2017-12-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så nu är det fler än tidigare.
De smyger inte längre in under radareb för ett gratismål mat utan tycks ta plats och ställa till bråk.

Varför polisanmäler man dem inte?

Dom smög inte direkt in tidigare heller.. det kanske inte var några jätte bråk, men man visste definitivt att dom var där och det var ett problem. Det var därför vi fick tallriksmaskin för typ 12 år sen där jag gick.
Citera
2017-12-10, 20:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menusch
Dom smög inte direkt in tidigare heller.. det kanske inte var några jätte bråk, men man visste definitivt att dom var där och det var ett problem. Det var därför vi fick tallriksmaskin för typ 12 år sen där jag gick.

Villka är gratisätarna?

Funkar tallriksmaskin med tumavtryck eller kort?
Citera
2017-12-10, 20:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Villka är gratisätarna?

Funkar tallriksmaskin med tumavtryck eller kort?

Hoppas det är fattigpensionärerna
Senast redigerad av 57Emma 2017-12-10 kl. 20:49.
Citera
2017-12-10, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
En gymnasieskola i Uddevalla har anlitat väktare för att försöka få bukt med problemet med obehöriga personer som kommer och äter gratis lunch. De är så pass många att de tränger undan de reguljära eleverna så at de inte får plats i skolmatsalen. Detta har fortgått under hela höstterminen.

"Gratisätarna" var dessutom inblandade i minst en våldsam händelse på skolgården i förra veckan där en person blev misshandlad. Det lkåter inget vidare snällt att dels äta av andras mat utan att betala för den, och tränga bort dem som den är avsedd för, och sedan ställa till med en massa våldsamheter.

Min fråga är, vilka är dessa typer? Är det barn, "barn" (dvs. "barn"-inom parantes-varianten) eller vuxna? Skolluncher brukar ju inte direkt servera delikatesser så det lär väl inte vara småhungriga skolelever från andra skolor som inte fått tillräckligt mycket serverat hos sin egen skola?

https://www.aftonbladet.se/senasteny...cle26904729.ab

kanske det är några av reinfeldts 50 000 (eller är det 80 000 ingen som vet antagligen?) papperslösa arbetare?
Citera
2017-12-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
kanske det är några av reinfeldts 50 000 (eller är det 80 000 ingen som vet antagligen?) papperslösa arbetare?

och om det nu handlar om det här klientelet så kan vi väl bjuda på lunch när vi bjuder på allt annat?

"Papperslösa personer som inte fyllt 18 år ges rätt till:

Fullständig vård
Regelbunden fullständig tandvård
Läkemedel"

"Sedan juli 2013 har dessutom papperslösa barn rätt att gå i skolan. Alla barn mellan 6 och 18 år har nu laglig rätt till skolgång, även om papperslösa barn inte omfattas av skolplikten"

https://www.migrationsinfo.se/migrat...e/papperslosa/

snart är vi 15 miljoner i Sverige
Citera
2017-12-11, 00:17
Medlem
Skamligt att det ska behöva se ut såhär.
Bygg ut matsalen eller köp in mer mat om man nu ser det här som ett problem.
Ingen ska behöva vara matlös i Sverige 2017!
Citera
2017-12-11, 01:04
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Skolan är från förskola till gymnasium i samma byggnad om än i olika flyglar, men jag måste skämmas och säga att jag inte vet om det är samma lunchmatsal. Kanske inte... Bra påpekande av dig.

Frukosten är dock gemensam för alla klasser i en särskild sal som sedan blir "fritids", det sägs dock att det endast är yngre barn som äter där, min gissning är att det främst är några av de få barn som har resväg att tala om.

Jag kan dock än så länge inte lämna mitt barn själv i frukostsalen och tjänar därför ingen tid jämfört med att äta frukost hemma med familjen. Fast hela familjen kanske borde alltid äta i skolan för att tjäna pengar

Så du äter i samma matsal som din son? Man kan tänka sig att det är just många fattiga som tycker att detta är något positivt och att tanterna i matsalen särar lite extra på benen och släpper in folk som vill äta.
Citera
2017-12-11, 01:48
Medlem
Som vanligt så är det extremt lite konkret som kommer fram, mest en massa skit. Det enda som har kommit fram är vilken skola det handlar om (Östrabo)...efter 12(!) sidor.

Sen lite allmänna tankar (av icke-konkret innehåll).

Ok, gnäll och skämt om skolmaten har alltid funnits. För min del var den helt ok genom hela skolgången (sämre på högstadie- och gymnasium, men ändå ok). Dock helt irrelevant för frågan. Faktum är ju att folk uppenbarligen snyltäter bortom vad som kan anses "normalt" (ja, jag gick på gymnasiet under 90-talet och även då snyltåts det, dock knappast så att det någonsin var ett problem i den bemärkelsen. Jag antar att det gäller de flesta skolor).

Sen om vem som skall agera? Tja, visst kan jag tycka att det inte är lärarnas/rektorns roll att ta tag i problemet. Men däremot har nog väldigt många skolor någon form av "matvakt" (alltså en lärare som finns tillgänglig). Men visst, det är inte personalens grej att bråka om det går så pass långt som till våld (vilket inte är sagt, men jag antar att snyltarna skiter i vad personalen säger åt dom).

Polisen säger sedan en del och tipsar även om 11414. På allvar? Brottet det handlar om är snatteri, och jag betvivlar att personen som tar emot samtalet på LKC kommer att högprioritera detta. Inte heller patrullen som KANSKE får åka ut på "larmet". Det är nog gissningsvis ganska stor chans att någon polis inte är framme innan snyltarna har hunnit dra vidare. Hur ofta orkar då polisen ta emot dessa dagliga "larm"? innan de skiter i det mer eller mindre.

Handlar det om eu-migranter så skiter de nog i de böter de kanske kan dömas till, även att betala dessa. Jag gissar på att det handlar om 200-300kr i utdömt belopp. Samma sak om det är asylsökanden. Personligen tycker jag nog att det enklaste är att hyra in en väktare under lunchtid, det går nog förbannat fort att få bort snyltarna på det sättet. En kort- och relativt billig insats. Kommer de tillbaka går det säker att ha ett avtal med något bolag som återkommer direkt om det upprepas efter ett tag.

Sist men inte minst, vore det intressant att höra något KONKRET från någon som har insyn i skolan. Annars är det ju meningslöst att snacka om att skolmaten var kass redan 1954 etc.
Citera
2017-12-11, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Som vanligt så är det extremt lite konkret som kommer fram, mest en massa skit. Det enda som har kommit fram är vilken skola det handlar om (Östrabo)...efter 12(!) sidor.

Sen lite allmänna tankar (av icke-konkret innehåll).

Ok, gnäll och skämt om skolmaten har alltid funnits. För min del var den helt ok genom hela skolgången (sämre på högstadie- och gymnasium, men ändå ok). Dock helt irrelevant för frågan. Faktum är ju att folk uppenbarligen snyltäter bortom vad som kan anses "normalt" (ja, jag gick på gymnasiet under 90-talet och även då snyltåts det, dock knappast så att det någonsin var ett problem i den bemärkelsen. Jag antar att det gäller de flesta skolor).

Sen om vem som skall agera? Tja, visst kan jag tycka att det inte är lärarnas/rektorns roll att ta tag i problemet. Men däremot har nog väldigt många skolor någon form av "matvakt" (alltså en lärare som finns tillgänglig). Men visst, det är inte personalens grej att bråka om det går så pass långt som till våld (vilket inte är sagt, men jag antar att snyltarna skiter i vad personalen säger åt dom).

Polisen säger sedan en del och tipsar även om 11414. På allvar? Brottet det handlar om är snatteri, och jag betvivlar att personen som tar emot samtalet på LKC kommer att högprioritera detta. Inte heller patrullen som KANSKE får åka ut på "larmet". Det är nog gissningsvis ganska stor chans att någon polis inte är framme innan snyltarna har hunnit dra vidare. Hur ofta orkar då polisen ta emot dessa dagliga "larm"? innan de skiter i det mer eller mindre.

Handlar det om eu-migranter så skiter de nog i de böter de kanske kan dömas till, även att betala dessa. Jag gissar på att det handlar om 200-300kr i utdömt belopp. Samma sak om det är asylsökanden. Personligen tycker jag nog att det enklaste är att hyra in en väktare under lunchtid, det går nog förbannat fort att få bort snyltarna på det sättet. En kort- och relativt billig insats. Kommer de tillbaka går det säker att ha ett avtal med något bolag som återkommer direkt om det upprepas efter ett tag.

Sist men inte minst, vore det intressant att höra något KONKRET från någon som har insyn i skolan. Annars är det ju meningslöst att snacka om att skolmaten var kass redan 1954 etc.
Det är inte enbart "snatteri". Som det framgår i artikeln så tränger de undan eleverna, och agerar även våldsamt. Det kan således röra sig om flera brott förutom snatteriet, så som misshandel, våld mot tjänsteman, olaga hot, hot mot tjänsteman, ofredande, olaga intrång, förargelseväckande beteende mm. Polisen torde inte ha något problem med att finna rubriceringar, bara de tillkallas till platsen!
Citera
2017-12-11, 04:02
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Så du äter i samma matsal som din son? Man kan tänka sig att det är just många fattiga som tycker att detta är något positivt och att tanterna i matsalen särar lite extra på benen och släpper in folk som vill äta.
Nej, har aldrig gjort det och lär nog aldrig göra det. Även om skolan ligger några rejäla stenkast från ytterdörren arbetar ingen av oss föräldrar i kvarteret, så även om vi ville tvinga oss på barnen under lunchen kommer det inte att hända utan någon konkret orsak som att någon av oss deltar i en "för föräldrar frivillig" aktivitet.

Som någon påpekade i tråden är skolan som diskuteras uteslutande en gymnasieskola, så mitt inlägg kan du egentligen bortse ifrån.

Däremot kvarstår min relevanta fråga, har skolan i tråden någon policy som medger att andra än elever och personal äter i matsalen? Får t.ex. föräldrarådet äta "gratis" när dem vill? Det kan vara där som problemet började. Om det räcker med att säga "föräldrarådet" eller annat kodord för att få en fri varm måltid kan någon ha snappat upp det och tipsat andra.
Citera
2017-12-11, 06:56
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hoppas det är fattigpensionärerna

Relaterat klipp med Steve Buscemi: https://www.youtube.com/watch?v=C-q4bEULG64
Citera
2017-12-11, 08:18
Medlem
CannonDorfs avatar
Men alltså, hur är det ens möjligt att ingen konkret information har framkommit hittills? Det är en gymnasieskola i Uddevalla, inte någon byskola med 20 elever i småländska skogarna.

Med tanke på beskrivningen så är chansen att det är etniska svenskar lägre än 1% skulle jag säga, men man vill ändå ha korrekt information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in