Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 22:27
  #1
Medlem
Hej jag läser ekonomi kurs på Komvux. Jag vill jobba som ekonomiassistent. Kan någon förklara för mig det här med periodisering.

Obs: jag vet att man periodiserar för att fördela kostnader på rätt period MEN jag vet inte hur man konterar dem.

Tack på förhand.
Citera
2017-12-09, 22:47
  #2
Medlem
Snobben06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej jag läser ekonomi kurs på Komvux. Jag vill jobba som ekonomiassistent. Kan någon förklara för mig det här med periodisering.

Obs: jag vet att man periodiserar för att fördela kostnader på rätt period MEN jag vet inte hur man konterar dem.

Tack på förhand.

Som ekonomiassistent lär du nog aldrig behöva hålla på med periodiseringar. Det hör vanligtvis till bokslutet. Eller menar du att du ska periodisera varje månad? Ja, det handlar om att fördela kostnaderna rätt. Vet ej vad du använder för kontoplan.
__________________
Senast redigerad av Snobben06 2017-12-09 kl. 22:49.
Citera
2017-12-09, 23:43
  #3
Medlem
Fopolls avatar
Istället för att bokföra hela fakturan (exkl moms givetvis) som kostnad direkt så bokför du den del som avser framtida perioder mot ett konto inom interimsfordringar (förutbetalda kostnader), ofta ett konto inom 17xx-serien i vanlig EUBAS-kontoplan. Alltså kredit leverantörsskulder, debet kostnader och debet interimsfordran (bortser från moms här).

När sen den framtida perioden är kommen så bokar du kredit interimsfordran och debet kostnad.

Svårare än så är det inte, lite förenklat.

Samma appliceras på förutbetalda intäkter, som bokas mot ett interimskuldskonto (29xx vanligtvis) och lämpligt intäktskonto.

Samma fast tvärtom gäller ju för upplupna kostnader och upplupna intäkter.
Citera
2017-12-10, 04:50
  #4
Medlem
Hej igen. Jo när jag läser jobb annonser så står det att man måste kunna bokslutet osv. Har nämnligen en vän som jobbar som ek.assistent som tar hand bokslutet oxå. Det är ju bra att kunna.

Tack för era svar.
Citera
2017-12-11, 09:41
  #5
Medlem
Fopolls avatar
Klart att de flesta/många ekonomiassistenter sysslar med bokslut. De kanske inte ansvarar för de mest avancerade posterna men en så trivial sak som periodiseringar gör de definitivt i många företag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback