Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 12:49
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Tänker då främst på asiatiska kök som kinarestauranger, men också mexikanska (även om just denna har blivit mer o mer genuin på sistone, i alla fall i Göteborg).

Hur började det hela med att man skulle göra kinesmat osv, men ändå inte?

Strimlad biff i sojasås och bambuskott, överfriterade räkor i nån sötsliskig sötsur sås osv. är ju stapeln på vilken svennebanankineskrog som helst, men varför finns det så få som är i alla fall mer autentiska?

Här i Göteborg kommer jag bara på två restauranger som är någorlunda, eller ÄR autentiska, och det var Canton House (som numera är nedlagt, R.I.P. Det var en grym restaurang. Älskade deras ångade kyckling med torkade liljor.) och Hing Wa med sin kinesiska meny.

Jag åt faktiskt på Hing Wa igår, uppskattad som alltid, och tog en titt på deras kinesiska meny och jag ser verkligen inget som på något sätt kunde skrämma iväg svensken för "främmande smaker".

Gung Paos kyckling som jag tog? Friterad kyckling, fast inte friterad på vanligt sätt (vet inte riktigt hur de gjort, kändes som bara mjöl), med en annan form av sötsur sås som var mer åt det syrliga hållet, vitlök och ris. Sjukt gott iaf och jag åt upp allt trots att kycklingen med lätthet hade räckt till två personer, haha.

Char siu - Söt kinesisk barbecuesås med grillat fläskkött special. Borde heller inte vara särskilt läskigt för genomsnittssvensken.

Falsk soppa - Kinesisk soppa med strimlat grissvål, fiskbullar och Tofu. Tofu låter läskigt, men det smakar ju ingenting, eller snarare smakar det som det det ligger och gottar sig med.

Fiskhuvud i gryta. Denna förstår jag kanske låter läskig, men som jag förstår det äter man inte huvudet utan bara det runt omkring?

Så vad är grejen? Ingen av de rätter jag listade från kinesiska menyn är ju särskilt främmande eller läskiga. Så hur kom det sig att kinesrestauranger började försvenska sina menyer?

Och sen om vi tar upp mexikanen lika gärna, så tog det säkert flera decennium innan det började ploppa upp mexikanska taco- och burritobarer med mer autentiska ingredienser än vanlig jäkla köttfärs i tacon.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2017-12-09 kl. 13:06.
Citera
2017-12-09, 12:52
  #2
Medlem
knasen79s avatar
Råvarorna skeppades inte runt då som idag.
Citera
2017-12-09, 13:14
  #3
Medlem
Strimlad biff i sojasås och bambuskott är äkta kinamat.
Citera
2017-12-09, 13:18
  #4
Medlem
Dom vill väl tjäna pengar på sin verksamhet

Kokt fiskhuvud är ingen storsäljare.
Citera
2017-12-09, 13:30
  #5
Medlem
Pershagen76s avatar
Givetvis så är detta för att kineserna vill sälja sin mat i Sverige och vill du inte servera något som svennebanan inte tycker är konstigt och främmande.

Sen finns det ju inte EN sorts kinesisk mat, det som TS räknat upp är ju väldigt mycket Sanghai och närområden, åker du til andra delar i Kina så kommer maten vara väldigt annorlunda. Min favorit är maten från Sichuan (osäker på stavning), den är kryddigare och mer mångfaldig i smaken istället för all den söta mat du hittar i Sverige och Shanghai. Det finns en grym resturang i Stockholm som fokuserar på den (Surfers).
Citera
2017-12-09, 13:32
  #6
Medlem
tarsiers avatar
Detta har varit uppe som ämne förut. Jag tror man kom fram till att det finns någon rik kines (Benny Wu var nog namnet) som äger väldigt många kinarestauranger i åtminstone Stockholm, och därav likriktningen. Till syvende och sist handlar det ju såklart om pengar också, man satsar hellre på ett safe bet a la västerländsk asiatisk mat än det riktiga. Om du själv hade öppnat en restaurang i ett främmande land där din målgrupp inte är invandrare från ditt hemland, hade du verkligen vågat satsa på att köra autentiskt?

De få restauranger som vågar satsa på det "autentiska" gör ju det för att det finns ett stort antal asiater i området som är redo att gå dit och käka.

Jag tror framför allt att du gravt överskattar medelsvenssons villighet att testa "riktig" asiatisk mat. Mina föräldrar älskar maten från deras lokala thaihak men jag har verkligen svårt att förstå det. Jag tror det är lätt att uppskatta det när man själv suger på att laga mat och vuxit upp med färdigrätter, konserver och svensk mat i allmänhet som visserligen kan vara god men lite tråkig.

Sen tycker jag att västerniserad asiatisk mat får orimligt mycket skit av konnässörer som dig. Jag åt en klassisk västerniserad kinesisk rätt nyligen, General Tso Chicken och det var jävligt gott. Det var dock inte buffé, även om restaurangen hade en buffé. Kinabufféer tycker jag sällan är rakt ut äckliga dock, men heller inte så goda som svensson vill få det till. Men om jag ska äta buffémat så blir det kinabuffé.

Jag har en kinesisk vän som bjudit mig på en del och som även tagit mig till en restaurang med mer autentiskt mat. Det jag åt på restaurangen var friterat fläsk med sötsur sås och det var godare än General Tsos chicken, men inte så jävla mycket godare. Men efter att ha fått lite insyn i kinesisk matkultur genom den mat han själv bjudit mig på så känns det ändå som det är lite överskattat, och att den kinesiska maten har sina avigsidor precis som den svenska. Ofta ska det vara starka smaker - chili, soja, vitlök, ingefära, vinäger - som kan bli ganska jobbigt. Och för helvete, koriander...nej tack!
Man lagar allt tillsammans och det är mycket olja vid höga temperaturer. Om det bränns så gör det inte så mycket, det går ner ändå.

Ibland vill man bara ha lite potatis, kött och brunsås som inte smakar så sjukt mycket men ändå är jävligt gott.

Om det är något som svenskarna borde öppna ögonen för så är det nog kinesiskt/asiatiskt te. Det som jag fått av min kinesiska vän är så enkelt och gott. Jag vet inte vad skillnaden är mellan det som går att köpa på Ica och det jag fått från Kina, men först och främst tycker jag att man borde sluta att tramsa sig med att ha massor av olika smaker på te. Några stycken går väl an men nu är det ju regel att te måste vara smaksatt med t.ex. citron, bergamott, blåbär, vanilj, persika, mango, apelsin, gud vet vad fan mer - gärna allt samtidigt. Citron, bergamott eller vanilj kan väl funka men europeiska tetillverkare borde lära sig att hålla det enkelt.
__________________
Senast redigerad av tarsier 2017-12-09 kl. 13:39.
Citera
2017-12-09, 14:12
  #7
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Detta har varit uppe som ämne förut. Jag tror man kom fram till att det finns någon rik kines (Benny Wu var nog namnet) som äger väldigt många kinarestauranger i åtminstone Stockholm, och därav likriktningen. Till syvende och sist handlar det ju såklart om pengar också, man satsar hellre på ett safe bet a la västerländsk asiatisk mat än det riktiga. Om du själv hade öppnat en restaurang i ett främmande land där din målgrupp inte är invandrare från ditt hemland, hade du verkligen vågat satsa på att köra autentiskt?

De få restauranger som vågar satsa på det "autentiska" gör ju det för att det finns ett stort antal asiater i området som är redo att gå dit och käka.

Jag tror framför allt att du gravt överskattar medelsvenssons villighet att testa "riktig" asiatisk mat. Mina föräldrar älskar maten från deras lokala thaihak men jag har verkligen svårt att förstå det. Jag tror det är lätt att uppskatta det när man själv suger på att laga mat och vuxit upp med färdigrätter, konserver och svensk mat i allmänhet som visserligen kan vara god men lite tråkig.

Sen tycker jag att västerniserad asiatisk mat får orimligt mycket skit av konnässörer som dig. Jag åt en klassisk västerniserad kinesisk rätt nyligen, General Tso Chicken och det var jävligt gott. Det var dock inte buffé, även om restaurangen hade en buffé. Kinabufféer tycker jag sällan är rakt ut äckliga dock, men heller inte så goda som svensson vill få det till. Men om jag ska äta buffémat så blir det kinabuffé.

Jag har en kinesisk vän som bjudit mig på en del och som även tagit mig till en restaurang med mer autentiskt mat. Det jag åt på restaurangen var friterat fläsk med sötsur sås och det var godare än General Tsos chicken, men inte så jävla mycket godare. Men efter att ha fått lite insyn i kinesisk matkultur genom den mat han själv bjudit mig på så känns det ändå som det är lite överskattat, och att den kinesiska maten har sina avigsidor precis som den svenska. Ofta ska det vara starka smaker - chili, soja, vitlök, ingefära, vinäger - som kan bli ganska jobbigt. Och för helvete, koriander...nej tack!
Man lagar allt tillsammans och det är mycket olja vid höga temperaturer. Om det bränns så gör det inte så mycket, det går ner ändå.

Ibland vill man bara ha lite potatis, kött och brunsås som inte smakar så sjukt mycket men ändå är jävligt gott.

Om det är något som svenskarna borde öppna ögonen för så är det nog kinesiskt/asiatiskt te. Det som jag fått av min kinesiska vän är så enkelt och gott. Jag vet inte vad skillnaden är mellan det som går att köpa på Ica och det jag fått från Kina, men först och främst tycker jag att man borde sluta att tramsa sig med att ha massor av olika smaker på te. Några stycken går väl an men nu är det ju regel att te måste vara smaksatt med t.ex. citron, bergamott, blåbär, vanilj, persika, mango, apelsin, gud vet vad fan mer - gärna allt samtidigt. Citron, bergamott eller vanilj kan väl funka men europeiska tetillverkare borde lära sig att hålla det enkelt.


Ja alltså, egentligen är jag inte ute efter att stampa på den svenska maten. General Tso's kyckling är jäkligt god, fast ärinte det mer amerikansk kinesisk? Inte sett i Sverige utan alltid fått äta det i Chinatown i USA.

Det var någon annan som berättade om olika områden vilket jag är med på. Szechuan-mat är jäkligt god, men det är väl mest från området kring Shanghai som de flesta kineser i Sverige kommer ifrån, och möjligtvis Hong Kong när britterna gav tillbaka det till Kina? Så inte så märkligt att den mer autentiska, om än begränsad, främst kommer därifrån.
Citera
2017-12-09, 16:50
  #8
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tänker då främst på asiatiska kök som kinarestauranger, men också mexikanska (även om just denna har blivit mer o mer genuin på sistone, i alla fall i Göteborg).

Därför en klar majoritet av svenskarna vill ha försvenskad kinamat. Svenskarna gillar helt enkelt biff med bambuskott och friterat fläsk med sötsur sås. Det hela blir inte bättre av att många föredrar mängd framför kvalitet. Det är ingen tillfällighet att "kinabuffé" är populärt, kunderna vill helt enkelt ha det.

Däremot så finns det, i alla fall i Stockholm, restauranger som serverar genuinare kinamat. Kika på t.ex de här:
http://main.restaurantchina.se/meny/
http://lillakina.com/meny/varmr-tter.html



Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ja alltså, egentligen är jag inte ute efter att stampa på den svenska maten. General Tso's kyckling är jäkligt god, fast ärinte det mer amerikansk kinesisk? Inte sett i Sverige utan alltid fått äta det i Chinatown i USA.
Finns på flera restauranger, bla:
http://restaurangkinasalt.se/a-la-carte-meny/
Citera
2017-12-09, 17:33
  #9
Medlem
Även europeisk mat försvenskas ju. Gulasch och pizza är exempel på det. Det sägs ofta att asiatisk mat är det som försvenskas mest, men om det sedan stämmer vet jag inte.

För övrigt är det inte upp till TS att bestämma vilka rätter som är främmande och läskiga, och vilka som inte är det. Även om man exempelvis inte äter fiskhuvudet i grytan, så kan det ändå uppfattas som främmande och/eller läskigt, för det är inte så vi brukar servera en fiskrätt i Sverige. Finns ju annan mat som kan uppfattas som annorlunda, och inget som folk blir sugna på att äta. Som hajfenor och anktungor. En annan anledning till försvenskad mat kan bero på att viss mat är väldigt kryddstark, och det är en kontrast till svenska smaker (för det mesta). Så rätterna brukar få mildare smaker (även om de fortfarande kan uppfattas som kryddiga).
Citera
2017-12-12, 21:31
  #10
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ja alltså, egentligen är jag inte ute efter att stampa på den svenska maten. General Tso's kyckling är jäkligt god, fast ärinte det mer amerikansk kinesisk? Inte sett i Sverige utan alltid fått äta det i Chinatown i USA.

Det var någon annan som berättade om olika områden vilket jag är med på. Szechuan-mat är jäkligt god, men det är väl mest från området kring Shanghai som de flesta kineser i Sverige kommer ifrån, och möjligtvis Hong Kong när britterna gav tillbaka det till Kina? Så inte så märkligt att den mer autentiska, om än begränsad, främst kommer därifrån.

Och varför är amerikaniserad kinamat bättre än försvenskad kinamat? Inget av det är ju äkta kinesiskt.
Citera
2017-12-18, 23:41
  #11
Medlem
Big Bosss avatar
Lai Wa har också några äkta kinesiska rätter på menyn.

Super Rullband har konstigt nog en hel autentisk meny från kina. Gå dit Nihenna, betydligt fler rätter o annat kök än Hing Wa.

https://superrullband.nu/page/13/
Jag har ätit B10 från den menyn och fy helvete vad starkt det var.

Jag gillar både och. Currykycklingen på Hing Wa är jävligt god också o deras stekta ris o nudlar också.
__________________
Senast redigerad av Big Boss 2017-12-18 kl. 23:48.
Citera
2017-12-25, 17:13
  #12
Medlem
Om du öppnade svensk krog i Saudiarabien, skulle du då servera skinka? Lycka till med omsättningen... Och den medföljande pöbeln.

Lite som att en kinakrog här skulle servera hund, jag hade besökt ägaren med ett baseballträ.

Olika råvaror och kryddor är helt enkelt olika populärt i olika kulturer. Samt såklart andra kulturella yttringar, religion, synen på djurrätt m.m.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback