentaliteten som många besitter är lite oroande.

Glöm inte att en bubbla alltid är en bubbla. Riskera inte mer än ni har råd att förlora.

Edit: Ja, jag äger bitcoin själv, så detta handlar inte om att jag är rädd för att missa tåget.

Hej.

Jag håller med. Det hela påminner om tulpanmanin.
Citera
2017-12-10, 00:50
  #3
Medlem
Ett typexempel, personen här på flashback som lånade 350kkr i veckan för att köpa bitcoins, missade vågen med en vecka.

Bara en massa anklagelser om att vi som sa "sälj snabbt och behåll den lilla vinsten i bitcoins" var avundsjuka trångsynta människor.

Undra om hackningen kan ha gjort något här, köper mycket för att få priset att stiga, sen sälja av allt när det är påväg uppåt
Citera
2017-12-10, 03:18
  #4
Medlem
114060s avatar
Det senaste tillskottet av girighet kommer från vanlig arbetarklass som är oerfarna investerare. Finns något sorts hopp att mirakeluppgången ska fortsätta vilket ska generera ett liv i överflöd. Nästan alltid är deras innehav lågt (<100 tkr). Därför är det speciellt populärt att spå hutlösa prisnivåer som Bitcoin kommer nå vid ett visst datum. Fruktansvärt irriterande. Tidigare investerare var i regel människor som speciellt intresserade sig för tekniken bakom. Grattis till dessa (och mig) som har tagit ut stora summor tack vare den senaste uppgången.

Bitcoin som valuta idag är helt förstörd. Talas väldigt sällan om utmaningarna Bitcoin har och hur lite den faktiskt används som VALUTA (=bubbla). Sålde nyligen av hela mitt innehav. Har dock allokerat en bit av vinsten i en diversifierad portfölj fylld med andra kryptovalutor. Resten ligger på säkrare ställen.

Finns väldigt mycket som tyder på att en rejäl nedgång ligger runt hörnet. Det borde vara självklart, men man ska aldrig investera mer än man har råd att förlora.
Citera
2017-12-10, 08:19
  #5
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Det senaste tillskottet av girighet kommer från vanlig arbetarklass som är oerfarna investerare. Finns något sorts hopp att mirakeluppgången ska fortsätta vilket ska generera ett liv i överflöd. Nästan alltid är deras innehav lågt (<100 tkr).

Så är det, för ett par veckor sedan satt jag i lastbilen och köpte 3st Bitcoin XBT på Avanza för ca. 1200 pantburkar, sen dess har de varit uppe i +700 men ligger just nu på +451 pantburkar.

Får jag mina +451kr (totalt 1664kr) om jag säljer nu innan börsen öppnar i morgon och de rasar ännu mer?
Citera
2017-12-10, 16:31
  #6
Medlem
Trillskes avatar
Avanza har rapporterat att en fruktansvärt stor mängd svenskar har köpt Onecoin. Vilket krasst säger oss det vi kanske redan visste: gemene svensk är direkt efterbliven när det kommer till investeringar och ekonomi.

Till den bakgrunden ter det sig ganska självklart att Bitcoins värdering idag är en ren och skär spekulationsbubbla - i Sverige. För svenskar är bevisligen i genomsnitt efterblivna. Tittar vi på Sveriges behandling av enheten vore inte en snabb krasch på 95%+ av värdet det minsta konstigt.

Intressant i sammanhanget är dock att Sverige är väldig litet, inte speciellt rikt, och inte det minsta drivande i utvecklingen. Dvs helt ointressant för Bitcoin. Huruvida Sverige är med eller inte spelar liksom ingen roll alls, nätverket skulle inte märka någon direkt skillnad. Svenskars kassa hantering av pengar är då en intressantare aspekt vad gäller den inhemska bostadsmarknaden.

Så det är inte alls lika lätt att värdera den här situationen som många verkar tro. Bitcoin är inte bara globalt tillgängligt - det är dessutom intressant, relevant och direkt viktigt för precis hela världen.

Personligen tycker jag att det största problemet är att Bitcoin senaste året har ökat i värde i takt med sin egen värdelöshet. Bitcoin fungerar riktigt dålig idag, framförallt är transaktionsavgifterna så enorma att riktiga användningsområden minimerats till kall lagring av värde, samt ibland ett nödvändigt ont för att komma åt den bättre fungerande digitala ekonomin. Det är den biten som tyder starkt på att värderingen inte är det minsta hållbar.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-12-10 kl. 16:33.
Citera
2017-12-10, 17:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Avanza har rapporterat att en fruktansvärt stor mängd svenskar har köpt Onecoin. Vilket krasst säger oss det vi kanske redan visste: gemene svensk är direkt efterbliven när det kommer till investeringar och ekonomi.

Till den bakgrunden ter det sig ganska självklart att Bitcoins värdering idag är en ren och skär spekulationsbubbla - i Sverige. För svenskar är bevisligen i genomsnitt efterblivna. Tittar vi på Sveriges behandling av enheten vore inte en snabb krasch på 95%+ av värdet det minsta konstigt.

Intressant i sammanhanget är dock att Sverige är väldig litet, inte speciellt rikt, och inte det minsta drivande i utvecklingen. Dvs helt ointressant för Bitcoin. Huruvida Sverige är med eller inte spelar liksom ingen roll alls, nätverket skulle inte märka någon direkt skillnad. Svenskars kassa hantering av pengar är då en intressantare aspekt vad gäller den inhemska bostadsmarknaden.

Så det är inte alls lika lätt att värdera den här situationen som många verkar tro. Bitcoin är inte bara globalt tillgängligt - det är dessutom intressant, relevant och direkt viktigt för precis hela världen.

Personligen tycker jag att det största problemet är att Bitcoin senaste året har ökat i värde i takt med sin egen värdelöshet. Bitcoin fungerar riktigt dålig idag, framförallt är transaktionsavgifterna så enorma att riktiga användningsområden minimerats till kall lagring av värde, samt ibland ett nödvändigt ont för att komma åt den bättre fungerande digitala ekonomin. Det är den biten som tyder starkt på att värderingen inte är det minsta hållbar.

Guld har, i stort sett, varit praktiskt värdelöst under hela människans historia. Den privatperson som vill ha guld vill garanterat inte ha det för dess industriella värde. Det är dessutom en i övrigt rätt värdelös metall då den är mycket tung, kräver bepansrade kassaskåp, värdetransporter osv för att förvara och transportera. Det kräver dessutom en hel del arbete och pengar för att förädla så att det blir en användningsbar handelsvara. Att skicka ett guldmynt eller en kasse sedlar till Argentina som betalning för deras gräsbeteskött levererat till Sverige är för övrigt mycket opraktiskt och människan har hela tiden utvecklat sina betalningssystem för att underlätta dessa steg i processen. Det är bara människans konsensus om att guld är värt något som gör att det faktiskt har ett stort värde. Kryptovalutorna tar bara detta fenomen till sin spets, och Bitcoin vill jag gärna likna med guld på detta vis.

Det är värdelöst, men det är bland annat därför det har värde. Att folk dessutom inte litar på politiker och banker är ingenting nytt, men de har via järngrepp om valutor försökt hålla allt i schack. Nu ser spelbrädet redan via ett snabbt drag helt annorlunda ut, och bankerna har panik. Fiat har varit i en bubbla sedan sedlarna uppfanns, och det spricker nu. Visserligen har bankerna fortfarande kontroll över stora delar av världen, men de förstår liksom oss att deras värdelösa skuldebrev egentligen är på väg bort, och det inom en historiskt sett mycket kort period.

Visst ja, jag glömde att påpeka en sak. De som varnar för kryptovalutor i dag, är förmodligen desamma människor som skulle ha hoppat på tulpantåget.
__________________
Senast redigerad av Dreten 2017-12-10 kl. 17:26.
Citera
2017-12-12, 23:04
  #8
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Det senaste tillskottet av girighet kommer från vanlig arbetarklass som är oerfarna investerare. Finns något sorts hopp att mirakeluppgången ska fortsätta vilket ska generera ett liv i överflöd. Nästan alltid är deras innehav lågt (<100 tkr). Därför är det speciellt populärt att spå hutlösa prisnivåer som Bitcoin kommer nå vid ett visst datum. Fruktansvärt irriterande. Tidigare investerare var i regel människor som speciellt intresserade sig för tekniken bakom. Grattis till dessa (och mig) som har tagit ut stora summor tack vare den senaste uppgången.

Bitcoin som valuta idag är helt förstörd. Talas väldigt sällan om utmaningarna Bitcoin har och hur lite den faktiskt används som VALUTA (=bubbla). Sålde nyligen av hela mitt innehav. Har dock allokerat en bit av vinsten i en diversifierad portfölj fylld med andra kryptovalutor. Resten ligger på säkrare ställen.

Finns väldigt mycket som tyder på att en rejäl nedgång ligger runt hörnet. Det borde vara självklart, men man ska aldrig investera mer än man har råd att förlora.

Du verkar ha koll. Lust att förklara för en oinsatt varför en rejäl nedgång är på gång?

Tycker själv att hela grejen med kryptovalutor börjar bli närmast absurd. Finns nu över +800 på Coinmarketcap.com (är det ens alla?), nya skapas hela tiden. Känns som de stora spelarna bara väntar på att tanka skiten totalt och plocka ut miljarder, samtidigt som alla småsparare blir sist ut och rövknullade som vanligt.

Teknologin är intressant, men det börjar lukta tulpanmani på lång väg. Folk tar ut lån för att köpa kryptovalutor... Jesus.
Citera
2017-12-13, 14:10
  #9
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Guld har, i stort sett, varit praktiskt värdelöst under hela människans historia. Den privatperson som vill ha guld vill garanterat inte ha det för dess industriella värde. Det är dessutom en i övrigt rätt värdelös metall då den är mycket tung, kräver bepansrade kassaskåp, värdetransporter osv för att förvara och transportera. Det kräver dessutom en hel del arbete och pengar för att förädla så att det blir en användningsbar handelsvara. Att skicka ett guldmynt eller en kasse sedlar till Argentina som betalning för deras gräsbeteskött levererat till Sverige är för övrigt mycket opraktiskt och människan har hela tiden utvecklat sina betalningssystem för att underlätta dessa steg i processen. Det är bara människans konsensus om att guld är värt något som gör att det faktiskt har ett stort värde. Kryptovalutorna tar bara detta fenomen till sin spets, och Bitcoin vill jag gärna likna med guld på detta vis.

Det är värdelöst, men det är bland annat därför det har värde. Att folk dessutom inte litar på politiker och banker är ingenting nytt, men de har via järngrepp om valutor försökt hålla allt i schack. Nu ser spelbrädet redan via ett snabbt drag helt annorlunda ut, och bankerna har panik. Fiat har varit i en bubbla sedan sedlarna uppfanns, och det spricker nu. Visserligen har bankerna fortfarande kontroll över stora delar av världen, men de förstår liksom oss att deras värdelösa skuldebrev egentligen är på väg bort, och det inom en historiskt sett mycket kort period.

Visst ja, jag glömde att påpeka en sak. De som varnar för kryptovalutor i dag, är förmodligen desamma människor som skulle ha hoppat på tulpantåget.

Jovisst saker och tings värde beror på att någonting säger att de har ett värde. Skillnad mot råvara som guld är att det har ett praktiskt värde av att vara snyggt och en statusmarkör vilket det har varit i flera tusen år.

Bitcoin dessvärre värde och tanke är ju att vara en valuta, dvs ett medel att handla med. Men i praktiken är det ju totalt odugligt eftersom värdet skjuter i höjden, då finns det ju ingen anledning att använda det som handelsmedel eftersom det är bättre att istället spara och se värdet öka än att bruka det som den egentliga tanken är. Krypotvalutors vara eller icke vara men en valuta som är helt oförutsägbar är ju egenligen helt obrukbar som valuta. Ta ett bostadslån i Bitcoin blir nog lite jobbigt att betala tillbaka.
Citera
2017-12-13, 15:23
  #10
Medlem
polagoms avatar
Två saker kan nog vara hyfsat sannolika att hända:
1. Är att Bitcoin åker på en rejäl korrigering i pris. Den har åkt på en hel del korrigeringar det här året, jag minns tillbaka till Kina-nyheterna, Jamie Dimon ifrån JP Morgan. Men dem korrigeringarna vilket lite än mindre halverade Bitcoins värde. Cirka 5k USD ned till låga 3k USD.

Bitcoin har tidigare kraschat flertalet gånger tidigare, det som händer nu är inget nytt men nu har vi massorna och den gemene mannen med oss.
2013 så var det krasch och mycket pga Kina som vill förbjuda Bitcoin. Men man kan se det som en hälsosam korrigering, ned från 1k USD i slutet av 2013 och sen låg den på 200-300 USD tills 2016.

Men det finns många fler, läs här http://fortune.com/2017/09/18/bitcoin-crash-history/

2. Är ICO-boomen som har skett. Där tech startups har gått från 'vanliga' seed funding-rundor till nu ICOs (Initial Coin Offerings). Dessa har skett väldigt oreglerade och även utan några riktiga caps i summorna som många av företagen har försökt få.
Tezos är väl ett bra exempel på det, där de fick ihop 232millioner USD.

Men mångt och mycket av alla nya kryptovalutor och dess företag är skit. Ren skit. Och där har vi ytterligare korrigeringar att se.

Vad som det betyder, och hur olika kraschar kommer påverka det mångt och mycket fantastiska teknik och verkliga förändringar som blockchain kommer med är så klart omöjliga att sia om.

Stanna och hodl de bra? Eller sälja innan kraschen? I långa loppet är ETH, med mera här för att stanna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback