Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-10, 21:13
  #13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns just inte mycket annat det kan vara mer än att kniven/knivarna av någon anledning inte kommer åt att kunna skära köttet. Eller att vinkeln på kniven/knivarna är felaktig beroende på vilken teknik det är frågan om att trycka ut köttet.

Och tillverkningsfel kommer alltid att kunna inträffa även hos den bästa leverantören.
Visst kan det mycket väl vara så!

Å andra sidan så kan det vara som jag tror att det förhåller sig, nämligen att maskinen inte riktigt klarar av jobbet pga alltför svag motor . Jag har som sagt själv råkat ut för det.

Det skulle dessutom kunna vara en kombination av dessa två punkter!

~Paul~
Citera
2017-12-10, 21:26
  #14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst kan det mycket väl vara så!

Å andra sidan så kan det vara som jag tror att det förhåller sig, nämligen att maskinen inte riktigt klarar av jobbet pga alltför svag motor . Jag har som sagt själv råkat ut för det.

Det skulle dessutom kunna vara en kombination av dessa två punkter!

~Paul~
Nja...
Har du inte en ursvag motor bör den kunna skära igenom ändå om knivarna är vassa nog.
Det en svag motor brukar jobba sig med är utmatningen av köttet imho.

600 W är en rätt bra motor ändå faktiskt.
0.8 hp, det får du iväg en rätt stor gubbe på en moppe enkelt i en 30 km/h.
Att det inte skulle vara kraft nog för att skära igenom kött får du inte mig att tro på.
Antingen är det något konstruktionsfel eller bara så enkelt som just slöa knivar.
Citera
2017-12-10, 21:41
  #15
Medlem
Kanske ett alltför elementärt tips, men kolla för säkerhets skull att du har vänt skäret rätt när du satte ihop kvarnen. Sitter den felvänd kommer den inte att klara att mala vidare värst. Jag vet av egen erfarenhet (det är faktiskt lätt gjort om man inte är noga).
Ett annat tips är att när du är klar med malningen och har diskat kvarnen - smörja in skäret med matolja eller något annat fett så rostar den inte.
Citera
2017-12-10, 21:52
  #16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nja...
Har du inte en ursvag motor bör den kunna skära igenom ändå om knivarna är vassa nog.
Det en svag motor brukar jobba sig med är utmatningen av köttet imho.
Vi har helt klart olika erfarenheter.

De maskiner jag jämför är av samma fabrikat - Bosch. Båda heter MUM men med olika nummer i modellnamnet. Själva kvarnarna ser i mina ögon likadana ut. Den enda skillnaden är just motorstyrkan.

~Paul~
Citera
2017-12-11, 09:20
  #17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vi har helt klart olika erfarenheter.

De maskiner jag jämför är av samma fabrikat - Bosch. Båda heter MUM men med olika nummer i modellnamnet. Själva kvarnarna ser i mina ögon likadana ut. Den enda skillnaden är just motorstyrkan. Eller har samma vinkel på kniven då en svagare behöver en mindre vinkelyta.

~Paul~
Det är inte en fråga om erfarenheter direkt, utan snarare basal fysik.
En svagare motor kan behöva en lägre utväxling för att fixa jobbet men fixa jobbet borde den kunna göra och det är kanske där problematiken ligger hos dina modeller. De har samma utväxling till samma varvtal men har olika starka motorer.

Om du tänker efter, med en skruvdragare lyckas de prestera ett rätt stort moment fast de inte genererar så enormt många watt och det beror på deras utväxling, utan många standardmaskiner och proffsmodeller med för den delen ligger på just 600-800 W. Och skulle inte ett sådant moment klara av att kunna skära igenom kött med en vass roterande kniv när de klarar av att skruva in skruv i blött trä, metall och betong då är det frågan om ett konstruktionsfel eller slöa knivar imho.

Testa att limma fast ett skalpellblad på toppen på en plastaxel och kör det i en skruvdragare, kommer ju skära igenom köttet lika bra som om du höll i en skalpell eller en kniv i handen och försökte skära själv. Den har helt klart kraften som behövs för att göra jobbet. Problematiken som kan uppstå är att du inte har kraft nog att fixera skruvdragarens läge axiellt så en del av momentet går förlorat. I en fast fixtur slipper du ju den problematiken helt.

Sedan kan du slöa ner bladet och studera hur den kommer rotera köttet som om det satt på ett kebabspätt för att se vad som händer när knivarna blir slöa. Om något sliter den isär köttet i så fall vilket förklarar varför hinnor och fettstrukturer inte skärs igenom.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2017-12-11 kl. 10:08.
Citera
2017-12-11, 10:21
  #18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
1. En svagare motor kan behöva en lägre utväxling för att fixa jobbet men fixa jobbet borde den kunna göra och det är kanske där problematiken ligger hos dina modeller. De har samma utväxling till samma varvtal men har olika starka motorer.

2. Sedan kan du slöa ner bladet och studera hur den kommer rotera köttet som om det satt på ett kebabspätt för att se vad som händer när knivarna blir slöa. Om något sliter den isär köttet i så fall vilket förklarar varför hinnor och fettstrukturer inte skärs igenom.
1. Så kan det kanske vara. Så noga har jag inte läst på gällande dessa två modeller .

2. På den här punkten kan jag dock säga att knivarna är lika vassa och likaså konstruktionen av själva kvarnen med allt vad det innebär.

~Paul~
Citera
2017-12-11, 10:34
  #19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Så kan det kanske vara. Så noga har jag inte läst på gällande dessa två modeller .

2. På den här punkten kan jag dock säga att knivarna är lika vassa och likaså konstruktionen av själva kvarnen med allt vad det innebär.

~Paul~
Men det kan ju vara lite av problematiken...

En svagare kvarn kan behöva en mindre anläggningsvinkel på kniven för att kunna uppnå samma resultat då kraften saknas. Tänk stor kökskniv kontra en skalkniv om du skall skära kött.
Även om skalkniven är lite vassare är den större kniven effektivare då den har ett längre blad som utför själva skärandet i köttet.

En motorsvag kvarn kan behöva ha en mindre anläggningsvinkel på skärbladet och ett längre knivblad för att uppnå samma skäreffekt som en motorstark kvarn.

Låter ganska rimligt faktiskt...
Citera
2017-12-11, 10:42
  #20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Men det kan ju vara lite av problematiken...

En svagare kvarn kan behöva en mindre anläggningsvinkel på kniven för att kunna uppnå samma resultat då kraften saknas. Tänk stor kökskniv kontra en skalkniv om du skall skära kött.
Även om skalkniven är lite vassare är den större kniven effektivare då den har ett längre blad som utför själva skärandet i köttet.

En motorsvag kvarn kan behöva ha en mindre anläggningsvinkel på skärbladet och ett längre knivblad för att uppnå samma skäreffekt som en motorstark kvarn.

Låter ganska rimligt faktiskt...
Hm. Hur som helst så passar samma köttkvarn till båda maskinerna så jag tänker att ett litet test kunde vara på sin plats.

~Paul~
Citera
2017-12-11, 10:51
  #21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm. Hur som helst så passar samma köttkvarn till båda maskinerna så jag tänker att ett litet test kunde vara på sin plats.

~Paul~
Kul!

Då kan man få lära sig något nytt med lite tur.
Citera
2017-12-11, 11:00
  #22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kul!

Då kan man få lära sig något nytt med lite tur.
Ja .

Märkte precis att jag inte har rätt typ av styckningsdetalj hemma, dvs något med senor, kollagen, fett och brosk. Har bara "finare" kött hemma för närvarande. Alla maskiner klarar mala sådant kött.

Så det får vänta några dagar.

~Paul~
Citera
2017-12-11, 11:32
  #23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja .

Märkte precis att jag inte har rätt typ av styckningsdetalj hemma, dvs något med senor, kollagen, fett och brosk. Har bara "finare" kött hemma för närvarande. Alla maskiner klarar mala sådant kött.

Så det får vänta några dagar.

~Paul~
Det är lugnt, det får ta den tid det tar.
Bara kul att du har möjlighet och är generös att testa.
Citera
2017-12-11, 11:45
  #24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är lugnt, det får ta den tid det tar.
Bara kul att du har möjlighet och är generös att testa.
Inga problem . Skall bli intressant att se resultatet.

En liten sak till som underlättar när man har en starkare motor. Ibland när man vill få ut det sista och verkligen köra igenom senor och trilskande bitar så brukar jag mot slutet lägga in en näve med ströbröd. Det resulterar i att de sista köttresterna pressas ut. Det är i det här läget som diverse sega bitar får sig en sista genomkörare och allt hamnar slutligen i skålen.

Den eventuella lilla mängd ströbröd som kommer ut är lätt att avlägsna från toppen av köttfärshögen om man vill. Ofta så låter jag den dock vara kvar.

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback