Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-10, 00:01
  #1
Medlem
Varför känner vissa tjejer ett så starkt behov av att shoppa? Jag vet många sådana tjejer, även kvinnor i hög ålder som gör så.

Vet inte om man kan påstå att det är 50% tjejer som föredrar en rik kille framför en snygg kille? Allt för att kunna finansiera deras dyra livsstil som består mycket av shopping, resor, dyr mat, dyr alkohol, dyr bostad osv.

Men just shoppingen fattar jag inte varför, räcker det inte med att köpa kläder för året sedan är man klar? Men dessa tjejer köper kläder nästan varje månad, liksom varför?

Och resor, tröttnar man inte på det?

Man vänjer sig vid allt eller hur? Så varför känner de ett sådant starkt behov trots de har upplevt nästan samma saker 100 gånger?
__________________
Senast redigerad av Havetsfling 2017-12-10 kl. 00:05.
Citera
2017-12-10, 00:06
  #2
Medlem
Feelgood shoppar gör vi väl alla?

Fast vi killar brukar köpa dyra grejer och då sker det mer sällan.
Citera
2017-12-10, 00:13
  #3
Medlem
Ducken11s avatar
Tror kvinnor i större utsträckning utsöndrar mer dopamin och serotonin etc av att spendera pengar jämfört med män.

Handlar väl egentligen mer om en brist på egen vilja och hobby som lett till att det är så.
Citera
2017-12-10, 00:13
  #4
Medlem
Readyfreddies avatar
Genetiskt. Genom evolutionen har kvinnor tagit hand om barn, umgåtts med andra kvinnor och letat lättfångad mat. Kvinnor mår då bra av att ta hand om barn, skvallra och shoppa runt numera. Helt logiskt.

Män hade andra uppgifter och nu andra "böjelser".
Citera
2017-12-10, 00:37
  #5
Medlem
Det brukar klagas på att kvinnor inte har några intressen.

Men här är det, Shopping. Det är grunden i mode(att själv se bra ut), heminredning, med mera. Kollar man på olika intressen så ser man att de till stor del är uppdelade efter kön. Shopping är alltså överlag ett kvinnligt intresse.
Citera
2017-12-10, 06:21
  #6
Medlem
Sirianas avatar
Äsch, alla har vi olika intressen TS.

Jag fattar inte för mitt liv varför min man köper ETT TILL dyrt jävla flugspö, han har ju redan två?! För att inte tala om alla miljarder juggar, flugor och skit.
Samma sak med hans bilar/skotrar/datorprylar.

Han å andra sidan funderar nog på varför jag tycker mig behöva ännu en tröja - för att vara ärlig så har jag ju redan en eller två (eller tio......)

Om vi tänker på den totala summan så kostar hans intressen betydligt mer än mitt, så vad spelar det för roll att jag köper en tröja varje månad medan han köper en dyrare pryl varannan/var tredje månad?
Citera
2017-12-10, 09:38
  #7
Medlem
Klädföretag är nöjda med återkommande kunder varje månad!
Människor vill platsa in, vara ”inne” med det nya modet!
Citera
2017-12-10, 09:46
  #8
Avstängd
Mertillens avatar
Jag trivs när jag åker till tippen och återkommer till ett än mer spartanskt inrett hem. Måste dock hyra bil för att åka dit eftersom jag inte har någon.

Reser nästan aldrig någonstans. Räcker väl med att göra sig en stor fin frukost på morgonen med gröt och kaffe och bacon?

Känner mig också som en redig karl och ingen fjolla.
Citera
2017-12-10, 09:55
  #9
Medlem
Rika män som låter sina flickvänner shoppa så mycket de orkar på hans kreditkort brukar ha väldigt glada och trevliga flickvänner. Det verkar onekligen förhålla sig så att ju mer av en mans pengar en kvinna kan spendera på shopping, ju mindre drama och osämja i förhållandet.

Hade jag vart rik hade jag därför inte bara tillåtit utan även uppmuntrat beteendet.
Citera
2017-12-10, 11:42
  #10
Medlem
MLEs avatar
Därför att det finns så mycket att shoppa?! Man känner sig duktig när man shoppar.Fast nu är det ju med motstridiga känslor. Man både ska shoppa och inte, samtidigt. Det hela är ganska ångestframkallande.
__________________
Senast redigerad av MLE 2017-12-10 kl. 11:48.
Citera
2017-12-10, 11:46
  #11
Medlem
NaZdravis avatar
Dopaminutsöndring såklart. Inget annat.
Har för mig att studier visat att kvinnor även tenderar att tröstäta mer (kakor och bakelser och gud vet allt), det är väl deras dopaminkällor helt enkelt.
Hängde med en tjej ett tag som alltid skulle köpa in dyr fika på caféer, sen rörde hon knappt bakelsen haha.

För män är det ju ofta alkohol, spel och skräpmat.
Citera
2017-12-10, 14:25
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computeme
Det brukar klagas på att kvinnor inte har några intressen.

Men här är det, Shopping. Det är grunden i mode(att själv se bra ut), heminredning, med mera. Kollar man på olika intressen så ser man att de till stor del är uppdelade efter kön. Shopping är alltså överlag ett kvinnligt intresse.
Jag tror att det handlar om att man ser just själva handlingen som en grej. Lite som en kvinnlig motsvarighet till "gå och ta en öl".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback