Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 17:56
  #1
Medlem
Hejsan! Ligger just nu inne på psykakut, inte under lpt, utan något som kallas hsl...som jag inte kan något om. Men som jag förstår det, så är jag inte här på tvång. Men jag blir nekad all utomhusvistelse, både med personal och anhöriga. Men min fråga är, om jag inte är här under lpt, så kan jag väl inte nekas att gå ut om jag vill?
Citera
2017-12-09, 18:00
  #2
Medlem
HSL är den övergripande Hälso- och SjukvårdsLagen. Man avvaktar kanske beslut om tvångsvård av dig?

Säg att du vill få det förklarat.

Försök slappna av och ta det lugnt när du nu ändå är där.
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2017-12-09 kl. 18:03.
Citera
2017-12-09, 18:29
  #3
Medlem
HSL eller hälso- och sjukvårdslagen är den lag som gäller för alla som vårdas. Oavsett om du ligger på kirurgen eller på en psykavd.
Du är i din fulla rätt att inte ta emot den vården du erbjuds. Det är bara att skriva ut dig och gå hem.
Du har däremot inte rätt att kräva att få komma och gå som du vill till avdelningen.

Däremot skulle man kunna hålla dig kvar enligt LPT om en läkare gör en sådan bedömning.
Som någon skrev här ovan. Försök ta det lugnt, andas och bara vara.
Citera
2017-12-09, 18:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broderbanan
HSL eller hälso- och sjukvårdslagen är den lag som gäller för alla som vårdas. Oavsett om du ligger på kirurgen eller på en psykavd.
Du är i din fulla rätt att inte ta emot den vården du erbjuds. Det är bara att skriva ut dig och gå hem.
Du har däremot inte rätt att kräva att få komma och gå som du vill till avdelningen.

Däremot skulle man kunna hålla dig kvar enligt LPT om en läkare gör en sådan bedömning.
Som någon skrev här ovan. Försök ta det lugnt, andas och bara vara.

Tackar er båda för svar gubbar, har inga problem med att vara här, mest nyfiken. Trevlig kväll på er!
Citera
2017-12-09, 19:29
  #5
Medlem
Inte för att vara sån, men kan du inte bara fråga personalen nästa gång? De hjälper dig gladeligen med den typen av frågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback