Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 03:18
  #1
Medlem
Läst runt lite på forumet och jag har lite frågor som inte kunnat besvaras med informationen jag hittat. Det är så att jag håller på att planera en flytt till utlandet där jag ska kickstarta online projekt. Hade inte tänkt gå in på detaljer angående projekten annat än att jag kommer inte att behöva ta in något innanför landets gränser så ingen VAT skatt.

Funderingarna ligger på antingen Makedonien(10%, 0%på återinvesteringar)/Kosovo(10% på över 50k€) båda länderna är utanför eu. Så frågorna är följande.
Säg att jag nu flyttar ner, klipper alla band till Sverige, ingen fru, inga barn ostraffad etc. Bosätter mig i ett av länderna. Får igång mina idéer oberoende av hur dom går så är frågorna:

•Hur ser det ut om jag vill jobba i Sverige under perioder?

•Hur ser det ut med att resa till länder utanför Europa, kan man använda sitt svenska pass fastän man klipper alla band osv?

•Finns det någon maxgräns för hur länge jag får vistas i Sverige?

•Hur ser det ut med sjukvård, ifall jag är i Sverige och akut behöver sjukvård?

•Vad händer om man väljer att komma tillbaka till Sverige efter en period?(Gymnasiebetyg samt universitets examen är fixat. Om det spelar någon roll i något)

Om du skriver i tråden se gärna till att det är relevant till tråden&frågorna, irrelevanta kommentera undanbedes.
Citera
2017-12-09, 05:13
  #2
Medlem
trottwells avatar
TS
Du skriver ”Medborgarskap” i rubriken, menar du verkligen det?
Citera
2017-12-09, 07:36
  #3
Medlem
Du får inget medborgarskap i Makedonien och absolut inte i Kosovo, som inte ens är en erkänd stat.
Citera
2017-12-09, 07:53
  #4
Medlem
Makedonien väldigt korrupt land så har man inte kontakter eller pratar språket är du körd. Tänk på du tvingas betala mutor med till varje tjänsteman för få igenom saker eller för dom inte ska jävlas med dig.

Så ens fundera på sätta ett företag där utan ha någon koll på verkligheten låter korkat. Men om du har pengar så möjlighet så klart köpa sig ett medborgarskap där dock är det värdelöst nästan då folk från Makedonien istället köper sig medborgarskap från Bulgarien.

Är du utskriven från svenska socialskydd får du ingen vård i något land mer än akutsjukvård i Sverige eller inom EU om du bosatt utanför EU. Du behöver egen försäkring.

Går du efter 1 års regeln får du vara i Sverige 72 dagar per år runt. Här du helt begränsad skatteskyldig hade du kunnat vara i Sverige upp till 180 dagar per år om man ska gå efter lagen. Men om du är så mycket i Sverige hade dom ändå hävdat du större anknytning till Sverige och vill skatta dig.
Citera
2017-12-09, 19:46
  #5
Medlem
Inte ute efter att bli politiker i någon av länderna. Du har ingen aning om anknytningar jag har lmao.
Är inte sugen på att åka dit o bli svartjobbare som dom gör här för slavlöner. Eget företag online allt ska skattas på en liten summa, landet i sig kvittar sålänge det inte är en krigszon&man har låg skatt.
__________________
Senast redigerad av MoneyBuckets 2017-12-09 kl. 20:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback