Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 08:33
  #1
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Jag såg för ett tag sedan ett program på tv om Dubais flygplats där ett par resenärer från Indien blev stoppade med 3 st resväskor fulla med bark/träflisor ifrån ett träd som hette Agarträd.
Det var tydligen väldigt dyr och värdefull bark som enligt tulltjänstemännen kunde inbringa upp emot 100 000 dollar för de 3 väskorna med bark/träflisor när de såldes till företag som använde detta trädslag till att göra parfym.

Jag har nu kollat lite på nätet, men svenska sidor verkar inte vara särskilt insatta i detta då det mest pratas om användningen inom parfymindustrin på de sidorna.
Jag är alltså intresserad av att kolla upp om det finns någon realistisk möjlighet att odla dessa träd i Sverige och tjäna sig en slant när de i framtiden vuxit till sig.

Trädet skall tydligen växa vilt i Asien men vara fridlyst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aquilaria_malaccensis

Vad tror flashbacks odlarelit om detta, går det att odla detta träd i Sverige och var/hur får man tag på frön?
Citera
2017-12-09, 08:52
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
https://m.alibaba.com/showroom/aquil...laccensis.html

Frö hittar du här.
Citera
2017-12-09, 09:11
  #3
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Tipset mottages tacksamt.
Citera
2017-12-09, 10:20
  #4
Medlem
FYI: Det räcker inte med själva trädet. Kådan man vill åt bildas genom angrepp av en (sporsäcks)svamp, Phaeoacremonium parasitica.
Citera
2017-12-09, 10:34
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag såg för ett tag sedan ett program på tv om Dubais flygplats där ett par resenärer från Indien blev stoppade med 3 st resväskor fulla med bark/träflisor ifrån ett träd som hette Agarträd.
Det var tydligen väldigt dyr och värdefull bark som enligt tulltjänstemännen kunde inbringa upp emot 100 000 dollar för de 3 väskorna med bark/träflisor när de såldes till företag som använde detta trädslag till att göra parfym.

Jag har nu kollat lite på nätet, men svenska sidor verkar inte vara särskilt insatta i detta då det mest pratas om användningen inom parfymindustrin på de sidorna.
Jag är alltså intresserad av att kolla upp om det finns någon realistisk möjlighet att odla dessa träd i Sverige och tjäna sig en slant när de i framtiden vuxit till sig.

Trädet skall tydligen växa vilt i Asien men vara fridlyst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aquilaria_malaccensis

Vad tror flashbacks odlarelit om detta, går det att odla detta träd i Sverige och var/hur får man tag på frön?

Inte direkt en investering som du själv kommer att få nytta med..Kan föreställa mig att det tar 20-30 år ev mer att få fram träd stora nog för att ta bark från. Jag antar att de kommer växa betydligt långsammare i Sverige om de kan klara en vinter.Men toppen för ev barn, barnbarn..Det gäller det mesta inom skogsindustrin.. man investerar för kommande generationer inte för sig själv..
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2017-12-09 kl. 10:36.
Citera
2017-12-10, 07:56
  #6
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
FYI: Det räcker inte med själva trädet. Kådan man vill åt bildas genom angrepp av en (sporsäcks)svamp, Phaeoacremonium parasitica.
Ja jag såg det när jag gjorde lite mer research.
dom brukar skala av lite bark för att komma in till trät så att de kan smitta trädet med svampen, det är det dom sedan tar hand om och som gör att trät blir så värdefullt.

Ja enkelt ska det ju tydligen inte vara.

Hittade dock en bättre wikilänk då jag gogglade på utrikiska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Agarwood

Upp till 100 000 dollar/kg kan det kosta tydligen.
Citera
2017-12-10, 08:00
  #7
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Inte direkt en investering som du själv kommer att få nytta med..Kan föreställa mig att det tar 20-30 år ev mer att få fram träd stora nog för att ta bark från. Jag antar att de kommer växa betydligt långsammare i Sverige om de kan klara en vinter.Men toppen för ev barn, barnbarn..Det gäller det mesta inom skogsindustrin.. man investerar för kommande generationer inte för sig själv..
Nej att det inte var snabba pengar jag var ute efter är helt korrekt.
Jag skulle dock vilja kunna ha massor av olika saker att tjäna lite extrapengar på när jag hittat mitt drömhus långt ute i bushen, och att plantera lite träd som man sen skulle kunna använda för att få en ekonomiskt behaglig ålderdom skulle ju kunna vara en schysst grej.
Om det tar runt 20-30 år så hinner jag förhoppningsvis skörda träden själv, hoppas jag.
__________________
Senast redigerad av IbrahimZlatanovic 2017-12-10 kl. 08:02.
Citera
2018-01-02, 22:12
  #8
Medlem
Baalzamons avatar
Det är ett tropiskt/subtropiskt träd som inte klarar vinterväder, det kan inte odlas i Sverige
Citera
2018-01-03, 08:14
  #9
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det är ett tropiskt/subtropiskt träd som inte klarar vinterväder, det kan inte odlas i Sverige
Jo jag är medveten om att det växer på lite sydligare breddgrader än våra, men det finns exempel på andra växter som, enligt de som påstår sig veta, inte kan växa där dom ändå har planterats och klarat av att överleva.
Ett exempel från Dalarna där en kille odlar Mullbärsträd som inte skall klara av att växa i den zonen.
http://www.dt.se/dalarna/borlange/jo...rad-i-borlange

Det finns ju dessutom rätt många varianter av detta träd, och det växer bl.a i norra Indien och Kina vilkas klimat inte skiljer sig sådär extremt mycket från de platser där Mullbärsträd växer, så jag är inte helt övertygad om att man inte skulle kunna få dessa träd att växa även här i Sverige.

Hittade också en allmänt informativ sida om denna sorts träd som kan vara av intresse för tråden.
http://www.shenet.se/vaxter/orntrad.html
Citera
2018-01-03, 10:10
  #10
Medlem
Baalzamons avatar
Vit mullbär klarar 30-40 minusgrader så den är ganska enkel att klara om man bara planterar den på en solig och vindstilla plats så den får mycket värme på sommaren. Den kan inte jämföras med Agarträdet, men lycka till ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback