Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 13:38
  #1
Medlem
För några dagar sedan, köpte jag fläskytterfilé, som jag gjorde "wienerschnitzlar" av. Nu har jag kvar en bit, som jag tänker frysa.

Vad är bäst? Ska jag bara skära filén i skivor, eller banka ut skivorna, eller göra färdiga schnitzlar innan jag fryser dem?
Citera
2017-12-09, 14:38
  #2
Medlem
maxorrs avatar
vaccumpacka för bästa hållbarhet
Citera
2017-12-09, 14:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
För några dagar sedan, köpte jag fläskytterfilé, som jag gjorde "wienerschnitzlar" av. Nu har jag kvar en bit, som jag tänker frysa.

Vad är bäst? Ska jag bara skära filén i skivor, eller banka ut skivorna, eller göra färdiga schnitzlar innan jag fryser dem?

Jag skulle frysa biten och sedan tina upp den och skiva den till nya schnitzlar innan den är helt tinad, enklare att få snygga skivor då.
Men det är jag det, om det är bäst vet jag egentligen inte annat än att det erfarenhetsmässigt känns som det är bättre att frysa så stora stycken som möjligt. Tänk lövbiff vs hel bit av ryggbiff.
Citera
2017-12-09, 15:03
  #4
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
För några dagar sedan, köpte jag fläskytterfilé, som jag gjorde "wienerschnitzlar" av. Nu har jag kvar en bit, som jag tänker frysa.

Vad är bäst? Ska jag bara skära filén i skivor, eller banka ut skivorna, eller göra färdiga schnitzlar innan jag fryser dem?
Skär upp i skivor och frys in, jag brukar styckpaketera för att kunna tina upp en i taget. Hur tjocka skivor brukar du skära upp? Jag kör med ca 2 cm, tycker utbankade schnitzlar av fläskytterfilé krymper väldigt mycket men de är billiga och goda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback