Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-09, 20:39
  #25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Om nu blodsockernivåer och insulin sköter sig helt själv. Varför får man då "sockersug"/blir på dåligt humör och varför bör man äta med 3h mellanrum enligt livsmedelsverket?

Vadå "varför"? Det är en komplex fråga och går inte enbart att skylla på blodsockernivåer. Vet heller inte vart du läst att man bör äta med tre timmars mellanrum, ytterst tveksam till att det står som råd på livsmedelsverket. Hänvisa till källa.
Citera
2017-12-09, 20:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vadå "varför"? Det är en komplex fråga och går inte enbart att skylla på blodsockernivåer. Vet heller inte vart du läst att man bör äta med tre timmars mellanrum, ytterst tveksam till att det står som råd på livsmedelsverket. Hänvisa till källa.

Du kan ju försöka förklara alt. hänvisa till källa du med. Vad ska vi skylla på annat än insulin-och blodsockernivåer?

Du har rätt att det faktiskt inte står något om "var tredje timme" på livsmedelsverkets hemsida. Dock tror jag det är något som fler än jag blivit itutade vid kostundervisning i skolan etc.
__________________
Senast redigerad av Decimal1 2017-12-09 kl. 20:58.
Citera
2017-12-09, 20:58
  #27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Du kan ju försöka förklara alt. hänvisa till källa du med.

Du har rätt att det faktiskt inte står något om "var tredje timme" på livsmedelsverkets hemsida. Dock tror jag det är något som fler än jag blivit itutade vid kostundervisning i skolan etc.

Nej, jag vet inte orsaken till varför vissa upplever ett sötsug, och det är nog inte enbart en enskild sak heller. Jag behöver inte hänvisa till källa eftersom det inte var jag som kom med påståendet.
Citera
2017-12-09, 20:59
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, jag vet inte orsaken till varför vissa upplever ett sötsug, och det är nog inte enbart en enskild sak heller. Jag behöver inte hänvisa till källa eftersom det inte var jag som kom med påståendet.

Du hävdar ju att kosten inte påverkar insulin-och blodsockernivåerna, vilket den gör.
Citera
2017-12-09, 21:05
  #29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Du hävdar ju att kosten inte påverkar insulin-och blodsockernivåerna, vilket den gör.

Gör jag? Vart hävdar jag detta?
Citera
2017-12-09, 21:08
  #30
Medlem
"Återigen, blodsockerreglering och insulin sköter sig självt hos en frisk person."

Men verkligheten ser ju faktiskt inte ut så. Insulinnivåerna och blodsockret beror till största del av kosten.

Den allmänna uppfattningen om varför man blir "sötsugen", "grinig" och typ köper en snickers i kön på ica är att man av någon anledning vill reglera sitt blodsocker.

Varför vill man då detta? Jo, det beror på vad man ätit innan och hur det i sin tur påverkade insulin- och blodsockerbalansen.
__________________
Senast redigerad av Decimal1 2017-12-09 kl. 21:13.
Citera
2017-12-09, 21:09
  #31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
"Återigen, blodsockerreglering och insulin sköter sig självt hos en frisk person."

Ja, och vad är fel i den texten?
Citera
2017-12-09, 21:19
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, och vad är fel i den texten?

se ovan.
Citera
2017-12-09, 21:28
  #33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
se ovan.

Jag har aldrig hävdat att kosten inte påverkar, vilket du påstår att jag har. Jag skrev att kroppen sköter reglering av blodsocker och insulin själv, om man är frisk. Vilket betyder att även om du äter t.ex kolhydrater som höjer blodsockret (för stunden) så kommer insulinet sänka blodsockret till en normal nivå igen, hur lång tid detta tar beror på, men blodsockerregleringen sköter sig självt fortfarande och ser till att det aldrig blir för lågt.

Detta är off-topic så jag avslutar diskussionen här.
Citera
2017-12-09, 22:01
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag har aldrig hävdat att kosten inte påverkar, vilket du påstår att jag har. Jag skrev att kroppen sköter reglering av blodsocker och insulin själv, om man är frisk. Vilket betyder att även om du äter t.ex kolhydrater som höjer blodsockret (för stunden) så kommer insulinet sänka blodsockret till en normal nivå igen, hur lång tid detta tar beror på, men blodsockerregleringen sköter sig självt fortfarande och ser till att det aldrig blir för lågt.

Detta är off-topic så jag avslutar diskussionen här.

Från början är det ju du som dragit iväg på detta off-topic-sidospår.

Med ett stabilt blodsocker utan svängningar och utan risk för sötsug samt tillgång till energi genom ketonkroppar från sitt kroppsfett borde ts ha större chans att må bättre under exempelsevis periodisk fasta (hoppa över frukost) än om denne äter kolhydratbaserad insulin- och blodsockerpåverkande kost.

Gör du det, trevligt att råkas!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback