Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-15, 13:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag kanske behöver förtydliga mig, världen som sådan och naturlagarna fascinerar mig i positiv bemärkelse. Strukturerna och samhällena som finns i världen är det negativa, det vi ständigt befinner oss i.

Det gör det absolut. Det negativa och deprimerande finns också överallt i gigantiska mängder. Genom att endast se det positiva förblindar du dig för det andra perspektivet. Lättja, man bryr sig inte om sakernas tillstånd. Jag tror inte att det är gynnsamt att göra om man är realist, eftersom man inte ser saker för vad de är. Ser du inte det som är negativt vet du inte heller var problemen finns när du landat från ditt lyckorus. På samma sätt som många människor inte vet vad de ska göra vid en katastrof för att de glada i hågen tror att katastrofer inte kan drabba dem.

Läs filosofer som Marcus Aurelius, Epiktetos och Seneca. Den som tror sig behöva välja mellan blindhet och ångest är - tycker jag - filosofiskt trångbodd. Det finns ytterligare dimensioner att lägga till i den själsliga vektorn - och där finner du mig på vandringsfärd. Den lycka är inte värd namnet som inte tål ödets nyck eller universums tillstånd.
Citera
2017-12-16, 20:04
  #26
Medlem
Ratozs avatar
Om en drog är hämningsnedsättande är det rimligt att den främjar ohämmat tänkande.
Citera
2017-12-19, 02:14
  #27
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det gör det absolut. Det negativa och deprimerande finns också överallt i gigantiska mängder. Genom att endast se det positiva förblindar du dig för det andra perspektivet. Lättja, man bryr sig inte om sakernas tillstånd. Jag tror inte att det är gynnsamt att göra om man är realist, eftersom man inte ser saker för vad de är. Ser du inte det som är negativt vet du inte heller var problemen finns när du landat från ditt lyckorus. På samma sätt som många människor inte vet vad de ska göra vid en katastrof för att de glada i hågen tror att katastrofer inte kan drabba dem.

Du missförstod mig. Kanske var jag otydlig. Jag menar inte att man behöver gå så hårt in i det positiva att man är blind för allt annat och inte märker det negativa omkring en, det är t om. tvärtom vad jag menar. Jag har alltid varit en förespråkare för att våga ta sig an det negativa eftersom dess bästa motvapen är kunskap, att veta vad problemet är och vara insatt nog att veta hur man kan förebygga eller i ett senare skede bli av med det. Därför tror jag inte på att gå all-in i det positiva utan hela min poäng är att man ska kunna skifta fokus snabbt och leva lite effektivare och i förlängningen lyckligare.
Är vi på jobbet och hör om något tråkigt som hänt så självklart kan man leva sig in i det negativa till fullo, men när vi är på väg hem och vandrar förbi något spektakulärt så släpp det negativa i bagaget och gå fullt in i njutningen är min tanke.
Märkte just att jag nog fiskar efter att man ska leva i nuet. Gå in i det positiva fullt ut när vi har chansen och in i det negativa när vi tycker det behövs.

Vi är oftast bra på att lämna jobbet på jobbet när vi slutar för dagen och har tagit oss hem efter en arbetsdag. Hade vi varit lika bra på att skifta mellan det positiva och negativa och vice versa i övrigt i livet så tror jag folk i allmänhet hade mått mycket bättre.
Antar t ex. att journalister i krigsdrabbade länder ofta är bra på det vilket nog hindrar många av dem från att drabbas av djupa depressioner.
Citera
2017-12-19, 12:07
  #28
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Du missförstod mig. Kanske var jag otydlig. Jag menar inte att man behöver gå så hårt in i det positiva att man är blind för allt annat och inte märker det negativa omkring en, det är t om. tvärtom vad jag menar. [...]
Jaha, ja, jag misstolkade dig nog. Det låter sundare. Men man frikopplar sig ändå i någon mening från att se vissa saker. Du väljer dina strider och du är inte alltid fokuserad på hur världens tillstånd är omkring dig. Du stänger in dig i en passande bubbla av intryck för stunden. Sen är det visserligen naturligt att göra så, eftersom vi inte har något val. Hjärnan och våra sinnen kan inte hantera alla intryck.

Jag tänker att den här bubblan fungerar lite på samma sätt som man blivit avtrubbad genom livet. När vi var små var vi förmodligen rädda för väldigt oläskiga saker (tycker vi idag) men vi har tvingats utsättas för dem och hantera dem och har därför blivit härdade. På samma sätt som människor i allmänhet som råkat ut för trauman släpper dem, väljer att inte se dem, för att gå vidare med sina liv. Om vi stänger in oss i vår lyckobubbla så väljer vi att inte se problemen omkring oss för att gå vidare med våra liv. Vi ser inte världen för vad den är. Exempel: Du kanske såg din bästa vän trampa på en mina och sprängas i luften. Du täcktes av hans blodiga inälvor och såg lemmarna som fanns kvar ligga sönderslitna omkring dig. Det är inget roligt minne och därför vill du inte tänka tillbaka på det. Men faktum är att din bästa vän inte finns längre, han är död och blev sprängd i bitar. Det är så det är, men du vill inte veta av det.
Citera
2017-12-19, 13:34
  #29
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Om en drog är hämningsnedsättande är det rimligt att den främjar ohämmat tänkande.
Jomen visst är det så. Några öl befrämjar mina tankegångar till att befria sig från samällets normala normer och PK-"lagar" i ett försök att ha "egna" åsikter. (trots att vi inte har någon egentlig fri vilja).
Citera
2017-12-24, 05:07
  #30
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Men man frikopplar sig ändå i någon mening från att se vissa saker. Du väljer dina strider och du är inte alltid fokuserad på hur världens tillstånd är omkring dig. Du stänger in dig i en passande bubbla av intryck för stunden. Sen är det visserligen naturligt att göra så, eftersom vi inte har något val. Hjärnan och våra sinnen kan inte hantera alla intryck.

Nä, vi kan liksom inte ta oss utanför vårt egna begränsade perspektiv och glömmer ofta bort att det finns så otroligt mycket fler perspektiv på allt och att vi därför bör ta det lugnt i våra dömanden och påståenden om vad som är rätt och fel. Tycker vi mest guppar med i hormonvågorna och är allmänt dåliga på att kontrollera känslostormarna. Framförallt när vi är berusade såklart.

Inga överväldigande bevis för en fri vilja kan jag för övrigt tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Om vi stänger in oss i vår lyckobubbla så väljer vi att inte se problemen omkring oss för att gå vidare med våra liv. Vi ser inte världen för vad den är.

Håller med. Det gäller som sagt att hålla ögonen öppna för både det härliga och jobbiga vi stöter på i livet. Allt för många tycker jag liksom glider med i nåt yrt mellanläge när man tillslut varken tar till sig av det positiva eller orkar bry sig om det negativa. Där lyfter en A380, so what? 150 döda i Bangladesh. Ok, tråkigt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback