Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 21:57
  #1
Medlem
Tellics avatar
Fick antagningsbeskedet idag om att jag kan starta på ämneslärarprogrammet VT18.
Jag är inte helt hundra på om jag är redo att studera 330 hp över 5 år, för att bli lärare - ett yrke som det råder blandade känslor om.

Jag hör rådet ofta, att man ska göra det som känns bäst, det som man tror på och att man ska vilja bli det man studerar - men det är ju rätt svårt att förbise att man idag har fast heltidstjänst, med en skaplig lön hos kommunen, vanligt knegarbete med enkla arbetsuppgifter. Det är så det ser ut idag.

Ska jag säga upp mig, blir det ju av med hälften av lönen, och får leva på CSN i 5 år - måste skära ned på allt möjligt från mat, kan inte äga bil eller resa som jag vill. Dessutom måste jag sommarjobba de närmsta 5 åren.

Jag har hört lite om att lönerna trissats upp en del och att det kan fortsätta iom lärarbristen, men frågan är om det är värt. Miljön känns inte stabil heller. Ni som pluggar eller har pluggat till ämneslärare, är det värt det? Är det värt att studera i ett halvt deccenium?
__________________
Senast redigerad av Tellic 2017-12-09 kl. 21:59.
Citera
2017-12-09, 22:18
  #2
Medlem
Är du väldigt intresserad av ämnet i fråga du ska studera till bör det vara roligt att läsa det snarare än pest. Men då gäller det ju att du också är väldigt intresserad av det, säg historia till exempel. Om du sökt till det och det känns "meh", skulle jag säga nej. Om det är någonstans mittemellan så kan du väl testa ett halvår och eventuellt hoppa av. BTW, fick du 0.1 på högskoleprovet? Haha JK
Citera
2017-12-09, 22:23
  #3
Medlem
Du verkar inte brinna för yrket, och läraryrket är ett sånt yrke som du måste brinna för helt enkelt med tanke på den tunga arbetsbelastningen. I synnerhet om du har tankar på att vara verksam på högstadie/gymnasie där det faktiskt ställs lite krav från elever.

Det är bara du som kan svara på om det är värt att göra de uppoffringar som du räknar upp. Men jag tror som sagt att du redan vet svaret själv.
Citera
2017-12-09, 22:26
  #4
Medlem
JehovasFittslems avatar
330 poäng blir det bara om du väljer vissa speciella ämneskombinationer, det normala är 300 poäng.

Om jag ska komma med ett råd så är det att sondera vilka möjligheter du har till specialupplägg där kommunen finansierar delar av din utbildning. Verkar vara på gång på rätt många ställen att man tex låter lärarstudenter jobba samtidigt som de pluggar till lärare i något bristämne.
Citera
2017-12-09, 23:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellic
Fick antagningsbeskedet idag om att jag kan starta på ämneslärarprogrammet VT18.
Jag är inte helt hundra på om jag är redo att studera 330 hp över 5 år, för att bli lärare - ett yrke som det råder blandade känslor om.

Jag hör rådet ofta, att man ska göra det som känns bäst, det som man tror på och att man ska vilja bli det man studerar - men det är ju rätt svårt att förbise att man idag har fast heltidstjänst, med en skaplig lön hos kommunen, vanligt knegarbete med enkla arbetsuppgifter. Det är så det ser ut idag.

Ska jag säga upp mig, blir det ju av med hälften av lönen, och får leva på CSN i 5 år - måste skära ned på allt möjligt från mat, kan inte äga bil eller resa som jag vill. Dessutom måste jag sommarjobba de närmsta 5 åren.

Jag har hört lite om att lönerna trissats upp en del och att det kan fortsätta iom lärarbristen, men frågan är om det är värt. Miljön känns inte stabil heller. Ni som pluggar eller har pluggat till ämneslärare, är det värt det? Är det värt att studera i ett halvt deccenium?


Som en ganska erfaren lärare med 40 års erfarenhet i branschen avråder jag dig från att börja med utbildningen tills politikerna har ändrat sin ståndpunkt i skolpolitiken. Det går inte att bedriva undervisning i dagens skola.

Lönerna är det minsta vi lärare tänker på (då vi har löner på 25-60 00), utan det är arbetsmiljön och företagstänket i skolorna som gör att det är lärarbrist.
Citera
2017-12-09, 23:23
  #6
Medlem
Jag har också varit lärare i 40 år, och är det fortfarande. Det har ibland varit skitjobbigt, men jag ångrar inte en dag!
Citera
2017-12-09, 23:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbabo10
Jag har också varit lärare i 40 år, och är det fortfarande. Det har ibland varit skitjobbigt, men jag ångrar inte en dag!

Givetvis är det så, men det är enbart genom lärarbrist som politikerna inser att lärarna inte vill jobba i den arbetsmiljö de har idag, där de med ena handen har det fulla juridiska tillsynsansvaret för barnen och med den andra handen är fjättrade så att de inte får göra någonting alls för att se till att ansvaret uppfylls. Det är bara bristen på lärare som gör att politiker vaknar upp och återställer skolväsendet till det var på 60-talet.
Citera
2017-12-09, 23:58
  #8
Medlem
Jag tror du ska avvakta om du är osäker. De lärare som har arbetat i många år ångrar sig sällan, för ur många aspekter är det ett roligt jobb. Men om man inte är säker från början kan man ju bland annat fundera över om man vill ha i runda slängar runt 400 000 i studieskulder för att ta ett jobb som man kanske inte vill ha.
Du kan väl söka en gång till om du ångrar dig längre fram? Lärarbristen kommer finnas ett bra tag framöver.
Citera
2017-12-10, 00:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinamia
Jag tror du ska avvakta om du är osäker. De lärare som har arbetat i många år ångrar sig sällan, för ur många aspekter är det ett roligt jobb. Men om man inte är säker från början kan man ju bland annat fundera över om man vill ha i runda slängar runt 400 000 i studieskulder för att ta ett jobb som man kanske inte vill ha.
Du kan väl söka en gång till om du ångrar dig längre fram? Lärarbristen kommer finnas ett bra tag framöver.

Själv läste jag 4,5 år till ämneslärare. Trodde att det kunde va kul men brann inte för det. Jobbade 1 år och insåg att det nog inte var något för mig. Började därefter med ett knegaryrke men efter 10 år började jag en ny universitetsutbildning i ett ämne som jag verkligen var intresserad av. Jobbade med detta några år och startade sen eget i en bransch som inte har någon som helst anknytning till mina universitetsexamina.

Så kör om du känner för det just nu, annats skiter du i det och kör vidare i de spåren du har nu. Det spelar ingen roll. Allt löser sig och till slut trillar allt på plats och pengarna trillar in och du mår bra.
Citera
2017-12-10, 13:18
  #10
Medlem
5 års utbildning och du kommer ha användning för kanske 1 år. Man borde göra om lärarprogrammet till en KY-utbildning på högst 2 år.

Läs gärna tråden om "sanningen om lärarprogrammet" den är verkligen spot on.

Gick själv programmet i 1 år, blev erbjuden jobb med en lön som låg 500 SEK under de med examen. Ska man verkligen plugga i 5 år för att tjäna 500 SEK mer per månad?

Du kommer få utbilda Somalier på lågstadienivå trots att du är utbildad på gymnasienivå. Det är så många idioter som släpps igenom med "G" bara för att lärarna vill slippa se dem. Den nivån du kommer ha är inte anpassad för verkligheten där dina tonåringar kommer befinna sig på en mycket låg nivå.

Du kommer slita håret av dig när du inser att du bara kan uppnå 10% av din potential - och allt det intressanta, de avancerade teoretiska diskussionerna - kommer utebli.

Det är också mycket politik i skolan där eleverna har överhanden. Om du säger fel pronomen till någon kan du få sparken, eller i alla fall en tillsägning och känna dig helt inkompetent.

Ovanpå det har alla barn datorer, men ingen vet hur de ska användas. Föräldrarna är mycket positiva till datorer, likaså rektorerna som använder datorn som marknadsföringsmedel för att konkurrera med friskolorna.

Vissa elever kommer spendera 3 år med att surfa på 9GAG och kommer inte skriva ett ord. Ger du dem F i betyg kommer du få arga hat-spam-mejl av deras anhöriga.

BLI FÖR HELVETE INTE LÄRARE!!!!! Om du så får 35k i ingångslön är det inte värt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback