Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Livet är mycket riktigt tråkigt. Bland annat för att vi har lite långt till våra känslor. Något som då alkohol och övriga droger ändrar på.
Bra poäng. Att vi får närmare kontakt med våra känslor i berusat tillstånd är helt klart en stor del av förklaringen och kanske en hint om vad man kan jobba på för att få den grå vardagen lite mer spännande att ta sig igenom. Vet inte riktigt hur det skulle vara realistiskt genomförbart dock eller om det ens vore önskvärt, att tillåta sig ett rikare känsloliv. Som om man inte har fullt sjå att hålla pli på känslostormarna som det är. Kanske är rätt lagom med mestadels helgfilosoferande ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dreamtime
Jag gillar tråden!
Fram för mer pseudointelligens.
Edit: Bobban Marley skrev sina bästa låtar med THC i blodet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Logisksvensk
Alkohol ökar den kreativa sidan hos dig
Kreativiteten ja, det känner jag igen, framförallt när det kommer till mitt skrivande. Efter några öl rinner texten liksom av sig själv istället för att hålla på att jaga, vrida och vända för mycket på orden som det lätt blir när jag är åt det nyktrare hållet. Det blir mer flyt och känsla och mindre uppstyltade och alltför konstruerade texter som jag annars stört mig en del på.
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Jag vet inte om jag tycker att det är helt sant. Det beror lite på vad du menar med att filosofera och hur du berusar dig.
Om du menar att formulera och följa stringenta tankemönster så tror jag inte att det är en fördel att vara berusad. Om du menar att fundera över sakers beskaffenhet i allmänhet tror jag att det är en fördel. Mycket tror jag beror på att man inte tar sig tid eller tillåter sig själv att sitta och fundera lika mycket i andra sammanhang. Genom att berusa sig går man in i en liten bubbla där tankarna lättare vandrar och där man inte har något annat val än att låta tankarna vandra. Sen tror jag att det är väldigt individuellt hur man svarar på olika droger och mängden spelar garanterat roll.
Filosoferandet för mig är just funderingar över sakers beskaffenhet, ge plats åt och erkänna nya perspektiv på saker, nytänkande i problemlösning, att vara mer på sin vakt för att inte trilla tillbaka i diverse villfarelser, föreställningar osv. som helt enkelt får en att vara ute på hal is inom mångt och mycket, eller med andra ord - vara fel ute.
Att hålla ögonen öppna, utforska och ta till sig av det sköna och betydelsefulla även i det lilla och till synes ovidkommande är en stor del av det också. Det är lätt att hamna i ekorrhjulet när känslan av att man mest bara är en löneslav infinner sig och då har det varit skönt att kunna luta sig mot vetskapen att man faktiskt är med om något stort, ogreppbart och obeskrivligt vackert.
Minns t ex. i somras när jag kom ut från jobbet efter en lång och jobbig dag och äntligen var på väg hem i bilen. När jag kom över ett krön och skulle ner för en backe så fick jag utsikt över ett stort somrigt fält och otroliga moln på himlen. Från nedstämdheten slogs jag plötsligt av tanken - "JAG LEEEEVER!!!" och en glädjevåg sköljde över mig. Får liknande känslor och "insikter" nog dagligen men tycker ändå man har en benägenhet att inte i närheten fullt ut ta till sig av det man bör ta till sig av.
När det kommer till berusningen så är det mestadels alkohol som slinker ner nuförtiden och som får igång tankeverksamheten. Men har tagit ett antal uppehåll på 2-3 månader utan alkohol senaste 1,5 åren och det är de vita perioderna som fått mig att märka hur mycket mindre jag faktiskt fördjupar mig i frågor när jag är nykter längre perioder. Och det är där funderingarna uppstår, för det går ju inte att låta bli att tycka att det är tråkigt att det ska krävas tillsatser för att kunna hänges åt det som förtjänar att hänges åt.
Livet och existensen är fantastiska nog att det ska räcka att öppna ögonen och direkt förstå, ta till sig och "implementera" insikterna men det händer ju inte om man inte engagerar sig nog.
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Jag tror att det är lätt att som nykter alkoholist tänka att världen är grå och trist i jämförelse. Problemet är att världen är lika grå och trist oavsett om du är nykter eller inte. Skillnaden är i att det förra fallet så inser du det, i det andra gör du det inte. Tänk på alkohol som ett filter. Du filtrerar dina intryck och går således miste om många intryck. Du inbillar dig att det är bättre, men i själva verket är det lika dåligt.
Är osäker på om jag håller med här, vad menas med världen och att den
är grå och trist?
Det är som du säger att man som nykter alkoholist, eller även nykter drogbrukare/missbrukare för den delen, öht lätt ser världen som grå och trist när man upplever så starka kontraster mellan det nyktra och berusade livet. Men jag är mer inne på spåret att världen, om vi bortser från många människors dårskap, är så långt ifrån grå och trist som den kan vara, och att problemet är att vi bara inte tar till oss av det som är intressant. Om det är något som är grått och trist så är det stora delar av våra liv med allt vad det innebär - långa arbetsdagar, lite sömn, ev. taskiga relationer, ett osäkert samhälle, oroligheter inom politiken, miljöfrågor, framtidsutveckling osv.
Så undrar om man via onykterhetens snäva perspektiv (bubblan du nämner) faktiskt på sätt och vis blir nyktrare till sinnes som plötsligt snappar upp det vackra och intressanta. Världen är vår lekplats där vi kan plocka frukter bäst vi vill och fiska fram guldkorn ur det grå, när vi då väl gör det så är det väl då världen för en gångs skull för oss är just så bra och härlig som den borde vara, och att den då alltså inte är så grå och trist.. egentligen?
Om Kalle 50 år vägrar kika upp mot natthimlen och njuta av det som faktiskt erbjuds, ÄR världen grå och tråkig då eller är det inte hans ekorrhjulsliv som färgar hans upplevelse av den grå?
EDIT: äsch.. tycker jag rör till det med vad jag menar med världen och huruvida den är grå och tråkig. Är inte så säker på att vi har samma syn på vad som är en bra och härlig värld heller så frågan är om vi ens pratar om samma sak då. Men väntar och ser om du kanske hänger med i vad jag menar ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Kan du förändra ditt sätt att se på världen som nykter till ett mer positivt, behöver du inte berusa dig för att uppnå samma känsla som drogerna ger dig.
Min tanke också, och det är nog mest en vanesak. Det är väl lite som när man varit arbetslös ett tag och hunnit bli försoffad. Plötsligt känns tanken på ett heltidsjobb som ett obestigligt berg man förväntas övervinna och man kan inte förstå hur det ska gå till. Men när man väl kommit igång visade det sig inte vara så svårt ändå. Och samma med diverse andra laster man har, att klara sig utan tobak, alkohok, hålla sig till dieter och komma igång med träning känns ofta omöjligt, men plötsligt händer det bara och man undrar vad man har väntat på så länge. Skulle ha varit otroligt skönt att nå dit fast inom sättet man ser världen, att slippa tillföra något för att se det uppenbara. Vänja sig att blunda för det grå.
Frågan är hur som sagt, hur man kan tänkas ändra sitt sätt att se världen och komma framåt, och då även när man redan vet att det döljer sig en massa positivt under det gråa skimret. Man vet om det men intresseras inte nog att utforska vidare när man är nykter. Så hur blir man mer intresserad av något som man vet med sig att man borde intresserad mer av? Jag vet t ex. att natthimlen utanför balkongdörren är intressant nog för att jag nog kanske borde ta mig ut och förundras ytterligare lite till, men inte är jag intresserad nog för tillfället att gå ut och kika (vet däremot ett antal droger som troligen hade fått mig klistrad på den där balkongen för resten av kvällen).
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Genom att studera olika sätt att hantera världens beskaffenhet provocerar du fram reaktioner hos dig själv som gör att du inte tröttnar på världen. Genom att skapa ett andrum eller ägna dig åt någonting du tycker om kan du hantera sådant som känns jobbigt.
Ja att aktivt försöka lite mer i nyktert tillstånd kanske vore nåt. Som att skriva nåt här på forumet när jag är nykter och då försätta mig i situationen att jag sen också behöver svara på ev. respons. Då provocerar eller tvingar jag in mer stimulans i den grå vardagen som kanske kan lyfta upp ens haka en aning.
Får se om det blir en post här framåt tisdag, onsdag då.