Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 14:27
  #1
Medlem
Vad tror ni är svårast?

Att som svensk spelare komma till Finland ifrån SHL och lira i nåt mittenlag i SM-Liiga t.ex? Menar då svårighetsgraden, en del säger att i SHL är det mera stationerat spel än i Finland t.ex.

Eller som Finländare komma från Finland över till Sverige till SHL till nåt mittenlag och lira.

Har hört att svenska spelare som inte levererat i SHL kommit till finska högsta-ligan och där börjar dem leverera direkt och tvärtom såklart men i vilken utsträckning vet jag inte.

Såklart att isytan har stor betydelse mellan ligorna (SHL <-----> SM-Liiga).
Men all betydelse har jag svårt att tro.
Citera
2017-12-09, 15:42
  #2
Avstängd
Spelare som inte platsat i SHL är toppspelare i Liiga, tex Thorell.
Citera
2017-12-10, 03:28
  #3
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mffaren1994
Spelare som inte platsat i SHL är toppspelare i Liiga, tex Thorell.

Fast det där stämmer inte. Finska ligan ligger efter SHL, men det är inte jättemycket.

Thorell har ju utvecklats. Hade garanterat slagit in 25-30 P en säsong i SHL idag. Dåligt exempel. Han hade inte spelat i SHL på 3 säsonger när han lämnade för Finland.
Citera
2017-12-10, 03:34
  #4
Medlem
400Bens avatar
Personligen tror jag att finländare har lättare att anpassa sig till livet i Sverige än vad vi svenskar har att anpassa oss till livet i Finland. Detta beror på att det finns en hel del finnar redan i Sverige och att de förstår vårt språk på ett helt annat sätt än vi förstår deras.

Visst är svenska ligan mer defensiv, men finns ju spelare i SHL som brister defensivt också och finnar som är duktiga defensivt. Då svenska ligan är bättre än finska så får nog en spelare som spelar i säg Lag 8 i Finland komma till lag 12 i Sverige för att få en liknande roll.

Att svenska spelare som inte levererar i SHL skulle komma till finska ligan och leverera direkt vet jag inte riktigt om det stämmer. Det är väldigt få svenskar som drar till Finland och de som jag på rak arm kommer på som gjort det är ändå väldigt bra hockeyspelare. Möjligt att de hade 1-2 tunga säsonger bakom sej i SHL när de lämnade, men kunde nog lika gärna gått till en annan SHL-klubb och fått det lyftet. Tror inga finska spelare som inte levererar i deras liga tar sig till SHL.
Citera
2017-12-10, 06:32
  #5
Medlem
wagisbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mffaren1994
Spelare som inte platsat i SHL är toppspelare i Liiga, tex Thorell.

Här hört om honom där nu när du säger det.

Sen finns Bremberg, Tallinder och Stefan Öhman såg jag nu när jag sökte runt om just den saken.

Den sistnämnda (Stefan Öhman), han har lärt sig finska bland annat, otroligt hjälpande definitivt.
Citera
2017-12-10, 09:07
  #6
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wagisblom
Här hört om honom där nu när du säger det.

Sen finns Bremberg, Tallinder och Stefan Öhman såg jag nu när jag sökte runt om just den saken.

Den sistnämnda (Stefan Öhman), han har lärt sig finska bland annat, otroligt hjälpande definitivt.

Bremberg öste in poäng när han lämnade SHL för finska ligan, hade ett bättre poängsnitt i SHL tom säsongen innan.

Tallinder var i finska ligan en säsong efter att han vart i SHL och visst gick han från okänd till en bra lirare, men han var rätt ung då också.

Stefan Öhman lämnade SHL för finska ligan och precis som Bremberg gick hans poängsnitt ner första säsongen.

Nu var det nog inte det du menade, men väntar fortfarande på ett bra exempel på spelare som inte platsat i SHL som blivit toppspelare i finska ligan.
Citera
2017-12-10, 11:25
  #7
Medlem
wagisbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Bremberg öste in poäng när han lämnade SHL för finska ligan, hade ett bättre poängsnitt i SHL tom säsongen innan.

Tallinder var i finska ligan en säsong efter att han vart i SHL och visst gick han från okänd till en bra lirare, men han var rätt ung då också.

Stefan Öhman lämnade SHL för finska ligan och precis som Bremberg gick hans poängsnitt ner första säsongen.

Nu var det nog inte det du menade, men väntar fortfarande på ett bra exempel på spelare som inte platsat i SHL som blivit toppspelare i finska ligan.

Jonas Andersson t.ex, han lyckades inte i (Elitserien) och kom då över till Finland och där lossnade det.

https://www.svenskafans.com/hockeyzon/339289.aspx

Finns en del svenskar som lirat och lirar där ändå ju, såklart det är mera finländare i SHL men troligtvis är det mest topp-spelarna från Finska ligan som kommer hit självklart, man vill ju ha dem bästa givetvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback