Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 16:54
  #1
Medlem
Tjena. Bor nära ett område där man 2005 rev ett stort gammalt sanatorium. När jag var ute och gick idag hittade jag en grop jag aldrig sett förut. Märke att det låg lite glasbitar bland alla löv så tänkte se om det fanns något annat intressant under lövtäcket.

Jodå det gjorde det minsann, gropen var fylld med rivningsavfall som de verkar ha använt för att fylla hålet, osäker på om hålet gjordes för att kunna ha någonstans att göra sig av med avfallet, eller om det faktiskt fanns sedan tidigare och bara fylldes igen.

Det var i hur som helst fyllt med massa olika material, men mest glas och tegel. Tänker, får man verkligen dumpa glas bara så? Är ju förövrigt kommunen som äger marken, något man kan göra åt det alls? Inte så trevligt kan jag tycka med en massa bråte ute i skogen :/

Här kan ni se lite bilder jag tog(blev inte superbra): Bilder

Tack på förhand för alla svar!
Citera
2017-12-09, 17:11
  #2
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kagstrom2100
Tjena. Bor nära ett område där man 2005 rev ett stort gammalt sanatorium. När jag var ute och gick idag hittade jag en grop jag aldrig sett förut. Märke att det låg lite glasbitar bland alla löv så tänkte se om det fanns något annat intressant under lövtäcket.

Jodå det gjorde det minsann, gropen var fylld med rivningsavfall som de verkar ha använt för att fylla hålet, osäker på om hålet gjordes för att kunna ha någonstans att göra sig av med avfallet, eller om det faktiskt fanns sedan tidigare och bara fylldes igen.

Det var i hur som helst fyllt med massa olika material, men mest glas och tegel. Tänker, får man verkligen dumpa glas bara så? Är ju förövrigt kommunen som äger marken, något man kan göra åt det alls? Inte så trevligt kan jag tycka med en massa bråte ute i skogen :/

Här kan ni se lite bilder jag tog(blev inte superbra): Bilder

Tack på förhand för alla svar!

Låter märkligt att man gräver ett hål och dumpar rivningsavfall, så noga som regeringen är med miljön. Kolla upp med kommunen om det har gått rätt till.
Citera
2017-12-09, 17:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Låter märkligt att man gräver ett hål och dumpar rivningsavfall, så noga som regeringen är med miljön. Kolla upp med kommunen om det har gått rätt till.

Ja precis, tycker också det är märkligt. Ska ta och kontakta kommunen och fråga vad de tycker om saken.
Citera
2017-12-09, 21:00
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Väldigt olagligt men inte ovanligt. Så går det när man anställer den billigaste.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6708780
Citera
2017-12-10, 11:46
  #5
Medlem
borrasss avatar
Nej så får man inte göra, finns flera som åkt dit när dom grävt ner rivningsmassor.
Citera
2017-12-10, 12:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Väldigt olagligt men inte ovanligt. Så går det när man anställer den billigaste.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6708780

Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Nej så får man inte göra, finns flera som åkt dit när dom grävt ner rivningsmassor.

Kan tänka mig att kommunen anlitat något billigt företag, då kostnaden för att riva den enorma byggnaden säkert blev rätt dyrt.

Har i alla fall skrivit ett mail till kommunen, så återkommer med vad de säger.

Men tänkte på, det kanske inte var lika olagligt 2005? Lagarna kanske inte var lika strikta då?
Men då borde det väl inte vara lagliga att ha det ligga kvar nu om lagarna kring det har skärps?
Eller lagarna kanske bara gäller för byggnader som rivits nu?
Citera
2017-12-10, 14:00
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kagstrom2100
Kan tänka mig att kommunen anlitat något billigt företag, då kostnaden för att riva den enorma byggnaden säkert blev rätt dyrt.

Har i alla fall skrivit ett mail till kommunen, så återkommer med vad de säger.

Men tänkte på, det kanske inte var lika olagligt 2005? Lagarna kanske inte var lika strikta då?
Men då borde det väl inte vara lagliga att ha det ligga kvar nu om lagarna kring det har skärps?
Eller lagarna kanske bara gäller för byggnader som rivits nu?

2005 är inte länge sen, vi snackar 2005 inte 1905 och det är lika olagligt nu som då att dumpa skräp på kommunal mark oavsett om man gräver ner det eller ej.
Citera
2017-12-10, 14:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
2005 är inte länge sen, vi snackar 2005 inte 1905 och det är lika olagligt nu som då att dumpa skräp på kommunal mark oavsett om man gräver ner det eller ej.

Hmm... ja det är sant. Hoppas på att kommunen löser det! Vad kan man göra annars? Kontakta länsstyrelsen?
Citera
2017-12-10, 22:06
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kagstrom2100
Hmm... ja det är sant. Hoppas på att kommunen löser det! Vad kan man göra annars? Kontakta länsstyrelsen?

Man anmäler till polisen att man hittat rivningsrester som man tror är en fara för allmänheten, vem vet vilken skit som finns i gamla hus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback